Door , , reacties: 49, views: 49.109 •

"We zijn het aan onze fans verplicht", stelt producer Naoki Yoshida als we hem vragen waarom Square Enix een nieuwe poging waagt om de mmog Final Fantasy XIV op de markt te brengen. Veel twijfel lijkt Yoshida daarbij niet te hebben.

Ja, vanuit Westers perspectief is het misschien vreemd om FFXIV een tweede kans te geven, maar bij Square Enix ziet men dat anders. Final Fantasy is de meest succesvolle serie die de uitgever heeft. In de 25 jaar die zijn verstreken sinds de eerste game op de markt kwam, zijn er meer dan 100 miljoen Final Fantasy-games verkocht. Yoshida stelt dan ook dat FFXIV een succes moet worden. Zeker nu we weten dat de uitgever een teleurstellend jaar achter de rug heeft.

Hands-on Final Fantasy XIV A Realm Reborn

Wat zijn de klachten?

Vandaar dat er sinds 2010 hard gewerkt wordt om de game aan te passen, na de regen aan klachten die de oorspronkelijke versie opriep. De leiding van het ontwikkelteam werd van het project gehaald en Square Enix stelde Yoshida aan om orde op zaken te stellen. Het resultaat van zijn werk zou later dit jaar onder de naam Final Fantasy XIV: A Realm Reborn op de markt moeten komen. Opvallend is daarbij dat Square Enix vasthoudt aan het oorspronkelijke verdienmodel en dat er dus een maandabonnement afgesloten dient te worden om de mmog te kunnen spelen. Een gewaagde keuze. Vrijwel elke mmog die na FFXIV op de markt kwam, moest immers heel snel het betaalmodel verlaten om over te stappen op microtransacties. The Secret World, Tera en zelfs Star Wars: The Old Republic: geen van deze games wist het te redden en ze zijn nu gratis speelbaar. Waarom houdt Square Enix dan vast aan abonnementen?

Daar heeft Yoshida wel een verklaring voor. Gratis speelbare mmog's zijn anders opgebouwd dan betaalde, stelt hij. Bij de gratis speelbare mmog's draait alles om voorwerpen en minder om skills. Aan die voorwerpen wordt immers het geld verdiend. Ten eerste is Yoshida geen fan van een game die om voorwerpen draait in plaats van om skills, maar belangrijker is nog dat het een flinke ingreep zou vergen om de game om te bouwen, want in FFXIV spelen voorwerpen een minder belangrijke rol dan in veel andere games. En er was al zoveel aan te passen, ook zonder een dergelijke ingreep.

Gameplaybeelden van Final Fantasy A Realm Reborn.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Sony Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True