Door , , reacties: 86, views: 48.442 •

Op de blockbusters van Nintendo na doen Japanse games het de laatste jaren niet heel goed in het westen. Japanse uitgevers blijven het proberen, maar hoe spreek je het Europese en Amerikaanse publiek aan? Dat is de grote vraag waar Japanse uitgevers mee worstelen.

Gespeeld op: PlayStation 3 (enige platform)

Bij Level-5, de makers van Ni no Kuni: Wrath of the White Witch, denkt men het antwoord te hebben gevonden in samenwerking. Niet met de eerste de beste; Level-5 - bij ons vooral bekend van de games rond Professor Layton - hoopt te scoren door in zee te gaan met een Japans bedrijf dat de weg naar de Westerse huiskamers heeft gevonden - niet met games, maar met films. Level-5 werkte voor Ni no Kuni samen met Studio Ghibli, de maker van hooggewaardeerde animatiefilms als Spirited Away en Howl's Moving Castle.

Review Ni no Kuni: Wrath of the White Witch

Die samenwerking is goed merkbaar. Of eigenlijk: goed zichtbaar. De grafische stijl is niet alleen typisch Japans, maar ook duidelijk herkenbaar van de films van Studio Ghibli. Hij uit zich vooral doordat er kinderen met grote ogen rondlopen in een wereld vol bonte kleuren. Het ziet er allemaal vrolijk en vredig uit, en dat is het ook. Aan het leven van Oliver, de dertienjarige hoofdpersoon van Ni no Kuni - Japans voor tweede land - lijkt niets abnormaals. Hij woont met zijn moeder in Motorville en droomt met zijn boezemvriend van raceauto's. Meisjes zijn nog vreemde wezens. Huiswerk en boodschappen doen voor moeder zijn de voornaamste obstakels in een verder zorgeloos bestaan.

In de sloot

Daar komt uiteraard snel verandering in. Oliver komt in de sloot terecht en dreigt te verdrinken. Zijn moeder weet hem uit de sloot te krijgen en te redden, maar overlijdt daarbij zelf. Als Oliver zijn tranen laat vloeien over de vreemde pop die hij van zijn moeder heeft gekregen, komt de pop - en daarmee het spel - tot leven. De pop blijkt Drippy, een mannelijke fee die als gids zal dienen tijdens de game. Dat wordt visueel duidelijk gemaakt door de kleine lantaarn die aan de neus van het wezentje hangt. Drippy maakt Oliver duidelijk dat hij zijn moeder misschien nog kan redden. Hij komt namelijk uit een parallelle wereld die een sterke link heeft met die van Oliver. Iedereen in de wereld van Oliver heeft  in de wereld van Drippy een Soul Mate, die niet alleen qua uiterlijk maar ook wat karakter betreft op zijn of haar tegenhanger lijkt. Ni no Kuni speelt zich voornamelijk in de fantasiewereld af, hoewel Oliver regelmatig terug zal keren naar Motorville, op zoek naar de Soul Mate van iemand die hij in de fantasiewereld heeft ontmoet.

De twee werelden van Ni no Kuni.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets