Door , , reacties: 108, views: 98.827 •

Inleiding: de beurs van software

Wat interessante producten betreft leek de oogst van Mobile World Congress 2013 aan de oppervlakte maar schraal. Het evenement waar in vorige jaren onder meer de HTC One X, Samsung Galaxy S II, HTC Desire en veel andere memorabele toestellen werden gepresenteerd, lijkt verworden tot weinig meer dan een beurs waar zakenlieden uit de telecomindustrie elkaar ontmoeten en fabrikanten de opvulmodellen voor hun line-up laten zien.

Dat komt omdat veel fabrikanten - al dan niet in navolging van Apple - de grote aankondigingen doen op eigen evenementen, waarbij ze de aandacht van de pers niet hoeven te delen en niet het risico lopen dat er tegelijkertijd een interessantere persconferentie in een zaal verderop is. Was het tot een paar jaar geleden belangrijk om de show te stelen, dit jaar leek het een wedstrijd om de show te bagatelliseren; vrijwel geen enkele fabrikant van naam kondigde toestellen van belang aan. Samsung benadrukte dat door bewust vlak voor het openen van de beurs aan te kondigen dat de Galaxy S IV op 14 maart zal worden gepresenteerd. Daardoor wist iedereen: het belangrijkste nieuws op smartphonegebied komt pas over een paar weken.

Maar in de marge van die schrale oogst is duidelijk te zien naar welke kant de smartphonemarkt toe beweegt. Dit jaar was het niet de hardware die het interessantste bleek, maar juist de software: bezoekers konden voor het eerst spelen met Firefox OS, Ubuntu voor smartphones, Samsungs Tizen en het uit Nokia's MeeGo Harmattan voortgekomen Sailfish.

De nieuwe initiatieven krijgen de steun van grote namen: providers als T-Mobile nemen het voortouw, maar ook Intel en Samsung toonden de voortgang van hun samenwerking met Tizen achter gesloten deuren. En Sony, dat al jaren alleen Android-smartphones maakt, maakte bekend met Firefox OS te werken. De signalen zijn subtiel, maar ze zijn zichtbaar: de telecomindustrie zet voorzichtjes de aanval in op de dominantie van Android.

Ook lezers van Tweakers zagen van afstand die trend op de beurs: in een poll stonden de nieuwe besturingssystemen bovenaan als dé highlight van MWC 2013. Daarom gaan we nog een keer in op deze nieuwe besturingsystemen. Wat is de gedachte achter al deze besturingssystemen en heeft deze aanval van de telecomindustrie op Android enige kans van slagen?

Android-poppetje op MWC 2013

Door Arnoud Wokke

Arnoud werkt sinds 2008 bij Tweakers en heeft een voorliefde voor alles wat met smartphones te maken heeft. Niet alleen is hij nieuwsjager en schrijft hij achtergronden voor Tweakers, ook test hij geregeld smartphones in het Testlab of op een beurs.

Volg Arnoud op Twitter

Lees meer over

Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles