Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 53, views: 59.964 •

Eric Parsons, die als COO de dagelijkse leiding heeft over ongeveer driehonderd Bungie-medewerkers, heeft zijn eigen theorie over geschikte locaties voor game-ontwikkelaars. Er zijn drie soorten gebouwen geschikt om een studio in te huisvesten, denkt de topman: een voormalige supermarkt, een oude bowlingbaan en een bioscoop. En wat wil het toeval? Voordat Bungie zijn huidige kantoor betrok, was het gevestigd in een oude supermarkt. Twee en een half jaar geleden verhuisde de studio naar het huidige kantoor, in een voorstad van Seattle.

Bungie heeft een kantoor met 'slechts' twee verdiepingen, maar het gaat om een flinke oppervlakte. Op de onderste verdieping was ooit een bowlingbaan gevestigd, maar Parsons is vooral trots op de bovenste verdieping. Die werd voorheen gebruikt als bioscoop, met tien zalen. De hele verdieping is inmiddels ontruimd om plaats te maken voor het ontwikkelteam van Bungie. Het hele ontwikkelteam, dat ongeveer 270 mensen telt, zit op de enorme open werkvloer. Daar is met opzet voor gekozen, stelt Parsons. Hij gelooft heilig in het open karakter. Geen muren, geen afgescheiden hokjes. De mensen die samenwerken moeten elkaar aan kunnen kijken. Dat oogcontact is essentieel, stelt Parsons. De werkvloer is daarom verdeeld in kleine clusters met bureaus. Elk bureau heeft wielen en is dus gemakkelijk verplaatsbaar. Ook daar is bewust voor gekozen. Als iemand aan een ander deel van een game gaat werken, kan zijn of haar bureau binnen enkele minuten worden verhuisd naar het cluster van een groepje nieuwe collega's. Dat gebeurt minstens tien keer per week. De open werkvloer en de bureaus op wielen zorgen ervoor dat Bungie flexibel is, en dat is precies wat Parsons wil bereiken.

Teamleden van Bungie laten de eerste bewegende beelden van Destiny zien.

Chicago

Bungie werkt al op deze manier sinds het allereerste begin, toen de studio nog in Chicago was gevestigd en nog lang niet de omvang had van nu. De groei kwam echter op gang toen de studio aan Halo begon. Toen Bungie naar Seattle verhuisde om voor Microsoft aan Halo te gaan werken, bestond het bedrijf uit 25 man. Ten tijde van Halo 2 waren dat er al 75 en Halo 3 werd met 115 man gemaakt. Inmiddels zijn er een  motion capture studio en interne testafdeling toegevoegd - beide op de onderste verdieping van het nieuwe kantoor gevestigd - en telt Bungie ruim 300 werknemers. Die werken allemaal aan het nieuwe project, de eerste game die Bungie voor zijn nieuwe opdrachtgever Activision maakt.

Bungie


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Lees meer over



Populair: Tablets Smartphones Beheer en beveiliging Laptops Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013