Door , , reacties: 9, views: 26.383 •

Anarchy Reigns, de langverwachte beat ‘em up van het beruchte Platinum Games, is eindelijk ook uitgebracht in de Westerse Wereld. De Japanse studio heeft de laatste jaren hoge ogen gegooid met enkele innovatieve doch kenmerkend Japanse titels. En met 'Japans' bedoelen we dan natuurlijk de bekende overdreven karakters, hoge mate van melodrama en absurde choreografie. Onder de Sega-vlag bracht de studio in chronologische volgorde MadWorld, Bayonetta en Vanquish uit. Stuk voor stuk titels die het geplaagde Sega weer een stukje dichter bij enig bestaansrecht in de grote gamejongens-wereld brachten. Dat is wel nodig ook, want het aantal goed verkopende games en franchises in de catalogus van Sega is inmiddels nog maar op één hand te tellen.

Ook Anarchy Reigns paste aanvankelijke in dit plaatje. Het heeft de interessante insteek van een beat ‘em up met een open spelwereld en uitgebreide multiplayer, bekende personages uit MadWorld en Bayonetta, hype van zowel Platinum- als Japan-fanboys en zelfs een zeer aantrekkelijke en onconventionele adviesprijs van rond de 30 euro. Alle ingrediënten voor succes leken aanwezig.

Onderweg is er echter iets niet helemaal goed gegaan, vermoeden wij. De Westerse release van Anarchy Reigns werd tweemaal uitgesteld, terwijl de game in Japan al sinds juli vorig jaar in de schappen ligt. Op zich geen scenario dat nooit eerder is voorgekomen - lokalisatieproblemen gooien immers wel vaker roet in het eten bij Japanse titels - maar dit keer leek er ook wat wrijving te zijn ontstaan in de relatie tussen Sega en Platinum zelf. Dat ging zelfs zo ver dat één van Platinums kopstukken, Atsushi Inaba, de bal op Twitter in het openbaar in het gezicht van Sega gooide. De boodschap, vrij vertaald: “Wij zijn al lang klaar. Ook met de lokalisatie. Maar Sega heeft de game nog niet uitgebracht en vertelt ons er ook niets over.”

Aanvankelijk leek het erop dat Sega wachtte op een periode waarin het minder last zou hebben van de concurrentie rond de feestdagen. Maar ook nu lijkt de timing verre van ideaal, met bijvoorbeeld de directe concurrentie van de nieuwe Devil May Cry, óók een open world beat ‘em up. De echte reden voor deze vertraging zal ons waarschijnlijk altijd onduidelijk blijven. De vervolgvraag is dan wel simpel: wat voor effect heeft dit alles gehad op de game?

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets