Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 118, views: 79.055 •

In de failliete boedel van uitgever THQ zaten twee games die bijna af waren. Company of Heroes 2 ging naar Sega en verschijnt volgende maand. Metro: Last Light werd opgepikt door het Duitse Koch Media, dat zijn games uitbrengt onder de naam Deep Silver. In de nasleep van het faillissement bleek ook hoe klein het budget is waarmee het Oekraïense 4A Games de shooter moest maken. Plastisch uitgedrukt: voor het geld dat 4A beschikbaar had, kan bij sommige andere games net een enkele cutscene worden gemaakt.

Gespeeld op: Windows
Ook beschikbaar voor: Xbox 360 en PlayStation 3

Van dat beperkte budget is gelukkig opvallend weinig te merken in Metro: Last Light. De game is lang genoeg en zeker mooi en gedetailleerd. De grote kracht van de game is de belichting, net als bij voorganger Metro 2033 uit 2010. Zoals je gewend bent van die voorganger, is het handig om gebruik te maken van de schaduw, wat wil zeggen dat de omgeving in de meeste gevallen ook veel donkere plekken kent. En waar ze er niet zijn, kun je ze zelfs creëren door het licht uit te schakelen. In beide gevallen, met het licht aan en uit, is de belichting prima. Vooral met het licht uit is dat knap. Het is nooit te donker, er blijft steeds net genoeg zichtbaar.

Artyom keert terug

In Metro: Last Light stap je opnieuw in de schoenen van Artyom. Het is een jaar na de gebeurtenissen uit Metro 2033. Het is dus 2034 en de game zou dan ook eerst Metro 2034 gaan heten. Die titel is echter geschrapt om verwarring te voorkomen. De eerste game is gebaseerd op het boek Metro 2033 van Dmitry Glukhovsky. Die heeft inmiddels een vervolg geschreven, dat Metro 2034 heet. De game borduurt echter verder op de gebeurtenissen uit de eerste game en is dus niet gebaseerd op het boek Metro 2034.

Je staat aan de kant van de Order, een van de vele facties die zich in het vervallen metro-stelsel van Moskou ophouden. Het draait in de game allemaal om het mysterieuze wapen dat zich in D6 bevindt, een ondergrondse basis die de Order heeft ontdekt. Ook de andere ondergrondse groeperingen hebben lucht gekregen van de vondst, en er dreigt een ondergrondse oorlog tussen de facties. Artyom wordt op een missie gestuurd die hem langs de diverse facties en de nodige metrostations voert. Het verhaal is geheel lineair, maar afwisselend genoeg.

De makers over de rol van het licht.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+