Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 33, views: 47.123 •

De fik er in

Zodra je buiten staat en het gat ziet waarin de stad grotendeels is verdwenen, schakelt de demo naar een stuk verderop in de game. Sebastian is genezen en loopt met een olielamp in de hand door de kelder van een groot landhuis. Daar liggen een handgun, wat munitie en een medkit. Al snel nadat je de gun hebt opgepakt, komen de eerste zombies op je af. Schieten is uiteraard de beste remedie, maar doorgaans heb je veel te weinig kogels om al het gevaar te kunnen afwenden. Als we de makers moeten geloven, heb je meestal maar twee kogels voor vijf vijanden of iets dergelijks. Terwijl een vijand niet met één kogel te stoppen is. Rennen is een oplossing en dat zul je volgens de heren van Tango dan ook veel doen, maar het kan ook anders. Zo blijk je twintig fakkels op zak te hebben en die zijn ook heel handig. Je hebt meer fakkels dan kogels. De combinatie van die twee werkt uitstekend; schiet een zombie in z'n knieën, wacht tot hij in elkaar zakt en steek hem daarna in de fik met een fakkel. Heel effectief en bijzonder zuinig.

The Evil Within

Op weg naar een verdieping hoger, vind je een Mine Trap, een bom die explodeert bij aanraking. Je hebt er drie van en dat blijkt niets te veel. Eenmaal boven kun je naar buiten kijken en het beeld is verontrustend. Waar je in de kelder slechts een paar zombies tegenover je had, zie je door de ramen tientallen zombies op het huis af schuifelen. Als je onder elk raam een Mine Trap legt, kun je de eerste golf afwenden. Daarna wordt het lastig. Met kogels en fakkels kun je er nog wel een paar aan, maar daarna zit er niets anders op dan te vluchten, terug de kelder in.

Daar eindigt de demo, maar niet zonder een even verrassend als verontrustend slot. Eenmaal terug in de kelder loop je door een lange gang. De omgeving verandert echter plotseling. Er volgt een hallucinerende scène, waarin je in verschillende ruimtes terechtkomt zonder zelf te bewegen. Tussendoor word je nog overspoeld door een manshoge rode golf en zie je bizarre monsters uit de grond komen. Gevraagd naar het vreemde einde, willen de makers echter niets zeggen.

Voorlopige conclusie

Het voorproefje dat we van The Evil Within te zien kregen, was ook niet meer dan dat. Mikami probeert duidelijk terug te gaan naar de stijl van de oude Resident Evil-games. Dat wil zeggen dat je traag beweegt en veel te weinig kogels lijkt te hebben om te kunnen overleven. De spanning zit er daarmee goed in. Mikami maakt een game waarin rennen vaak de beste optie is, als je niet zo traag was. De game lijkt daarmee zo beklemmend als je van de oude Mikami-games gewend bent. Het gebruik van id Tech 5 lijkt daarbij een uitstekende keuze, want de game ziet er daardoor prima uit, waarbij vooral de belichting opvalt en dat is een zeer belangrijk onderdeel van een goede survival-horror-game.

Titel The Evil Within
Box The Evil Within
Platform Windows, Xbox 360, Xbox One, PlayStation 3, PlayStation 4
Ontwikkelaar Tango Gameworks
Uitgever Bethesda Softworks
Releasedatum 2014

The Evil WithinThe Evil WithinThe Evil WithinThe Evil WithinThe Evil Within

Laagste prijzen voor The Evil Within, PC:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
Games CentraalScore: 5 € 33,30€ 33,30
All4gamesScore: 3.5 € 39,99€ 39,99
Bol.comScore: 3.5 € 44,99€ 44,99
Gameshop TwenteScore: 3.5 € 45,-€ 46,88
NedGameScore: 3.5 € 45,-€ 46,95

Laagste prijzen voor The Evil Within, Xbox 360:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
All4gamesScore: 3.5 € 43,99€ 43,99
Gameshop TwenteScore: 3.5 € 55,-€ 55,-
NedGameScore: 3.5 € 55,-€ 56,95
Bol.comScore: 3.5 € 59,99€ 59,99

Laagste prijzen voor The Evil Within, PlayStation 4:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
Games CentraalScore: 5 € 53,90€ 53,90
All4gamesScore: 3.5 € 53,99€ 53,99
Gameshop TwenteScore: 3.5 € 63,-€ 63,-
Bol.comScore: 3.5 € 64,99€ 64,99

Laagste prijzen voor The Evil Within, PlayStation 3:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
All4gamesScore: 3.5 € 43,99€ 43,99
Gameshop TwenteScore: 3.5 € 55,-€ 55,-
NedGameScore: 3.5 € 55,-€ 56,95
Bol.comScore: 3.5 € 59,99€ 59,99


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (33)

Dat filmpje had ik nog niet eerder gezien, ziet er erg goed uit!
Inderdaad, zag er even uit als een soort nieuwe Resident Evil meets Silent Hill film! (o.a. gelet op de kleine versie van de hamer van die grote gasten in RE)

En ook nog eens voor de PC! Woot; count me in!
Filmpje is toch gewoon life action? Ik bedoel geen CGI/in game ofzo..

Vind het eigenlijk niks zeggend...
Idd, filmpje gaat nergens over. Laat dan een stuk zien van de gameplay. Dit is horror pulp, veel te veel over de top.
Dat was mijn gedachte ook! Ze maakten geen geintje toen ze zeiden de ID Tech5 engine flink onder handen te hebben genomen.

En nee, ik geloof niet dat dit een real life filmpje is. Trailers van flims worden doorgaan tenslotte ook niet gemaakt met games, dus waarom zouden ze dat andersom wel doen. Het zou mij iig eerder wegjagen dan verleiden tot de aanschaf ervan.

Als het wel zo is, dan blijf ik er iig ver van weg. Ik hou niet van misleiding.
Het maken van live-action trailers voor games is de laatste tijd behoorlijk in. Zoek bijvoorbeeld maar eens naar Skyrim trailers, of trailers voor Rome Total War II.
Los van alles is het filmpje uitermate suggestief en maakt mij in ieder geval nieuwsgierig naar het verhaal erachter. Geraffineerd dus. Over de live action: ik kan me bijna niet voorstellen dat de handen die het prikkeldraad vlechten modellen zijn, kijk naar de belichting, en hoe de schaduwvorming op de aderen en onderhuidse weefsels valt.

Na die suggestieve film gaf het eerste plaatje me weer meer het gevoel in een standaard shooter terecht te komen (en daar komen ze, de mummies... in rotten van vijf). De "kliniek" gaf me een Fallout associatie. Het spijt me, geen orginaliteitsprijs. Maar op een of andere manier gaf dat laatste plaatje, met die gang, de suggestieve belichting van die afgrondde raamkozijnen me toch weer de indruk dat dit een game is die boven het maaiveld zal uitsteken.

Is het te kort door de bocht om te veronderstellen (id Tech 5) dat de game veel met scripting zal werken? De momenten dat je even de controle kwijtraakt duidt daar ook op (a la Doom 3).

[Reactie gewijzigd door teacup op 31 mei 2013 21:43]

Niet echt mijn type game.
Maar ziet er goed uit.
Het lijkt er op dat Tango Gameworks traagheid als een onderdeel zien van de game.
Zou het niet voor vele mensen heel irritant zijn dat je door de game zelf geforceerd word om minder snel te lopen dan wat een echte mens wel kan.

Natuurlijk zorgt dat voor extra spanning in de game.
En het geeft natuurlijk een bepaalde sfeer aan de game die je dan niet hebt met een normale loop / ren snelheid.

Ik wil hier alleen mee aangeven. of ze hiermee wel een goede keuze hebben gemaakt?

wat vinden jullie?

[Reactie gewijzigd door Martijn Meijer op 31 mei 2013 13:42]

Ben het met je eens dat de kans er wel is dat een hoop mensen de 'traagheid' niet tof gaan vinden. Ik denk nu al dat ik er ook gefrustreerd van zou kunnen raken.

Ik denk dat fans van het survival-horror genre het niet erg zullen vinden, want het past wel goed bij het genre. Zelf ga ik het zeker wel proberen en kijken wat er van komt *shiver*
Natuurlijk zal het trage rennen voor de nodige frustraties zorgen bij de spelers, maar ik denk wel dat het juist de kracht is van de game. Het maakt het spannend, als je weet dat je toch iedere keer weer weg kan rennen is alle lol er toch meteen vanaf?

Als ik deze preview zo lees weet ik alleen niet zeker of ik hem wel aanschaf, eerst maar eens kijken of het tegen die tijd uitkomt als ik een paar nachten slaap over sla! :P
Ik zou het niet zozeer traag als wel realistisch willen noemen.
In de meeste games kun je rennen met de snelheid van een sportwagen en zo hoog als een huis springen. Daar zijn we aan gewend geraakt en dan lijken menselijke snelheden wellicht wat traag. Ik kan iig niet wachten tot deze game uit komt :-)
Vraag me af welke games dat dan zijn... Ik ken genoeg spellen waarbij je kunt 'springen' en dan is zelfs een tuinhekje nog te hoog...

Spellen waarbij je 10x hoger springt alsdat je zelf lang bent ken ik hooguit uit oude arcade games

Daarbij zijn er tegenwoordig ook spellen waarbij je niet eens meer kunt springen, dat vind ik nog irritanter, alsof je niet even over een tafel kunt glijden Šla parcour.

Als het dan zo nodig 'traag lopen' moet zijn, maar dan gewoon iedereen wat sneller zodat het in ieder geval lijkt alsof je normaal loopt. Als het snelheidsverschil maar gelijk blijft.

Dat traag lopen is dan misschien spannend bij actie momenten, maar als je de boel rustig kunt verkennen wil je niet uren bezig zijn om de boel te verkennen...
Spellen waarbij je 10x hoger springt alsdat je zelf lang bent ken ik hooguit uit oude arcade games
Inderdaad of ruimte games (unreal tournament), of online bij een server die de grafity omlaag heeft gegooid...

Als je gewoon (IRL) doorloopt loop je echt wel een stuk sneller dan ik in deze game terugzie...

Ben het met je eens dat ze zeker niet te snel moeten kunnen lopen dat gaat idd ten koste van de sfeer en engheid. Maar gewoon normale menselijke snelheden zijn wel gewenst...
Als je gewoon (IRL) doorloopt loop je echt wel een stuk sneller dan ik in deze game terugzie...
Ik kan nergens gameplay beelden vinden, alleen maar bovenstaande filmpje en wat gameplay plaatjes?
Als je constant op je hoede moet zijn voor zombies en moet vechten voor je leven, ga je heus niet de hele tijd rondrennen hoor... Tenzij je graag gevonden wil worden.

Je zal inderdaad traag, behoedzaam en vooral STIL willen bewegen.
Ben erg benieuwd. Ben Tegenwoordig niet een horror-genre fan, maar vroeger wel veel RE gespeeld.
Dus lijkt me erg leuk deze game te gaan proberen :), xeker door wat jullie beschreven hebben in de preview.
Voor de spanning een goede keuze om het karakter niet te snel te laten rennen. Ik merkte dat bij Alan Wake ik daardoor ook meer op het puntje van mijn stoel zat. Daar was je ook niet altijd de snelste en munitie was schaars. CreŽert gelijk een extra sensatie en moeilijkheid.

De sfeer lijkt er goed in te zitten. Mooi gedaan. Maar, met mijn groot inlevingsvermogen, geen spel voor mij ben ik bang. Mijn nachtrust kan ik goed gebruiken :).
Dat wil zeggen dat je traag beweegt en veel te weinig kogels lijkt te hebben om te kunnen overleven
Dat soort zaken maken spellen ook weer net wat spannender.

Als je die pics alleen al ziet, zit de sfeer er lekker duister in _/-\o_ *likes*
Erg fijn concept in een tijd dat bijna alle genres verwateren en games zodoende verworden tot eenheidsworst. Vooral wat meer duistere/serieuze spellen zijn zeldzaam, uitzonderingen zoals EVE Online en Dark Souls daargelaten.

En dat terwijl ik durf te wedden dat het gamende bevolkingsdeel gemiddeld steeds ouder wordt, omdat er steeds meer mensen zijn opgegroeid met een controller of muis in de hand. Zij zijn door hun ervaring kieskeurige kenners die weleens zin hebben in iets anders dan run-of-the-mill "EA" arcade-achtig spul voor kids.
What the hell did I just watch :P ziet er wel gaaf uit, denk dat ik hier wel wat hartverzakkingen aan kan beleven ;)
Wauw, als dit wordt wat het belooft dan wordt het echt een topgame!
Ik heb nachten wakker gelegen vroeger na het spelen van Resident Evil 2 en 3, en dat was dan met 25 pixels :P dit ziet er echt bruut uit!
Die trailer is overigens al meer dan een maand gewoon openbaar. Heb ik ergens overheen gelezen? Een maand terug heb ik deze trailer al ergens op heb web zitten kijken namelijk. Het nieuwe van dit 'nieuws' is er dus ook een beetje vanaf.
Het nieuws zit em in de hand-on van Tweakers, niet in het filmpje. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Consoles Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013