Door , , reacties: 82, views: 134.405 •

Brakke besturing

De besturing van de personages in Family Guy: Back to the Multiverse is zonder enige twijfel de allerslechtste die we zijn tegenkomen dit jaar. Rondrennen gaat nog net, maar zodra je iets lastiger platformstukjes voor je kiezen krijgt, verandert Back to the Multiverse in een hel. Waar je nauwelijks een leven verspeelde bij het verslaan van de vijanden die het spel op je afstuurt, lever je ze bij de simpelste platformstukjes bij bosjes in. Frustratie ten top.

Oefenen dan maar?

Het mikken en schieten is eveneens irritant en voelt houterig aan. Met de nodige oefening wen je aan het systeem. Veel 'strafen' in plaats van mikken met de rechter-thumbstick doet wonderen voor je nauwkeurigheid, maar het voelt geen moment lekker aan. Vanaf het eerste moment tot en met het laatste baasgevecht hadden we momenten waarbij we falikant mis aan het schieten waren omdat het richtsysteem veel te houterig werkt. Wie niet de moeite neemt om te wennen aan de besturing zal het spel binnen een half uur in de kast kunnen mikken, onder de noemer 'onspeelbaar'.

Family Guy

Daar komt bij dat de tien thema's die horen bij de tien levels inhoudelijk weinig toevoegen aan de gameplay. Ja, ze zijn gevarieerd, ze hebben hun eigen grapjes en compleet idiote vijanden en zorgen daar door best voor een glimlach, maar het blijft niet lang genoeg leuk. Vaak heb je het thema na een minuut of tien wel gezien, maar dan duurt het level nog zeker tien minuten langer en wordt het vervelend.

En toch blijf je spelen

Het zijn de spaarzame raakvlakken met de televisieserie die Family Guy: Back to the Multiverse ook op die momenten nog weten te dragen. Ondanks dat je namelijk al vrij snel door hebt dat je niet bepaald met een van de games van het jaar te maken hebt, blijf je toch doorspelen. Het is moeilijk om aan te wijzen waar dat aan ligt. Wellicht is het de vraag wat voor harde grappen en rare vijanden er in het volgende level op je wachten, of in wat voor rare situaties je de inwoners van Quahog nu weer tegen zult komen. Het draagt niets aan de gameplay bij, maar het feit dat de makers de personages uit Family Guy in elk level laten figureren in hilarische situaties, is een slimme zet.

En zo zijn we dan toch weer terug bij de humor, want zoals gezegd komt daar veel op neer. Die humor wordt deels geholpen door de presentatie en deels ook niet. De vormgeving van de vijanden en de diverse Family Guy-personages is prima gedaan: herkenbaar en grappig. Het is echter apart dat de game er af en toe wat onafgewerkt uitziet. Denk daarbij vooral aan matige anti-aliasing. Dat ondermijnt het eventuele succes van het spel nog net iets verder. Kon er ook nog wel bij!

Populaire gebruikersreview

Meer gebruikersreviews over deFamily Guy: Back to the Multiverse

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets