Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 119 reacties, 456.274 views •

Multimedialaptop - Uiterlijk en indruk

In het verleden nam Dell in deze artikelenreeks regelmatig een Best Buy-plek in. In het afgelopen jaar was het echter wat minder met de laptops van de fabrikant. High-end modellen met een goede prijs-prestatieverhouding waren lange tijd lastig te vinden, maar met de Inspiron 17R SE heeft het Amerikaanse bedrijf weer een ouderwetse prijstopper in handen.

Op de site van Dell treffen we namelijk een 17R SE met zeer goede hardware aan voor 899 euro. De SE staat voor Special Edition en deze versie heeft dan ook weinig gemeen met de gewone Inspiron 17R. De behuizing heeft een flinke upgrade gehad en geeft nu de indruk van een betere kwaliteit te zijn. De behuizing is deels van geanodiseerd aluminium; de palmrest en de schermcover zijn van dit materiaal. De laptop is grotendeels zwart, met zilverkleurige randen en zijkanten, en de oppervlakken zijn van een honingraatstructuur voorzien.

Dell Inspron 17R SE

Afmetingen

De laptop oogt prettig, maar we hebben wel echt met een desktop-replacement te maken. De dikte van de 17R SE is namelijk 31,9mm aan de voor- en 37,4mm aan de achterkant, bij een gewicht van 3,28 kilo. In deze tijden van ultrabooks kunnen we wat dat betreft van een gigant spreken.

Een multimedialaptop moet over een scherm met minimaal 1920x1080 pixels beschikken en de 17R SE doet dat ook. Met zijn diagonaal van 17,3 is het prettig full-hd-films kijken op de notebook. Een ips-paneel is het niet, maar uit de metingen van Notebookcheck kunnen we opmaken dat het een scherm is met een prima beeldkwaliteit voor een consumentenlaptop. Hoewel de 3d-hype voorbij lijkt, zijn er nog de nodige liefhebbers voor. De 17R SE-versie die wij hebben gekozen bevat geen 3d-scherm, maar Dell biedt dat aan voor de flinke meerprijs van 330 euro.

Toetsenbord

Het toetsenbord en de touchpad van de Dell zijn van goede kwaliteit. De Inspiron heeft een chiclet-toetsenbord met een numeriek deel en voldoende ruimte tussen de toetsen. Vreemde eigenschappen wat de lay-out betreft zijn er niet. Wel is het jammer dat er standaard geen backlight voor het toetsenbord is. Dat is toch een eigenschap die je anno 2013 van een multimedianotebook mag verwachten. De touchpad is groot genoeg, maar de muisknoppen zijn niet geïntegreerd. Hierdoor is het aanraakgevoelige deel niet zo groot als had gekund, maar veel mensen geven toch de voorkeur aan knoppen voor de muisclicks. Gelukkig heeft Dell voor redelijk goede en niet voor goedkoop aanvoelende knoppen gekozen.

Dell Inspiron 17R SE

Quadcore en GT650M

De processor en de gpu zijn flinke troeven van deze Inspiron. Het gaat om respectievelijk de Core i7-3630QM van Intel en de GeForce GT 650M van Nvidia. De Core i7-processor is een heel snelle Ivy Bridge-quadcore, met een kloksnelheid van 2,4GHz. De cpu zal alle rekentaken die hij voorgeschoteld krijgt rap afhandelen en het is mooi dat laptops met zo'n snelle quadcore tegenwoordig voor minder dan 900 euro aangeschaft kunnen worden.

De GeForce GT 650M is eveneens een krachtige chip, die overigens op de recente Fermi-architectuur gebaseerd is en op 28nm wordt geproduceerd. Met de mobiele videokaart is uitstekend te gamen, vooral omdat Dell de gpu in dit geval met gddr5-geheugen combineert. De meeste laptops met de GT 650M hebben er ddr3-geheugen naast, waardoor de prestaties tot wel 15 procent lager kunnen uitvallen.

Dell Inspron 17R SE Dell Inspron 17R SE

Overige hardware en interfaces

De harde schijf biedt een opslagcapaciteit van 1 terabyte. Ook hierbij heeft de laptop een streepje voor op concurrenten. Een grote hoeveelheid opslagcapaciteit is in deze tijden van nas en cloudopslag misschien geen must meer, maar het is toch een stuk makkelijker om een grote film-, foto- en muziekcollectie te kunnen stallen op een multimedialaptop.

Er zijn voldoende interfaces aanwezig op de Dell. Zo zijn er vier usb 3.0-poorten, naast hdmi 1.4a. Deze laatste biedt extra ondersteuning voor 3d-weergave. Ook zijn er vga en ethernet. Wat deze laatste betreft zijn we bij het grote minpunt van dit model aangekomen; het gaat namelijk niet om een gigabit-ethernetpoort, maar om een fast-ethernetexemplaar van maximaal 100Mbit/s. Dit is toch een flinke smet op de laptop, hoewel volgens ons geen dealbreaker.

Dell Inspron 17R SE Dell Inspron 17R SE

De draadloze internetkaart is de Centrino Wireless-N 2230 met 2x2-dualbandopstelling voor, theoretisch, 300Mbit/s-doorvoersnelheden, waarmee Dell het een beetje goed maakt. Ook zorgt de Centrino-kaart meteen voor bluetooth 4.0-ondersteuning. 

De speakers van de 17R SE zijn van fabrikant Skullcandy, die we eigenlijk alleen van de opvallende headsets kennen. De twee speakers en de subwoofer leveren een goed geluid, al lijkt het niet zo goed te zijn als bijvoorbeeld de JBL-speakers van de XPS 17. Een blu-ray-brander heeft deze door ons gekozen laptop niet. Dit zou je als een nadeel kunnen zien, maar in deze tijd van mkv en onlinemedia besparen we ons de meerprijs van 330 euro liever.

Conclusie

Met de Dell Inspiron 17R SE heeft Dell eindelijk weer eens een echte prijsknaller. Als we de Pricewatch afstruinen, komen we niet tot alternatieven met vergelijkbare specificaties voor eenzelfde prijs. Een blu-ray-drive missen we niet echt; een gigabit-ethernetpoort zeker wel, maar vooral de combinatie van redelijke prijs, GT 650M met gddr5 en scherm met 1920x1080 pixels maakt dat de 17R SE een echte best buy is.

Pluspunten
+
Snelle Core i7-processor
+
Krachtige GT 650M gddr5-videokaart
+
Genoeg opslag: 1TB

Minpunten
-
Geen gigabit-ethernet, alleen fast ethernet
Geen backlit toetsenbord

Alternatieven

Score: 4.5OnbekendLaptops Asus N56VZ-S4215H
Asus N56VZ-S4215H

We zochten aanvankelijk naar een N76 met 17,3"-scherm, maar vonden in deze N56 met 15,6"-scherm een betere kandidaat. Deze laptop heeft namelijk een resolutie van 1920x1080 pixels, een Core i7-3630QM en een GT 650M, die helaas wel met ddr3 gecombineerd is. Wel is er toetsenbordverlichting en een goede audioweergave, dankzij Bang & Olufsen-speakers.

Score: 4OnbekendLaptops Acer Aspire V3-771G-53216G75Maii
Acer Aspire V3-771G-53216G75Maii

De budgettopper op multimediagebied is deze Acer V3 met 17,3"-scherm. Voor nog geen 700 euro krijg je een scherm met 1920x1080 beeldpunten, een Core i5 3210M en 6GB geheugen. De GT 630M biedt genoeg rekenkracht voor een spelletje, maar misschien moeten de resolutie en/of instellingen wel teruggeschroefd worden bij recente games.

Score: 4OnbekendLaptops Lenovo IdeaPad Y500-MBG2BMH
Lenovo IdeaPad Y500-MBG2BMH

De Y500 van Lenovo lijkt met zijn goede prijs-prestatieverhouding een ideale multimedianotebook, maar helaas blijkt de notebook bij veel gebruikers met touchpadproblemen te kampen. We noemen hem hier toch, omdat er misschien nieuwe ladingen staan aan te komen waarbij het probleem verholpen is. Het is aan de consument om dit goed na te vragen bij de webshop.

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Lenovo Essential B590
Dell Inspiron 17R Special Edition
Sony Vaio SVS1312K3EW


Door Olaf van Miltenburg

- Nieuwscoördinator

Olaf werkt sinds begin 2007 bij Tweakers en snapt als geen ander wat nieuws is. Hij heeft een voorliefde voor computers, internet, wetenschap en techniek en gebruikt die kennis sinds 2008 dan ook in zijn rol als nieuwscoördinator. Ook test Olaf nog regelmatig zelf laptops en bezoekt hij internationale beurzen om op de hoogte te blijven.

Volg Olaf op Twitter

Reacties (119)

Reactiefilter:-11190116+169+26+30
waar is er het topic voor kleine foutjes? want op pagina 7 staat een verkeerde foto (foto 2) van een Dell 17R SE. Ik verwacht dat het een 15 inch model betreft.

on topic ik mis nog een beetje de touchscreens hier.
Hier kun je dit soort fouten melden: Geachte Redactie

Maar deze is inmiddels aangepast. Dank :)
Inderdaad touch is met de komst van Windows 8 toch wel een vereiste om het beste uit het OS te krijgen.
Win8 is het voor mij niet.. Past voor mij voorlopig beter bij tablets lijkt me, ik gebruik daarvoor wel ipad (of ander merk)
Gebruik hier de IdeaPad Y500 met windows 8, bevalt me prima hoor. Het is eventjes wennen, maar na een paar uurtjes vind ik het toch prettiger werken dan mijn desktop met Windows 7
Jullie zouden echt moeten kappen met de uitdrukking "bang for buck" in nederlandse teksten. Hatelijke zinsnede is dat. Er bestaan veel mooiere nederlandse alternatieven daarvoor.
noem ze dan ook azijnpissert...

de enige die mij tebinneschiet is voor een dubbeltje op de eerste rij ... maar dat betekend HEEEL wat anders.. en waar voor je geld, (bah) ...
dat vind je alleen in het zeeuwse want ons ben zunig... ...

toegeven bang for buck is wel heel erg pupu-merikaans. maar desondanks nog steeds de minst lelijke van allen.
"Waar voor je geld"
knal voor je knaken... nee dan heb ik toch liever bang for buck! ;)
Deze vind ik echt de beste!
"Het onderste uit de kan?" :+
Je mag je er dan misschien aan ergeren (hatelijke zinsnede, proest), maar er is domweg geen goed Nederlands equivalent. De hele uitrukking 'bang for your buck' legt de nadruk op 'bang', waar onze 'variant' het met 'waar (voor je geld)' moet doen.

Daarbij is het, zéker in de ICT/gadget wereld, geen doen om alles te vernederlandsen. En laten we wel wezen, we zijn geen Fransen met hun eindeloze taal-trots, waarbij ze zelfs 'hashtag' hebben verboden. Zie je het al voor je?

Deze schootcomputer biedt veel waar voor je geld, het vol hoog definitie scherm zorgt voor scherpe beelden. En na deze bespreking springen we in de wentelwiek/hefschroefvliegtuig om naar huis te gaan.

You get the point.
O ja, wat dan? "Waar voor je geld"? Nou, wow.
"prijs/kwaliteit verhouding"
"prijs/kwantiteit verhouding"
"waar voor je geld" << prima
Doe mij deze maar met W7 ook nog is http://www.laptopshop.nl/...a-satellite-l850-14l.html
Hij ruled over de mid range voor een stuk lagere prijs

[Reactie gewijzigd door caanova1984 op 1 februari 2013 13:12]

Geen FullHD scherm, en de Dell Inspiron 15R SE heeft ook nog eens een 2GB HD7730 aan boord.
Tevens beschikt de Dell ook over een mSata slot. De Toshiba heeft die wellicht niet.
Goede LBBG, ik ben met zowel de basis als Multimedia laptop eens!

@medetweakers, vergis je niet van de prijzen van Dell, via Dell krijg je een hoop korting!
De prijs van 899,- kan je bijvoorbeeld op dit moment krijgen voor een bedrag van zo'n 805,- incl. BTW!

Als je daarbij optelt dat je van Spaarwinkelen (8%) of Shopkorting (7%) nog een leuk bedrag* er van terug kan krijgen heb je een hele leuke laptop voor weinig geld!

Vandaag is de kortingscode pagina van Dell (http://www1.euro.dell.com...6&acd=240515599820560) nog niet aangepast, maar ik verwacht ook dat er morgen of vandaag in de loop van de dag een nieuwe ¤50 kortingsbon staat.

De goedkoopste Inspiron 15R SE kan je ook voor net onder de ¤600,- krijgen. Hoe? Zie : http://gathering.tweakers...message/39667671#39667671

*Cashback gaat over bedrag betaald aan Dell exc. BTW.

[Reactie gewijzigd door Quad op 1 februari 2013 13:17]

Het enige wat ik nog mis zijn de alternatieven in de LBBG, zoals besproken in het topic.
Verder ben ik het wel volledig eens met de genoemde keuzes, ook al is in het iets hogere prijssegment voor ultrabooks toch een stuk meer te krijgen.
Vreemd dat Tweakers met het afstruinen van de pricewatch voor een goed alternatief van de multimedia laptop niet deze is tegen gekomen: http://tweakers.net/price...638g50maii/specificaties/

Toch een behoorlijk alternatief, misschien wel een betere keus zelfs. De afwerking is minder high end maar voorderest zie ik geen dingen die minder zijn. Alleen de prijs.


Edit: Ik zie dat er nu wel alternatieven bij gekomen zijn.

[Reactie gewijzigd door Erik321 op 1 februari 2013 13:30]

Vreemd dat Tweakers met het afstruinen van de pricewatch voor een goed alternatief van de multimedia laptop niet deze is tegen gekomen: http://tweakers.net/price...638g50maii/specificaties/

Toch een behoorlijk alternatief, misschien wel een betere keus zelfs. De afwerking is minder high end maar voorderest zie ik geen dingen die minder zijn. Alleen de prijs.
Die 710M is niet echt geschikt voor een medialaptop.
je kan er wel iets mee, maar als je normaal een spelletje wil spelen met medium graphics dan word die 710M al snel aan de lichte kant.

Daarbij komt dat acer niet echt bekend staat om zijn kwaliteit.
Weet niet hoe dit tegenwoordig zit maar eerder waren het beste rommelbakken

[Reactie gewijzigd door nickertNL op 1 februari 2013 13:40]

Klopt, die van de Dell is zeker beter. Maar goed mocht je wat dat betreft met iets minder genoegen nemen en je budget ligt iets lager is het toch zeker een goed alternatief?
In de pricewatch staat de goedkoopste online voor 799,-. Ik heb mijne voor 680,- kunnen kopen.

Wbt de kwaliteit: Hij is minder mooi afgewerkt als bv een Samsung NP700 maar de prijs is dan ook drastisch lager.
In 2008 kocht ik mijn eerste Acer en die is sinds die tijd al zo'n 8 maanden in woestijngebied en jungle geweest met behoorlijk wat fijne stofdeeltjes etc. Nu in 2013 werkt ie nog steeds als nieuw. Dus voor mij heeft Acer zichzelf wel bewezen. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat Acer het beste merk is, absoluut niet zelfs. Maar, prijs/kwaliteit is meer dan goed.
De Inspiron 17R SE kan je ook voor de basis prijzen van ¤799,- of ¤829,- aanschaffen. Dan heb je wel een i5 3210M maar met nodige kortingen krijg je aantrekkelijke prijzen.

