Door , , reacties: 39, views: 56.655 •

Conclusie: nette upgrade

Met de verwisselbare grip eraf zou je het nieuwe E-PL5-milc-opstapmodel zomaar kunnen verwarren met de E-PL3 van vorig jaar, maar door het gebruik van de sensor uit het E-M5 OM-D-model is de PEN-serie van Olympus weer helemaal bij de tijd. Zo scoort de E-PL5 wat ruis betreft ongeveer een tot twee lichtstops beter dan het oude model en is ook het dynamisch bereik vergroot. Dat maakt de nieuwe E-PL5 niet alleen interessant voor nieuwe gebruikers, maar ook voor bezitters van oudere PEN-modellen of Panasonic-m4/3-camera's. Een nadeel is echter dat de jpeg-engine van Olympus niet het beste uit de sensor naar boven haalt. Met een raw-converter is dit te verhelpen, maar voor de gemiddelde gebruiker is dat geen realistisch scenario.

Het belang van de andere vernieuwing, de mogelijkheid om de lcd helemaal naar boven te klappen, hangt af van de wensen van de individuele gebruiker. Wij vinden het in ieder geval jammer dat de lcd-module daardoor iets dikker geworden is, waardoor knopjes lastiger in te drukken zijn. Sony heeft dit beter aangepakt, met een dunnere constructie. Ook is de camera daardoor zwaarder geworden. Dit hogere gewicht wordt niet voldoende gecompenseerd door de toevoeging van de verwisselbare grip aan de voorkant. Die is namelijk te ondiep en niet stroef genoeg. Gecombineerd met de redelijk hoekige behuizing maakt dit dat de camera niet lekker in de hand ligt. Ook had de afwerking van de knoppen bij ons reviewexemplaar beter gekund. De metalen behuizing is verder zeer stevig te noemen.

Het gebruik van het touchscreen is slechts mogelijk voor een beperkt aantal functies, zoals inzoomen en verschuiven. Liever hadden we gezien dat een scherm met een hogere resolutie gebruikt werd. Ook registreert het scherm geen aanrakingen met een fleecehandschoen aan, terwijl dat bijvoorbeeld wel het geval is bij de NEX-5R van Sony en, met inschakelen van een menuoptie, bij de EOS M.

Van alle compacte systeemcamera's hebben Olympus-camera's nog steeds het meest uitgebreide aanbod van menuopties en de E-PL5 is dan ook volledig naar eigen hand te zetten zolang je de weg erin weet te vinden. We zijn nog steeds voorstander van het snelmenu van Olympus, waarmee de belangrijkste camera-instellingen snel te wijzigen zijn. Net als bij zijn voorganger is de scherpstelling zeer snel en kun je nagenoeg in één beweging de sluiterknop indrukken voor het nemen van een scherpe foto. Alleen de Nikon 1-serie stelt bij goed licht sneller scherp.

Pluspunten

+ goede beeldsensor
+ zeer scherpe beelden bij lage iso-waarden
+ ruim lenzenaanbod en ingebouwde beeldstabilisatie werkt met elke lens
+ scherm kan naar boven gedraaid worden voor zelfportretten
+ krachtig snelmenu
+ zeer snelle scherpstelling

Minpunten

– redelijk aggressieve ruisreductie
– houvast onvoldoende ondanks verwisselbare grip
– beeldkwaliteit jpeg's bij iso 3200 en hoger kan beter
– hoog gewicht

Sub-beoordelingen

Prijs Score: 3
Featureset Score: 3
Ergonomie Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 3
Uitbreidbaarheid Score: 4
Bouwkwaliteit Score: 3
Beeldkwaliteit Score: 4

Eindoordeel

Tweakers zegt: voldoende

Laagste prijzen voor Olympus E-PL5 + 14-42mm II R f/3.5-5.6 Zwart:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
Foto BoomsScore: 5 € 399,-€ 399,-
ApolloScore: 5 € 399,-€ 399,-
Coolblue.nlScore: 4.5 € 399,-€ 399,-
CameraNU.nlScore: 4.5 € 399,-€ 399,-
Kamera Express SuperstoresScore: 4 € 399,-€ 399,-

