Door , , reacties: 192, views: 215.201 •

Multiplayer

Voor het slotstuk van vandaag keren we terug bij de gameplay, want zoals gezegd speelt multiplayer een grote, optionele rol in SimCity. Een van de grotere vernieuwingen is dat steden zich in regio's bevinden. Binnen die regio's is een aantal vlakken aangemerkt waarin steden kunnen worden gebouwd. Je kunt op elk moment zo'n vlak aanklikken en er een nieuwe stad beginnen. Zodra er twee steden binnen een regio staan, profiteren die steden deels automatisch en deels door jouw toedoen van elkaar.

Profiteren van elkaar

De stromen van Sims, goederen en geld kunnen op allerlei verschillende manieren tot stand komen. Een simpel voorbeeld is de werkgelegenheid. Als jij een dichtbevolkte stad hebt met relatief weinig industrie en commercie, zullen je inwoners van jouw stad gaan forensen naar een andere stad, als die optie er is. Zo profiteren beide steden: de inwoners van de ene stad hebben werk en zijn meer tevreden, de andere stad houdt winkels of fabrieken draaiend doordat er genoeg personeel is te vinden.

SimCity

Dat is een voorbeeld van samenwerking die automatisch ontstaat. Je kunt er zelf echter ook een hand in hebben. Heb je bijvoorbeeld een surplus aan politiewagens, dan kun je een aantal auto's ter beschikking stellen van een andere stad. Neem je een kijkje in die stad, dan zul je je eigen dienders daadwerklijk zien patrouilleren. Ook kun je gebruikmaken van water- en energievoorraden. Als je last hebt van verontreinigd water omdat je een gigantische fabrieksstad hebt gebouwd, is het bijvoorbeeld een idee om je eigen watervoorzieningen te sluiten en water in te kopen bij een van je buren, waar het water waarschijnlijk een stuk schoner is. Slecht voor je portemonnee, ja, maar goed voor de volgsgezondheid. En daardoor op langere termijn juist weer goed voor de groei van je stad en je inkomsten.

Veel economie

Hoewel we niet zo diep in het spel zelf zijn gekomen, viel ons wel op dat er in deze fase heel veel economie om de hoek komt kijken. Zo kun je je bijvoorbeeld ook storten op de wereldmarkt. Op basis van wat gamers produceren in hun game stijgen of dalen de internationale prijzen van goederen. Volgens Haber zijn er zelfs testers die winst weten te maken door alleen maar slim te handelen. Laag inkopen, hoog verkopen, dat werk. De gemaakte winst is soms zelfs zo groot dat die spelers een negatief dagresultaat - SimCity houdt bij hoeveel je stad per dag verdient of verliest - voor lief nemen omdat ze weten dat ze er uiteindelijk veel meer uithalen.

Er is dus handel op wereldbasis en er zijn diverse stromingen op regiobasis. Die regio's kun je, als je dat wilt, helemaal zelf invullen. In een regio met plek voor acht steden kun je er dus voor kiezen om die acht steden allemaal zelf te bouwen. Als je bezig bent met een stad staan de andere steden min of meer op pauze. Je zult dus niet worden verrast door negatieve ontwikkelen in stad A als je besluit wat tijd te besteden aan het opbouwen van stad B.

SimCity

Dat gaat natuurlijk langzaam in vergelijking met de opbouw van een stad in een online omgeving. In dat geval kunnen andere mensen bij jou in de regio komen, en aangezien die tegelijk met jou bouwen zal het spel een stuk sneller verlopen. Spelers kunnen elkaar niet heel erg dwarsbomen, maar er zijn wel wat nadelige gevolgen die je van elkaar kunt merken. Zo zul je af en toe wat criminelen over de vloer krijgen als een van je buursteden verandert in een ghetto. Ook heb je last van verontreiniging als een van de steden om je heen flink vervuilt. Een beetje coördinatie binnen de regio is dus geen overbodige luxe.

Altijd online drm

Online spelen vindt niet iedereen leuk, maar toch is iedereen in SimCity altijd online. De meeste mensen zijn waarschijnlijk wel op de hoogte van de drm-eisen die EA Maxis aan het spel heeft verbonden. Je hebt een Origin-account nodig en je dient continu verbinding te hebben met de servers van EA Maxis. De reden daarvoor is dat het spel aan de serverzijde wordt opgeslagen. Voordeel? Je kunt je savegames altijd en overal gebruiken, zolang je maar internet hebt. Het nadeel is natuurlijk dat je niet kunt spelen als de verbinding met de servers wegvalt, of dat nu komt door een probleem aan jouw kant of aan die van de server.

Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True