Door , , reacties: 62, views: 74.192 •

In 1937 beschreef Jan Romein de wet van de remmende voorsprong, in zijn essay 'De dialectiek van vooruitgang'. Romein stelde dat een voorsprong op een bepaald gebied ertoe leidt dat de stimulans ontbreekt om nog te verbeteren. Om die reden wordt de persoon of instantie met voorsprong vroeg of laat door een ander voorbijgestreefd. Precies daarom roept een bedrijf dat ergens 'het beste' in is ook altijd 'niet op de lauweren te gaan rusten', maar altijd op zoek te blijven naar verbetering. Een poging om ervoor te zorgen dat de wet van de remmende voorsprong zo lang mogelijk uitblijft.

Geen game-ontwikkelaar weet zo goed hoe het is om in die positie te zitten als EA Sports. De gigantische, Canadese ontwikkelstudio is al jaren verantwoordelijk voor het voetbalspel dat in de regel de beste waarderingen krijgt en ook de hoogste verkoopcijfers noteert. Ondanks kritiek op het gebrek aan innovatie in FIFA en ondanks dat de laatste jaren de concurrentie van Pro Evolution Soccer steeds serieuzer wordt, houdt EA met FIFA de koppositie alweer zo'n vijf jaar vast in het voetbalspelgenre.

Daarmee is het doel van FIFA 14 - de titel zal geen verrassing zijn - duidelijk: consolidatie. De kunst voor EA Sports is om een game te maken die net genoeg nieuws brengt om een groot deel van de FIFA-spelers toch weer over te laten stappen. Dat hoeft niet eens direct iedereen te zijn, want, zo liet de penningmeester van Electronic Arts al eens weten: "als de vrienden van een gamer allemaal de nieuwe FIFA kopen, zal die gamer het spel vanzelf ook wel in huis halen."

Een simpele waarheid die de nekharen van menigeen waarschijnlijk niet onberoerd zal laten, maar laten we niet te dramatisch doen: er werkt nog steeds een gigantisch team aan FIFA, aangevoerd door een handvol gedreven hoofdontwikkelaars die oprecht geloven dat ze hun voetbalgame jaarlijks beter kunnen maken. Zo tegen het einde van de levensduur van de huidige consoles gaat het daarbij steeds meer om kleine tweaks en minder om grote stappen, maar aan de inzet van de ontwikkelaars zelf hoeft niemand te twijfelen. Over een FIFA voor de next-gens werd in Keulen echter nog met geen woord gerept, dus de hoop op een baanbrekende 'next-level' FIFA mag nog even de koelkast in.

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deFIFA 14

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets