Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 56, views: 46.450 •

Conclusie

ShootMania: Storm gaat terug naar de basis van het shooter-genre, naar een tijd waarin exclusieve dlc of maps nog niet bestonden. Spelers met dezelfde wapens en dezelfde mogelijkheden, zonder extra power-ups of killstreak-rewards en dat soort dingen. Spelen op simpele, overzichtelijke maps, die voor een deel door de community zelf zijn gemaakt. En boven alles: een sterk gevoel van competitie, mogelijk gemaakt door goede balans, ook in de puntentelling, waardoor veel potjes een erg spannend einde kennen. Dat je af en toe in een niet helemaal kloppende map rondloopt en de game niet echt geschikt is voor al te lange speelsessies nemen we op de koop - die je twintig euro kost - toe. ShootMania is verfrissend en bij vlagen briljant in al zijn simpelheid.

Pluspunten

+ Iedereen gelijk, dus vaardigheid geeft doorslag
+ Vloeiende gameplay
+ User generated content, dus veel maps
+ Competitief

Minpunten

- Gameplay valt in herhaling
- Soms frustratie door foutjes in user-maps

Cijfer: 8,5

Titel ShootMania: Storm ShootMania Storm
Platform PC
Ontwikkelaar Nadeo
Uitgever Ubisoft
Releasedatum Inmiddels verschenen

ShootmaniaShootMania StormShootMania StormShootMania StormShootMania StormShootMania StormShootmaniaShootmaniaShootmaniaShootmaniaShootmaniaShootMania Storm


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (56)

Nadeo laat wel zien zoals het hoort! Maar even kijken waar ik hem vandaan kan halen:)
Of als je het liever niet via Steam wilt kopen (en het liever via de officiŽle ShootMania site koopt):

http://nl-maniaplanet.gam...hootmania-storm-3202.html
Tip: De key die je daar krijgt kan eventueel later nog in Steam als "retail"-key worden toegevoegd, dus je kan deze later eventueel ook nog via Steam spelen.
Shootmania is een rotspel als je met quake opgegroeid bent. Ik had er echt NIETS van plezier aan.

De vergelijking maken is simpel: Speel wat rondjes op quakelive.com en merk hoeveel leuker het is.
Vreemd,

Ik krijg juist van mensen die veel Quake hebben gespeeld juist de tip om dit spel te checken.
Puur het feit dat het om afknallen van je tegenstander gaat en Skills.

Quake heb je meer aan map kennis waardoor je shield en betere wapens kan bemachtigen.
bij shootMania is skill belangrijker dan map kennis. en hoef je geen zorgen te maken om powerups.

Je wordt dus gedwongen om anders te gaan spelen. Dood is gewoon dood en bij Quake kan je nog veder spelen.

Voor de duidelijkheid Quake daar is niks mis mee. prima spel. Maar omdat je speelstijl van het spel niet bij jou past om het dan maar een Rot spel te noemen zonder verdere commentaar vind ik wel een beetje kort door de bocht.

VVVVVVVV
Kijk, Dat is nou wat ik graag wilde lezen in je reactie.

[Reactie gewijzigd door Master_duck op 23 april 2013 09:35]

Of je al dan niet respawnt hangt af van de spelmodus. Een deathmatch in Q3 is niet anders dan een Deathmatch in Shootmania, met als verschil dat je in Shootmania met 1 wapen opgescheept zit dat voor een rocketlauncher moet doorgaan. Alsook de speelsnelheid in Q3 ligt VEEL hoger dan die in shootmania.
De menu interface is een totale ramp (ze hebben NIETS geleerd van trackmania), de maps zijn kaal met als excuus "performance", maar waarom word er dan zoveel over framedrops geklaagd, wat een absolute NO is in competitieve shooters?

In jouw vriendenkring is het blijkbaar anders, maar ik hoor weinig enthousiasme over shootmania. Zeker wanneer je beseft dat er gratis beter te krijgen is (Quake Live, Warsow) is het ERG lastig om shootmania te verdedigen.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 23 april 2013 09:23]

Juist het opbouwen van die kennis en daar optimaal gebruik van maken: wapens timen, armors timen, powerups timen, deze cyclen, jezelf optimaal positioneren op de map, traps opzetten bij armors/powerups, spawns op bepaalde plekker forceren - dŠt zorgt ervoor dat er veel meer skill in een game zit.

Het probleem van quake is dat dit ontzettend veel tijd en energie vergt. Daarnaast zullen nieuwe spelers niet beseffen waarom ze kansloos zijn. De skill-ceiling ligt ontzettend hoog; zelfs na jaren spelen is er nog ontzettend veel te leren.

Een beter skillsysteem zou de populariteit van quake goed doen, zodat mensen echt bij gelijkwaardige tegenstanders op een server komen.
En dat is een van de verbeteringen van Quake Live tegenover Quake 3: Je skills worden voortdurend gemonitored en aan de hand van die data wordt je serverlijst opgedeeld. Groen = gelijkaardige skill, rood = grote skillgap.
ik vind persoonlijk shootmania vele malen leuker dan quake (openarena in mijn geval)
mar dat is mijn mening. misschien dat als ik echt veel tijd in q3 ga steken dat het leuk word maar op dit moment ga ik elke 3 seconden dood en bij shootmania houd ik wel erg lang vol
Oh, je bedoelt Quake III.
Ik ben opgegroeid met Quake, Speel eens wat rondjes Quake, en merk hoeveel leuker het is.


;)
Lijkt me inderdaad een geweldig spel. Lekker simpel en snel, zoals Unreal Tournament (1). Niet denken over wapens kopen of dingen unlocken. Gewoon rond rennen en schieten op alles wat beweegd :D. Hier hou ik van. Binnenkort eens uitproberen.
Ben ik toch - uit het oogpunt van miljoenen tienermeisjesfans - heel benieuwd over wie deze comment gaat. 8)7
>Spelers met dezelfde wapens en dezelfde mogelijkheden, zonder extra
>power-ups of killstreak-rewards en dat soort dingen. _/-\o_
Dit vind ik een enorm plus punt!! Dit was/is een van de redenen waarom ik bijv. COD series nooit online speelde, meestal tegen de tijd dat ik dat wel wilde proberen werd ik overlopen/overrompeld door alles en iedereen met allerei powerups, mods, killstreak rewards etc. dat ik er echt geen lol meer aan vond. Dus goede reden voor mij om dit spel wel te proberen.
Dat vind ik zelf ook een grote plus. Vergeet echter niet dat elk spel net andere hitboxes heeft en dat de mousesens in elk spel net wat anders kan werken. Verder heeft het movement systeem bijna oneindig veel mogelijkheden tot trickjumps en dergelijke om je tegenstander slim af te zijn. Mensen die het spel al langer spelen zullen hier al beter in zijn dus je hebt nog wel wat te leren denk ik ;)

Maar inherent gezien is er inderdaad geen voordeel aan langer spelen behalve dat.
Heb het net even gespeeld.
Het duurt erg lang om spel te laden, maar het ergste is nog de enorme lag online.
En dan te bedenken dat ik een snelle PC heb met een 120 Mb internetverbinding.
Bij Black Opps 2 zit ik meestal op een ping van ongeveer 45, wat erg goed is.
Naar mijn gevoel is de ping in dit spel boven de 100, en dat terwijl mijn tegenstanders
redelijk lokaal zijn (Nederland, Frankrijk, Duitsland etc.). Verder ben ik niet echt onder de indruk
van de graphics. § 20,- weggegooid dus.


Kom er net achter dat mijn virusscanner aan het draaien was. Heb deze uitgezet en nog een poging gewaagd. Hoewel de lag nu weg is, vind ik het spel nog steeds niet lekker spelen. Ik ga hem weer verwijderen.

[Reactie gewijzigd door Chayan71 op 23 april 2013 09:45]

Heb je na de installatie reboot?

Dat is niet per definitie nodig, maar wij hadden op een van onze teststations ook verbindingsproblemen nadat we het spel hadden geÔnstalleerd. Dat probleem was na een reboot verholpen.

Verder nauwelijks last gehad van lag of al te lange laadtijden.
@Chayan71. Ik speel het al een hele tijd en heb altijd een ping van rond de 30 ms en een framerate rond de 80 fps. Ik speel voornamelijk op Franse en Duitse servers.