Van rond de ¤700,- en valt de Acer al weer af.
Ik blijf het vreemd vinden dat er geen aandacht wordt besteed aan een SSD. Een SSD is de beste investering die je momenteel kunt doen voor een laptop. Dan maar een iets mindere CPU, een iets mindere afwerking, een SSD zal de gebruikerservaring aanzienlijk verbeteren. Tuurlijk, je mist wat opslagcapaciteit (van 500GB naar 128GB), maar de snelheid die je er in het dagelijkse gebruik voor terug krijgt is meer dan voldoende om te compenseren. Eventueel kun je er een losse HDD aan koppelen.

Er zijn echter genoeg mensen die weinig opslaan op hun laptop. Deze mensen willen simpelweg een laptop die licht is, er mooi uit ziet en, het allerbelangrijkste, dat hij snel aanvoelt. Dit laatste bereik je niet met een dure CPU, veel RAM of een krachtige videokaart, maar met een SSD.

Wat ik dus voor de volgende LBBG wil zien is een basislaptop van ~¤500 waar dan een SSD van ~¤100 bij wordt aangraden. Fabrikanten zijn nog steeds terughoudend in het standaard meeleveren van een SSD, dus daar moet de consument blijkbaar bij helpen.

Let wel, de SSD is niet hét belangrijkste aan een laptop. Persoonlijk zie de prioriteiten als volgt:
1) Scherm
2) SSD
3) Accuduur
4) Ergonomie
Pas dan komt al het andere. En dit geldt natuurlijk voor de basisnotebook. Als je er op gaat gamen of videobewerken komt het lijstje er anders uit te zien.
Maar de basislaptop is naar mijn mening het populairst. Ik zie mijn moeder iig geen laptop van ¤1000 kopen, daar gebruikt ze de laptop niet intensief genoeg voor.

[Reactie gewijzigd door amas op 1 februari 2013 20:53]

Ik heb deze laptop nu ook (maar nog de versie van september 2012) met nog een i7-3610QM en W7 :)

Goed dat je aan de SSD denkt, ik ben ook vanplan die te gaan plaatsen aanstaande zomer.
Overigens is het volgens de website van Dell nog mogelijk om een variant te nemen van deze laptop (mits meerprijs) met een Blur-ray, caching SSD en 3D scherm: http://www.dell.com/be/p/inspiron-17r-se-7720/fs
Als je die SSD nu al plaatst, dan heb je er vanaf nu tot de zomer al plezier van. En ook na de zomer!
Nja 'k moet nog een aantal zaken bijleren om m'n systeem te installeren op de SSD zonder een fresh install :p
Let even op met W7 en een SSD plaatsen.
Ik heb dit net gedaan met een W7 laptop (waar ik ook een W8 pro licentie voor heb gekocht, maar wat is dat een kl*te programma). Windows 7 iso is niet meer officieel te downloaden. Alle links die je bij je W7 licentie kreeg voor het downloaden doen het niet meer. Zoeken op de MS site werkt ook niet. Dus als je geen CD hebt, is de enige andere optie een illegale download.
Verder heb ik de W8 pro upgrade. Deze is alleen te activeren als je ooit een W7 op de harde schijf hebt gehad. Dat heb je niet als je een nieuwe SSD in je laptop stopt.

Dus: Illegale W7 is de enige weg om te gaan. 8)7
Als je een legaal serienummer hebt voor Windows 7 kan je in principe de software gewoon downloaden bij elke willekeurige website die het aanbiedt. Een standaard ISO is niets meer dan een digitale versie van het 'ouderwetse' DVD'tje. Geheel nutteloos als je geen serienummer hebt. Je bent alleen illegaal bezig als je een gecrackte versie download en installeert.

Zie eens deze website. Daar staan de Home Premium, Professional en Ultimate versies van Windows 7 SP1 op, in 32 en 64bit en in meerdere talen.

Even de ISO branden (of nog beter; op een USB stick installeren) en tijdens de installatie je eigen serienummer invoeren. Klaar is Kees.
Ik heb wat angst mbt wat er in de code gebakken wordt. Een Windows ISO die GRATIS te downloaden is bij een andere bron als Microsoft, ik heb er wat moeite mee.
Ik gebruik deze laptop ook zakelijk. Heb weinig zin in keyloggers enzo die ongemerkt geďnstalleerd worden via zo'n ISO.
Windows 8 pro upgrade is prima te activeren met een clean install.

Een kleine zoektocht en internet en voila
http://lmgtfy.com/?q=how+to+activate+windows+8+pro+upgrade
Moet je horen: Ik heb dat natuurlijk eerst geprobeerd, heb zelfs Microsoft gebeld.

Beetje bijdehand LMGTFY linkjes plaatsen..
Heb je gelezen wat je dan als resultaat krijgt ook?

Why can't I activate Windows?
You upgraded to Windows 8, but didn't have a previous version of Windows installed (error 0xC004F061)

If you see error 0xC004F061 when you try to activate Windows 8, it means that you're using a product key for an upgrade version of Windows 8 and a previous version of Windows wasn't on your PC when Windows 8 was installed. To install an upgrade version of Windows 8, you must already have Windows 7, Windows Vista, or Windows XP installed on your PC.

If you formatted the drive before the upgrade version of Windows 8 was installed, you won't be able to use your upgrade product key to activate Windows 8. To activate Windows 8, you'll need to install your previous version of Windows, and then reinstall Windows 8.

