Door , , reacties: 91, views: 73.500 •

Jarenlang probeerde Codemasters ook andere games dan racers op de markt te brengen. De ontwikkelaar, die zijn basis in het Engelse Southam heeft, deed zijn best om maar niet bekend te staan als een studio die louter racegames maakt. Na jaren van middelmatige actiespellen, shooters en zelfs cricketgames heeft de uitgever annex ontwikkelaar zijn identiteit als racegame-ontwikkelaar inmiddels omarmd. En met succes: de racespellen van Codemasters draaien al jaren mee in de top van het genre.

Toch is er ook kritiek op de racegames van Codemasters. Die kritiek is meestal afkomstig van een groep gamers die vooral houdt van realisme. Hoewel ontwikkelaars vaak roepen dat de auto's in hun game zich realistisch gedragen, is het geen geheim dat games die geschikt moeten zijn voor een brede markt uiteindelijk niet het extreme realisme bieden dat die groep gamers wel zoekt in een game. Om je meteen uit de droom te helpen: Grid 2 zal daar geen verandering in brengen. Het spel biedt een rij-ervaring die weliswaar zijn oorsprong vindt in het realisme, maar die daarna flink is versimpeld.

Wat overblijft is een racegame die de gulden middenweg probeert te vinden tussen realisme en arcade. Dat is riskant. Er is immers een kans dat beide doelgroepen op die manier afhaken: de sim-fans zijn na drie bochten uitgekeken op het rijgedrag van de auto's, terwijl de game voor arcadefans dan weer niet vergevingsgezind genoeg is. Te oppervlakkig voor de een, te gecompliceerd voor de ander. Het goede nieuws voor Codemasters: ondanks dat lastige parket is Grid 2 wel enorm vermakelijk.

Daarbij komt dat we over de uiteindelijk besturing nog geen finaal oordeel kunnen geven, want daarvoor hebben we het spel nog te kort gespeeld. Ook hebben we nog niet de kans gehad Grid 2 aan onze playseat-setup met daarin het Logitech G27-stuurwiel te hangen. En dat is voor de review, die je rond de release van het spel op 31 mei kunt lezen, natuurlijk nog wel een puntje.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

GRID 2