Het feit dat je door de tornado (Storm) naar het midden gedreven wordt wil niet zeggen dat je niet voor de survival punten kunt gaan. Veel spelers blijven net voor de tornado om op het laatste moment deel te nemen aan het gevecht rond de pole waar dan vaak nog maar twee of drie spelers over zijn. Hierdoor scoren ze vaak hoog maar nemen bijna niet deel aan het gevecht, dit vind ik een minpuntje.
Als je voor pole gaat heb je ook een grote kans dat je net nadat de pole is verovert wordt afgeschoten waardoor je geen respawn meer hebt, oppassen dus. De punten die je krijgt voor het veroveren van de pole is trouwens gelijk aan het aantal deelnemers aan het gevecht.

Graphics vind ik nog meevallen, het is geen BF3 en dat is hier ook niet de bedoeling, het is een fast paced game waar het meer om de gameplay gaat dan om de graphics.

Ik vind mijn §20,- in ieder geval niet weggegooid om af en toe lekker een paar uurtjes te fraggen.
Doet mij te veel denken aan InstaGib ipv Quake DM. De door gewinterde Quake speler vindt instagib kut. Als ik ''ůude tijden'' wil laten herleven dan start ik wel Quake World op.

Tevens (Krijg je ook bericht van) is multi-gpu setups niet aan te raden. De game loopt buggy en zelfs langzamer dan een single GPU.

Ik was er niet van onder de indruk.

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 23 april 2013 10:33]

Doet mij te veel denken aan InstaGib ipv Quake DM. De door gewinterde Quake speler vindt instagib kut. Als ik ''ůude tijden'' wil laten herleven dan start ik wel Quake World op.

Tevens (Krijg je ook bericht van) is multi-gpu setups niet aan te raden. De game loopt buggy en zelfs langzamer dan een single GPU.

Ik was er niet van onder de indruk.
Spel lijkt inderdaad veel meer op instagib. Heb zelf jaren instagib (railgun only) gespeeld. Vind het persoonlijk leuker dan met elk wapen. Elk foutje word genadeloos afgestraft omdat goeie spelers een 80% accuracy hebben. Maar bij quake had je ook nog freeze mode waarbij jij je teammaten kon melten. Vind dit spel er toch een stuk minder leuk uitzien dan live.
Haha het was nooit een fan van Instagib. Echter op ClanBase had je vroeger altijd 2 kampen, UT normaal vs de InstaGib teams. Eeuwige discussie over wie er nou meer skilled was. Wat een tijd...
Als het op (UT) Instagib lijkt dan is het een game voor mij! Zodra ik thuis ben meteen videootjes kijken, de video hier werkt niet hier :(
Als oldskool UT99 instagib speler vind ik Shootmania he-le-maal geweldig! Het heeft even een 'wen-curve' maar als je eenmaal wat langer in de verschillende speltypes rondhangt ga je vanzelf merken wat leuk is. De eerste maanden dat ik het spel had (Alpha/Beta) vond ik het niet altijd even leuk maar na een tijdje greep het me ineens en nu ben ik hooked :)

Denk dus echter niet dat je een Quake of UT kloon in je handen hebt! Dat is nooit het doel geweest van het spel en als je die spellen wil spelen dan raad ik je ook gewoon aan om die spellen te spelen :p wil je echter wat nieuws proberen bijt je dan iets langer vast dan 'ik heb het even gespeeld en het leek me nix' en er gaat een wereld voor je open :)
Best veel UT99 instagib spelers hebben al veel bereikt in SM. Luxxiz heeft bv een 100.000$ tournament gewonnen in San Francisco.

Wat trouwens wel opviel was dat er op Twitch maar een stuk of 1000 mensen keken naar dat toernooi. Ze hebben tot nu toe een vreemde marketing toegepast, door pro gamers uit bv. QuakeLive al heel vroeg in het alpha/beta stadium te betrekken bij de game, waardoor deze groep spelers inmiddels al meer dan een jaar ervaring heeft kunnen opbouwen. Probeer daar maar tegen te concurreren!

Leuk of niet, ik hou het voorlopig bij QL.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Gamescom 2014 Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Windows Sony Microsoft Games Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013