Etc.


Een oplossing is afwezig, ook als je op Google zoekt.
Microsofts oplossing was om maar eens wat winkels af te struinen om te zien of er toevallig nog ergens een winkel een oude Windows 7 op voorraad had. Die zou ik dan kunnen kopen zodat ik zou kunnen upgraden 8)7
Maar toen ging hij het op mijn verzoek nog eens navragen bij een collega. Die gaf aan dat dat ook niet zou gaan werken, want de Windows 8 upgrade werkt alleen voor Windows 7 OEM. Een oude Windows kopen en dan upgraden zou dus ook wel eens niet kunnen gaan werken.... _/-\o_
ik heb mijn laptop gewoon kunne activate met een clean install met zo'n upgrade key hoor ;)
Ik blijf het vreemd vinden dat er geen aandacht wordt besteed aan een SSD.
Deze hele BBG kan wat mij betreft in de prullenbak. Krijg je eerst een betoog dat een Core i5 toch echt zoveel beter is dan een Core i3, om daarna elk beetje snelheidswinst compleet de nek om te draaien met een flut laptophd.
Het prijsverschil tussen een i3 & i5 is ongeveer vergelijkbaar met een SSD. En vergelijk dan de performance....

En qua schijfruimte? Ach, de meeste mensen hebben amper spullen op hun HD staan of zoveel troep dat het geen kwaad kan om dat een keer te moeten opruimen. Zeker machines die voor een beetje surfen en ander simpel werk worden gebruikt staat er zelden meer dan 5GB aan data op die bewaard moet worden.
dat jij dat persoonlijk zo ziet is leuk maar als je relatief veel gebruik maakt van je laptop voor werk in plaats van gamen is het scherm al een stuk minder belangrijk (mits je geen designer bent)... dan is ergnomie veel belangrijker dan het schem,

persoonlijk zolijk eerst voor ergnomie, kiezen, dan voor de accu, het scherm en als laatste voor snelheid verbeteringen. en bovendien wil ik alleen maar booten van een ssd... dan moet er dus ruimte zijn voor een 2e schijf...

liever zie ik dat ze een 64gb bootschijfje zo dicht mogelijk op het mobo plakken met een gewone schijf ernaast... voor je dagelijkse data...
1) Scherm
2) SSD
3) Accuduur
4) Ergonomie
Helemaal eens. Ik ben het totaal oneens met tweakers.net.
De meeste huis-tuin-en-keukentaken kunnen al door een tablet-processor worden uitgevoerd vandaag de dag.

Ik schreef eerder al eens:
Op een zakelijke laptop kan het soms de bedoeling zijn dat je er meer serieus op werkt dan dat je hem gebruikt voor films. In dat geval zal er informatie verwerkt moeten worden. Dan is de hoeveelheid informatie die op het scherm pas heel erg belangrijk voor de productiviteit.
Ik zie niet in waarom je veel geld zou steken in een laptop waar je dan vervolgens weinig van ziet.


99.9999999999652% van de tijd kijken gebruikers naar hun scherm. Je schrijft een brief, je regelt een verzekering, je brengt je administratie op orde. Waar je je dan aan ergert is het voortdurend alt+tabben en scrollen omdat die door tweakers.net aanbevolen laptop een smal venstertje biedt op een op papier erg krachtige motor. De letters moeten geblurd worden omdat je anders de pixels kan tellen, het lezen wordt je gauw moe, van het scrollen en wisselen van vensters schiet het ook niet zo op, maar he gelukkig wel 2 mhz snellere processor.

Ik kan deze review helaas niet gebruiken voor mensen die mij advies vragen. Jammer genoeg heeft tweakers.net geen goede prioriteitenlijst en ter verdediging, ze zijn niet de enige tech-site. Want ook de internationale techsites kijken bij het reviewen of de ene processor 2% meer performance haalt dan de andere in deze of andere synthetische benchmark.
Het maakt niet uit, de processor is toch idle.

Elke keer vensters switchen is ook elke keer context switchen.
Wat zal duurder zijn?

Een compiletijd van 3.50 min of 4 minuten, tegen 1366*768 of 1920*1080?

Wat als het allebei niet uitmaak? Volia, dat is de niche voor tablets.
Pas dan komt al het andere. En dit geldt natuurlijk voor de basisnotebook. Als je er op gaat gamen of videobewerken komt het lijstje er anders uit te zien.
Ik denk dat je voor andere gebruikscasussen ook gelijk hebt met deze prioriteitenlijst. Gamen vereist een andere prioriteitenlijst inderdaad, maar dat is een aparte categorie.

[Reactie gewijzigd door bulle bas op 1 februari 2013 20:37]

Zou je dan kunnen vermelden welke type(n) jij in de LBBG had willen zien? Ik ben het zeker met je eens dat het scherm het allerbelangrijkste onderdeel is, daar wordt ook elke LBBG door mij over geklaagd :+. Maar in het segment is het gewoon niet anders.
Heel leuk en schattig die rant van je, maar heb je toevallig een beter alternatief ?
Ja hoor, budget 600 euro:

http://tweakers.net/categ...AzNzMEyuaCDFYy0jNXqq2tBQA


Budget 680 euro:

http://tweakers.net/categ...LVu134bcvBOsV37Y4yDR2vtBw


Daarnaast is de Dell Inspiron 15R SE met fhd al genoemd van 600 euro.
Je zegt dat je een beter scherm wilt. Maar geen van de door jouw genoemde opties, behalve de inspiron (maar om die reden staat de 17R er ook in) bevat een scherm met acceptabele kijkhoeken, contrast, helderheid of color gamut binnen het budget van ¤600. Het scherm wordt alleen groter, terwijl de basisnotebook juist wordt gekozen vanuit het oogpunt om mobiel te zijn.

