Door , , reacties: 50, views: 35.493 •

Met Gears of War 3 werd een trilogie afgerond, maar dat betekende niet het einde van de Gears of War-serie. Dat kan ook niet, want uiteindelijk heeft Microsoft naast Halo en Forza Motorsport niet zo heel veel eigen franchises meer. Het is dus zaak dat Epic Games de Gears-franchise in leven houdt, zoveel is wel duidelijk. Dat zal ergens in de komende jaren waarschijnlijk nog wel leiden tot een next-gen Gears of War, maar de spin-off Gears of War: Judgment moeten we gewoon nog op de oude Xbox 360 spelen.

Getest op: Xbox 360 (exclusieve titel)

We noemen Judgment met opzet 'een spin-off', want de game is voor het grootste deel geen onderdeel van het verhaal in de overige Gears-spellen, al heeft het een natuurlijk wel met het ander te maken. In Gears of War: Judgment staat Kilo Squad centraal, en twee van de leden ken je al als je eerdere Gears-games hebt gespeeld. Het team staat namelijk onder leiding van de blonde soldaat Baird, en verder is de 'Trashball-speler' Cole aanwezig. Er is dus wel degelijk een link met de andere games.

Die link is ook in de setting te zien. Judgment speelt zich af voor de gebeurtenissen in de Gears of War-trilogie, maar wel na de aanval van de Locust Horde op 'E-Day', en dus ook na afloop van de Pendulum Wars. Epic werd trouwens vaak gevraagd waarom die oorlog nog nooit in beeld is gebracht, maar volgens creative director Cliff 'ik wil geen Cliffy meer genoemd worden' Bleszinsky zou een oorlog waarbij mensen tegen mensen vechten niet passen bij wat Gears is, of in elk geval zou moeten zijn. En dus vecht je ook in Judgment weer met de CoG tegen het alien-ras Locust Horde.

Toch heeft Epic wel iets meer vrijheid genomen in het verwerken van dat verleden in de setting van het spel. Zo is een van de teamleden van Kilo Squad, Paduk, een oude vijand van de CoG. Zijn Russische achtergrond verraadt trouwens iets van de inhoud van die oorlog. Ook kom je allerlei indicaties tegen dat de oorlog nog helemaal niet zo lang geleden plaatsvond, met als hoogtepunt een 'victory parade' die gehouden werd toen de Locust aanvielen.