Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 56, views: 46.455 •

Het is tegenwoordig gemeengoed dat je in een shooter kunt stijgen in level, wat gepaard gaat met het unlocken van nieuwe wapens. Iemand met een lager niveau heeft dan niet dezelfde wapens als jij. Dat zorgt normaliter niet voor al te grote verschillen, maar helemaal gelijk is de gameplay dan natuurlijk niet. De Franse ontwikkelstudio Nadeo, bekend van TrackMania, bewijst dat het ook anders kan. ShootMania: Storm is wat dat betreft een ouderwetse shooter, waarin alle spelers beschikken over dezelfde wapens en mogelijkheden.

Ongeacht welke spelmodus je opstart, is een aantal elementen in ShootMania hetzelfde. Spelers spawnen en beschikken over een standaard-energiewapen dat vier schoten kan lossen en dat daarna weer moet worden opgeladen. Afhankelijk van waar je op de map bent, kun je andere soorten wapens gebruiken. In tunnels krijg je een wapen dat langzame raketten afschiet en op sommige platformen kun je een sniper rifle gebruiken.

Ook je hitpoints staan redelijk vast. In de meeste spelmodi kun je een keer geraakt worden zonder gevolgen, waarbij een tweede hit dodelijk is. Ook kan iedereen zich op dezelfde manier voortbewegen, namelijk rennend en springend. Wie na een sprong de springknop nogmaals indrukt, zal een snelheidsboost krijgen. Dit klinkt simpel, maar het stelt spelers in staat binnen no-time gigantische afstanden af te leggen, door slim gebruik te maken van deze techniek.

Dat alles speelt zich af op een groot aantal maps, die voor een aanzienlijk deel worden geleverd door de speler-community. Net als TrackMania leunt ShootMania op 'user generated content'. Dat heeft uiteraard goede en minder goede kanten. Het voordeel is dat je continu nieuwe maps tegenkomt, en dat houdt het spel fris. Daarbij is een aantal maps prachtig ontworpen, en ook dat zorgt voor meerwaarde. De andere kant van het verhaal is dat niet iedereen even bedreven is in het maken van maps. Bovendien kom je op sommige servers maps tegen die niet helemaal - of helemaal niet - kloppen.


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.



Populair: Mobiele netwerken Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013