Verder voldoet de inspiron ook niet aan het budget, alleen met de kortingsbonnen. Dat die niet mee mogen doen is overigens ook iets waar ik al 20x over heb geklaagd, maar dat terzijde.
Je zegt dat je een beter scherm wilt. Maar geen van de door jouw genoemde opties, behalve de inspiron (maar om die reden staat de 17R er ook in) bevat een scherm met acceptabele kijkhoeken, contrast, helderheid of color gamut binnen het budget van ¤600. Het scherm wordt alleen groter, terwijl de basisnotebook juist wordt gekozen vanuit het oogpunt om mobiel te zijn.
Voor mij is kleurweergave soms essentieel, vandaar dat ik een goed scherm heb + kleurenkalibratieapparaat.
Ik heb niet de illusie dat ik zoiets op een laptop ga krijgen.

Ik denk dat er nu verwarring is. Als jij zegt: ik wil content lekker lezen niet verwerken (dat betekent namelijk multi-tasken) en daarbij nog videos kunnen kijken en mss ook nog een spelletje: by all means, dat is een TABLET.

Een laptop is voor mij minimaal informatie verwerken en multitasken.


Natuurlijk is een 17" niet zo portable met 2,7kg gewicht. Dat is een eis die ik eerder zou laten vallen dan dat ik het ongeschikte scherm zou gebruiken.

Ik zou het een optimaal neutraal statement van tweakers vinden als ze voor de het budgetmodel een blanco pagina tonen met onderaan:

"helaas, de fabrikanten hebben momenteel geen zinnig aanbod. Een gapend gat in de markt. Is een tablet misschien iets voor je?"
Uit het artikel:

"We zullen het moeten doen met een tn-paneel met een resolutie van 1366x768 beeldpunten, waarvan de kijkhoeken niet zo goed zouden zijn. We kiezen overigens voor een laptop met een 15,6"-scherm. Varianten met 17,3"-scherm en goede specificaties zijn ook wel te vinden, maar het grotere formaat zal niet iedereen aanspreken".

Als je in de PW zoekt op <600 euro, 15 inch, en minimaal 900 pixels hoog, dan vindt je inderdaad exact 0 resultaten. Ongelooflijk. Ik snap het argument dat niet iedereen een 17'' wil, maar ik zou beargumenteren dat misschien nog veel minder mensen een belabberde resolutie willen - zeker omdat het tweakerspubliek andere eisen heeft dan de gemiddelde facebook-google-hotmail-marktplaats-user.

Kortom schermen met een goede resolutie zijn wel te krijgen binnen het budget, maar dan zit je aan een iets grotere laptop vast, en raar dat de BBG die optie volledig afsnijdt.

Edit: hier nog een leuke 16'' Toshiba, onder de 600 euro en 900 pixels hoog:
pricewatch: Toshiba Satellite C870-186

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 2 februari 2013 17:35]

Eens.
De 17R SE heeft dan bijvoorbeeld ook een extra pluspunt, want die heeft ruimte voor 2 HDD/SSD's. 1 TB en SSD power dus. Komt nu niet ter sprake.
Beetje raar punt 1,3 en 4 zijn niet echt aan te passen. Punt 2 de ssd kun je altijd makkelijke achteraf installeren.
Je vergeet het belangrijkste punt van een SSD in een notebook :) : Schokbestendigheid!

HDD's in laptops die daadwerkelijk gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn (dus meenemen) crashen na 1-2 jaar of ze ontwikkelen een berg slechte sectoren. In mijn ogen is een harddisk dan ook gewoon gepland falen van een computer. Het SSD alternatief kan er dan ook voor zorgen dat de notebook over 2 jaartjes nog steeds werkt

Hou maar in gedachte dat 10-15% van ALLE notebooks binnen 2 jaar stuk zijn. 15-25% van alle notebooks zijn binnen 3 jaar stuk. (Google naar: "notebook failure rate 2012"). Alhoewel dat oorspronkelijke artikel niet spreekt over de reden van kapot gaan, kan ik je prkatisch verzekeren dat het bijna altijd door de hdd komt.. In het verleden is me al meerdere keren een 2.5 inch hdd stuk gegaan; het is echt tijd om de oude beestjes in de kast te leggen en nooit meer naar om te kijken. Een ssd geeft iedere pc het gevoel alsof hij daadwerkelijk na het jaar 2004 is gebouwd :)
Je kan je optische drive natuurlijk ook altijd nog opofferen om daar een SSD in te plaatsen met een hdd caddy. Hetgeen wat ik gedaan heb. Let daarbij wel op dat de aansluiting op het moederbord van de optische drive langzamer kan zijn dan waar je "normale" HDD aanhangt. Ik heb voor de zekerheid deze twee dus omgedraaid. Ben erg tevreden over de snelheidswinst die behaald wordt met de SSD. Zeker een aanrader om het op deze manier te doen als je de optische drive toch niet vaak gebruik!! Daarnaast heb je nog steeds de opslagcapaciteit van je HDD, je hoeft dus ook geen onnodig grote SSD te kopen.
Mooie BBG, één vraag: waarom wordt er bij de budget steevast de 1366 x 768 resolutie gekozen?
1600 x 900 pixels geeft vooral in de hoogte zoveel meer overzicht met browsen, word, excel en is wat mij betreft echt een meerwaarde.
Geen geld voor betere schermen.
Ik denk dat iedereen die 850 euro betaald voor de "betaalbare" T&L met 1366X768 en zonder SSD zich achter de oren zou moeten krabben of dat wel zo'n goede investering is.......
Let op: voor het budgetmodel is een budget van slechts 500 euro beschikbaar. Ik ben het wel met je eens dat je als je het geld voor hebt niet een 1366 kolommen scherm zou moeten accepteren. Het gebeurt toch nog veel. Zo ver als te zeggen dat je helemaal geen nieuwe machine zou moeten kopen wanneer het met een 1366 scherm is wil ik ook nog wel gaan. Enorme schraalheid is dat. Je wordt gelukkiger van een tijd langer sparen en dan echt een mooi apparaat in huis te halen waar je intenser en langer plezier van hebt.
voor het budgetmodel is een budget van slechts 500 600 euro beschikbaar. :Y)

Ben het met je eens dat het weinig zin heeft om met 500 euro naar de winkel te rennen als je beter even wat euro's er bij spaart. Of er helemaal van afzien, kan ook.

Bedrijven laten dit segment in de steek, wat tweakers ook zegt.
@markusclaas en bulle bas: moet zelf een monolitische Dell inspiron 5000 vervangen, stokoud, traag, maar internet nog steeds, goed genoeg voor woonkamergebruik. Qua spec. knalt iedere basis laptop van 500 Euro links en rechts langs het ding. Waarom hij nog niet is vervangen? Luiheid. Waarmee ik bij die Inspiron 5000 verwend ben geraakt is de resolutie: 1400 x 1050 in een 15 inch display. In deze displaygrootte is dit echt hi-res. Toen ik die 5000 kocht (1999!) was het ook echt een duur ding.

De enige verzachtende omstandigheid voor de Sony Vaio is dat het ding een 13.3 displaygrootte is, maar dat bouwers in bijna vijftien jaar tijd de schermresolutie tegen gelijkblijvende kosten nauwelijks hebben kunnen vergroten vind ik een zwaktebod en opmerkelijk omdat juist de display in zo belangrijke mate de beleving van een laptop bepaald.

Met mijn oude Inspiron ben ik verloren en verpest. Als ik de basis laptop koop haal ik op veel vlakken iets beters in huis als wat ik nu heb. Maar ik weet zeker dat de resolutie van de Lenovo me gaat storen. Dat neemt niet weg dat de Lenovo een goed uitgebalanceerde laptop is voor de kleinere beurs. Een prima systeem als je niet meer kunt missen en je iets moet. De Sony Vaio daarentegen is niet in balans. Sony beoogt met de Vaio een exclusief apparaat aan te bieden. Het beeldscherm is in onbalans met de rest van de specs. De doelgroep die voor die specs opteert zoekt een ander scherm.

Verzuchting: nu de tablets, als ultieme consumer devices, gretig de rol van mobiele bioscoop zullen gaan pakken (het begint te komen, met de breedbeeld resoluties) hoop ik dat de laptops weer terugkeren op hun stiel: een productie apparaat dat in eerste instantie is bedoeld als PC om verschillende taken tegelijk op te doen, met een 4/3 beeldschermverhouding voor de broodnodige verticale resolutie. Momenteel is een 17 inch baksteen nodig (multimedia laptop van dienst) om de verticale resolutie van mijn oude 15 inch scherm te counteren.

[Reactie gewijzigd door teacup op 2 februari 2013 16:20]

De Dell Inspiron 15R SE heeft een FullHD scherm en is voor net onder de ¤600,- krijgen.
http://gathering.tweakers...message/39667671#39667671
Dat is een zeer interessante optie....alleen actie was toch tot 31-01-2013 geldig? We zijn een dag te laat dus :(
Vandaag of morgen krijg je weer een refresh :)
De Dell Inspiron 15R SE is dan ook precies degene die ik een paar weken geleden gekozen heb. Full hd scherm, i5-3210m en 6GB. Met kortingen kwam ik op 630 euro uit. Maar dan heb je een trage hdd. Dus 100 euro extra voor een ssd die simpel te monteren is, win7 er op installeren, drivers van de dell website plukken en je hebt een mooie laptop die in 10 sec volledig opgestart is.Je moet wel even rondkijken op tweakers hoe je de maximale kortingen er uit kunt slepen zoals coupons van dell gebruiken en via shopkorting.nl naar de dell site gaan.
Er wordt voor een 768p scherm gekozen omdat de fabrikanten het al sinds jaar en dag vertikken om laptops uit te brengen met betere schermen. Als er ook maar een laptop was met een beter scherm, maakt niet uit hoe kut de laptop verder is, was dat hem geworden.

Maar als je niets te kiezen hebt, dan schiet dat ook niet op.
Je kunt altijd kiezen om niet te kopen/ aan te raden. Wanneer het dit soort kansloze schermen betreft, lijkt mij dat de enige redelijke keuze.
Dan had deze ook nog wel gekund denk ik: pricewatch: Asus S56CA-XX011H
(is wel iets over het budget met 50 euro)
Yup, helemaal eens met deze persoon.. Mooi scherm is prioriteit 1.

Laptop kan de beste specs hebben; Zonder een 1080p (of groter) IPS scherm is het het gewoon niet waard. Je gaat er 2-3 jaar naar kijken. Je koopt toch ook geen TV die vanaf dag 1 al ruk is met een compleet vervaagd grijs-achtig beeld? Je kiest tegenwoordig ook niet meer zo snel voor een telefoon met een 320×240 standaard tft schermpje die totaal niet te lezen is onder iedere denkbare omstandigheid.
1366 x 768 is een prima resolutie voor een 11" laptop (ultrabook), niet voor een 15" laptop!
Is er gekeken naar de Acer Aspire M3? Ik vind het namelijk een redelijke laptop voor ¤580,-.
pricewatch: Acer Aspire TimelineUltra M3-581TG-32364G52Mnkk
Misschien lichtelijk off-topic, maar loont het ook niet de moeite om een vergelijkbare laptop van BTO en Xnotebooks op te nemen in de BBG? Uiteraard zijn deze laptops geen standaard-retail laptops, het zijn meer laptops die je helemaal zelfs kan samenstellen, maar dat geldt in feite ook voor de Dell 17R SE.

Ik heb geen ervaring met deze custom made laptops, maar op papier kun je voor het gekozen budget van 900 euro bijvoorbeeld bij Xnotebooks een beduidend betere laptop kopen. Ok, je moet dan wel genoegen nemen met een iets mindere processor, een i5 3210M, maar dat verschil met de i7 van Dell zal voor de meeste gebruikers verwaarloosbaar zijn. Daarvoor krijg je wel een beter scherm (gamut), een iets betere videokaart (Geforce GTX660M 2GB) en een beduidend betere HDD draaiend op 7200 RPM.

Kan goed zijn dat deze laptops (ze gebruiken veelal behuizingen van Clevo) op punten als ergonomie, bouwkwaliteit, e.d. tegenvallen, maar qua specs kun je voor 900 euro dus nog wel een iets betere deal eruit slepen.
uit ervaring, je levert er altijd wel wat op in.

De BTO's en anderen zijn meestal interessant als je naar specifieke game-laptops wil. Als je al een eigen SSD hebt, een bepaalde CPU op het oog hebt met zoveel mogelijk GPU power kan je een mooie getweakte oplossing krijgen.

Maar de standaard schermen, en vooral keyboard en behuizing laten vaak te wensen over. Batterijduur is armzalig (Mijn XNotebook haalt 4 uur in een browsetest, terwijl een Alienware met dezelfde CPU en schermgrootte 7+ uur haalt. Zijn toch grote verschillen. Het zijn vooral de mainboardjes in de Clevo's en zo die gewoonweg niet zuinig zijn). Nu de recente Clevo's keyboards met backlighting hebben zijn ze weer wat beter, maar er zijn meestal betere alternatieven.

Ik heb er een en ben er blij mee, maar gebruik hem vooral met externe keyboard + muis, en op een plek waar een oplader voor handen is. Maar zoals Darkstone ooit uitgelegd heeft aan mij, als je een brute uitgeruste Dell XPS neemt met alle opties, en alle kortingen berekent kom je meestal op (ongeveer) dezelfde prijs + dezelfde specs, maar krijg je wel betere behuizing / keyboard / scherm / accuduur er voor terug.

Ik denk dat ik geen punt zie om voor een barebone-laptop te gaan als het _geen_ snelheids-monster moet worden. In het midden- en instapsegment is er zoveel keuze, en die zijn bijna altijd goedkoper. Combineer dat met mijn ervaring dat de meeste Clevo's het van specificaties moeten hebben, omdat de rest dus ondermaats is....
Je hebt gelijk, die XNB notebooks zijn meer getweakte, barebone oplossingen gericht op gamers; de Dell 17R SE is meer een totaaloplossing die op vlakken als toetsen, accuduur, bouwkwaliteit ongetwijfeld beter zal zijn. Maar je kunt met een i5 3210M, een Geforce GTX660M, een 7200 RPM HDD én een geupgrade gamut scherm voor 900 euro klaar zijn. Voor degenen die niks geven om accuduur en mobiliteit enzo, kan dat een interessante optie zijn.
De XNB die jij noemt klokt terug onder load.

Als er iemand langs komt die er alleen maar op wil gamen en geen fluit geeft om de kwaliteit van de koeling, en bouwkwaliteit, levert de inspiron alsnog meer prestaties voor je geld.
De clevo's zonder MXM slot klokken by-default terug onder load.

Als ik bij XNB het goedkoopste pak met een i7 en GTX 660m kom ik op ¤ 1.083,00. Zo'n ¤130 duurder dan de inspiron zonder kortingsbonnen. Met de kortingsbonnen is het ¤275 verschil. Terwijl de inspiron kwalitatief beduidend beter is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True