Door , , reacties: 192, views: 215.228 •

Leercurve

Hoewel we langer mochten spelen dan een uurtje, werden we - terwijl de plaats van handeling, Breda, samen met de rest van Nederland insneeuwde - behoorlijk in het diepe gegooid. Dat hebben we geweten. Haber waarschuwde vooraf dat de leercurve die dag steiler zou zijn dan de curve in het uitendelijk spel, en hij had gelijk. Niet gehinderd door enige kennis van de interface en de werking van diverse facetten van het spel stortten we ons op onze eerste stad, en dat kwam de bewoners niet ten goede.

Alles tegelijk

Gedurende het eerste half uur is SimCity prima te managen, ook als je eigenlijk geen idee hebt wat je aan het doen bent. Via tooltips vertelt het spel je wat er nodig is en de alarmeringen zijn sporadisch genoeg om ze per stuk te lijf te kunnen gaan. Net op het moment dat je denkt 'dit loopt best lekker' gaat het echter mis. Ineens krijg je niet één alarm per vijf minuten, maar vijf per minuut. De tooltips stapelen zich op en je weet al snel niet meer wat je nu het eerst moet aanpakken. Terwijl je halve stad in lichterlaaie staat en er ongeveer dertig mensen per dag sterven op een bevolking van nog geen tienduizend man, neem je je voor om het een volgende keer beter te doen.

SimCity

Het goede nieuws is dat dat sowieso lukt. Voor onervaren spelers, of spelers die gewoon even moeten wennen aan de nieuwe interface, ontpopt het spel zich tot een 'trial & error'-spel. De fouten die je al een keer hebt gemaakt, hoef je niet nogmaals te maken. Zolang het gebied waar je bouwt vergelijkbaar is met de grond waarop je al eens eerder bezig bent geweest, zal elke volgende stad een stuk soepeler lopen. Je houdt ineens bij de aanleg al rekening met de locaties van de brandweerkazerne en het ziekenhuis, en plaatst het waterpompstation dit keer niet direct naast je industriegebied, zodat er weer een gevaar voor de volksgezondheid is voorkomen. Want ja, Stad A had zulk verontreinigd drinkwater, daar viel niet meer tegen op te ziekenhuizen...

Ingrijpen

Zolang het allemaal goed gaat, beperkt het micromanagen zich in SimCity tot een minimum. Alles gebeurt immers automatisch. Sims zoeken zelf werk, geven hun geld uit in de commerciële sector en alle hulpdiensten doen precies wat ze moeten doen. Pas als het even niet meer zo goed gaat wordt van de speler verwacht dat hij zich er veelvuldig mee bemoeit. Zo kan het zijn dat een wijk buiten het dekkingsgebied van een van de hulpdiensten valt, of dat er door een nieuw bouwwerk ineens te weinig water of stroom in de stad is.

Hoe planmatiger je te werk gaat, hoe gemakkelijker het is om je stad te ontwikkelen. Het was grappig om te zien hoe sommige journalisten al flinke appartementencomplexen hadden staan terwijl anderen in dezelfde tijd nog geen hoogbouw hadden gerealiseerd. Ook leuk om te zien was dat er flinke variatie zat in het uiterlijk van de steden. Sommigen hielden vast aan de ouderwetse rechte lijnen, anderen gebruikten de mogelijkheid om ronde straten aan te leggen. Zo zagen we zelfs een stad verschijnen die qua indeling leek op de vijf Olympische ringen.

Populair: Tablets Nokia Websites en communities Smartphones Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True