Door , , reacties: 68, views: 69.738 •

Blizzard is eigenlijk een heel voorspelbare ontwikkelaar. Zodra hij een game of uitbreiding aankondigt, weet je direct dat die later verschijnt dan verwacht. Toen het bedrijf in 2008 liet weten dat het de campagne van StarCraft II in drie delen op zou splitsen, kon iedere fan al weten dat het wel even zou duren voor het hele verhaal speelbaar zou zijn.

Dat blijkt, want in maart verschijnt Heart of the Swarm, de eerste uitbreiding van de rts, en daarmee pas het tweede deel van de trilogie. Blizzard heeft het daarbij wel overzichtelijk gehouden. Er zijn drie speelbare rassen in het spel en elk ras krijgt zijn eigen hoofdstuk in de campagne. In StarCraft II: Wings of Liberty, dat halverwege 2010 op de markt verscheen, stonden de Terran centraal en stapte de speler in de stevige laarzen van Jim Raynor. In Heart of the Swarm staat de Queen of Blades centraal, de vrouwelijke leider van de Zerg. Met haar betreed je het slagveld. Zodra Heart of the Swarm in de winkel ligt, gaat Blizzard aan de slag met Legacy of the Void, het derde deel van de trilogie, waarin de technologisch superieure Protoss centraal zullen staan.

Video-preview van de campagne uit StarCraft II: Heart of the Swarm.

Queen of Blades

Maar eerst kun je twintig missies lang met de Zerg op stap, het insect-achtige ras dat zich zo gemakkelijk weet te vermenigvuldigen. Uiteraard stap je daarbij in de slanke laarzen van Kerrigan, de zelfverklaarde Queen of Blades. Het doel van de campagne is heel simpel; Kerrigan wil haar krachten terug, ze wil weer de machtige Queen worden die ze ten tijde van de Brood War en Wings of Liberty was. Blizzard had al een flinke cliffhanger ingebouwd in het eerste deel van de trilogie. Aan het einde van Wings of Liberty werd duidelijk dat Kerrigan een flinke klap had opgelopen en de meeste van haar krachten was kwijtgeraakt. Ze werd meer dood dan levend gered door haar voormalig liefje, Jim Raynor.

Kerrigan was in haar verzwakte staat weer opvallend menselijk. De Queen of Blades, haar Zerg-'alter ego', leek ver weg, toen ze aan het einde van Wings of Liberty door Raynor van het slagveld werd gedragen. Maar dat was toen, en inmiddels staat Heart of the Swarm voor de deur en daarin is Kerrigan weer gewoon het hoofd van de Zerg, de zwerm aan beesten waarmee ze de Terran en Protoss wil uitroeien. We kregen van Blizzard de kans om wat missies te spelen uit het begin van de campagne van Heart of the Swarm. Drie stuks om precies te zijn, al bleek dat niet alles wat de ontwikkelaar ons had te bieden.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Tablets Nokia Smartphones Beheer en beveiliging Google Laptops Apple Sony Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True