Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 206, views: 189.242 •

Het volgende scenario is waarschijnlijk behoorlijk realistisch: over pakweg een maand, misschien nog wel eerder, heeft Electronic Arts alle zaakjes op orde, draaien de SimCity-servers prima en zijn alle nu nog uitgeschakelde features weer online. SimCity is dan de game die hij al die tijd al had moeten zijn en zal vele duizenden, zo niet miljoenen spelers urenlang spelplezier bezorgen. Als iemand rond die tijd nog eens een review opzoekt, moet hij of zij dan nog lezen over zaken die op dat moment allang verholpen zijn?

Absoluut. In een tijd waarin 'pre-order now' de meest gehoorde term in reclame voor games is, waarin uitgevers hun stinkende best doen ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk gamers hun spel liefst al ver voor release aankopen, is de problematiek die zich voor heeft gedaan - en nog steeds voordoet! - met SimCity te ergerlijk en te schandalig om er zomaar overheen te stappen. Surf rond op internet en je zult ook reviews tegenkomen van redacteuren die daar anders over denken, die dit soort problemen melden als zijdelingse notitie en verder alleen de game zelf willen beoordelen. Ook best, maar wat doe je dan als EA zegt dat die serverconnectie 'een belangrijk onderdeel van de gameplay' is?

Je kunt inderdaad discussiëren over de vraag of je technische problemen als onderdeel van een review moet melden, want die informatie blijft meestal niet lang relevant. Die discussie valt echter weg als de maker zelf claimt dat de veroorzaker van de problemen een belangrijk onderdeel van het spel zelf is. Daarmee schiet EA zichzelf een beetje in de voet. Door het af te schrijven als 'drm-beveiliging gone wrong' zou de kans vrij groot zijn dat veel mensen er, weliswaar hevig vloekend, wel weer overheen zouden stappen. Kwalificeer het als onderdeel van de gameplay... en je spel is wezenlijk, onontkenbaar, kapot.

Voor wie zich nu afvraagt wat er dan kapot was, nog even vorige week in een notendop: SimCity is een simulatiespel waarbij je een stad opbouwt. Dat doe je individueel, maar jouw stad staat wel in verbinding met een persistente spelwereld. Daarnaast ligt je stad ook in een regio die je desgewenst deelt met anderen of waarin je zelf meerdere steden beheert. Dit alles loopt via een server, waardoor een constante verbinding met die server een vereiste is om het spel te spelen. Op dinsdag 5 maart trokken de Amerikanen die servers al in no-time plat en ondanks beloofde verbetering gebeurde hetzelfde toen op 7 maart de Europese gamers aan de slag mochten. Op dat moment kon vrijwel niemand de game spelen, en zaten miljoenen gamers wereldwijd dus met een product waar ze niets mee konden.

In de tussentijd zijn niet alle, maar wel veel van de problemen verholpen. EA Maxis claimt dat 92 procent van de problemen de wereld uit zijn. In de praktijk betekent het dat je af en toe nog wel een foutmelding tegenkomt, maar het grootste gedeelte van de tijd kun je gewoon spelen. Een deel van de netwerkfeatures is nog wel uitgeschakeld om de serverload te verlichten, maar zal binnen afzienbare tijd wel weer live worden gezet. De put is gedempt, maar het kalf is natuurlijk al lang en breed verdronken.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

SimCity (2013)
SimCity Collectors Edition


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013