Reacties (39)

Reactiefilter:-139039+131+214+31
De body "een onrustig uiterlijk"?
Het is immers wansmaak-woensdag bij Giel!
Het toestel ziet er niet uit (IMHO) en het kan nog zo'n mooie foto's maken, maar het oog wil ook iets. De verhoudingen van compacte systeemcamera's vind ik niet alleen vanwege het uiterlijk een van de minpunten, maar de balans tussen body en objectief is het grootste mankement bij die serie camera's.
Dit vind ik zwaar meevallen. Ik vind het juist er raar uitzien als er een fulframe dslr een kleine 1.8 50mm objectief erop heeft zitten.

Helemaal bij de Olympus cameras vind ik de balans goed en is gewoon als vanouds met hun eigen Pen series van destijds.
Het lijkt een beetje onvolledige review vergeleken bij de review van de EOS M. Ongewild ga je die reviews en camera's toch een beetje met elkaar vergelijken. Waar de EOS een beetje over het paard getild wordt door de voordelen van allerhande futtiliteiten te benadrukken (it's a feature, not a bug) wordt deze camera eigenlijk op vrijwel alle punten afgekraakt. Deels zijn dat misschien wel terechte punten (LCD scherm is inderdaad een gemiste kans lijkt het), maar om een review nu eraan op te hangen op het feit dat je kennelijk een behoorlijk zwaar gebruikt en gehavend exemplaar gekregen hebt...

Inhoudelijk is de review ook wat onevenwichtig. Het aspect AF komt bijvoorbeeld eigenlijk niet aan de orde en het ruime aanbod aan goed glas (zonder dat je daarvoor dus een extra / dure adapter nodig hebt) zien we ook niet meer terug. Gemiste kans, want dat zijn wel de grote pluspunten van 4/3! Andere reviews lijken wat dat betreft wat objectiever.

Frapant is trouwens het oordeel over de beeldkwaliteit, die lijkt er bekaaid af te komen verwege de wat schreeuwerige kop "nabewerken vereist" terwijl die foto's er veel beter uit zien dan bij de review van de EOS M! In dat licht zou de beeldkwaliteit van de EOS wel wat minder goed gewaardeerd moeten worden. Hoe kunnen er nu in korte zulke verschillen ontstaan in de waardering. Die lijkt niet echt consistent te zijn.

Jammer dat hierdoor de indruk ontstaat dat dit een "matig" product is terwijl het op een aantal punten veel beter lijkt dan de "in de hemel geprezen" EOS M. Het aspect "oordeelsvorming" door het vergelijken van producten komt hierdoor wel zwaar onder druk te staan.
Vooral de opmerking over de JPEG-engine is te belachelijk voor woorden. Olympus wordt al jaren internationaal aanbeden om hun JPEG-engine. Deze camera beschikt over de zelfde sensor en engine als de OM-D E-M5 en de JPEGs van deze camera's zijn dan ook vrijwel niet te onderscheiden (al heb ik een enkele review gelezen die beweert dat de E-PL5 beter zou zijn.....)

En wat zegt DPReview (toonaangevend) over de JPEGs van de OM-D?
- Bright, punchy JPEGs make the most of camera's capability

Gelet op het feit dat er nauwelijks verschil is, is de conclusie van Tweakers belachelijk. Ik neem camera-reviews hier altijd een beetje met een korreltje zout, maar zo bont als in deze hebben ze het nog niet snel gemaakt. Deze camera is misschien wel het beste wat er op het gebied van portable systeemcamera's te krijgen is. En ik ben absoluut geen Olympus fanboy, maar waardeer wel een goede camera als ik hem zie.

En dan de conclusie dat de Nikon 1 sneller scherpstelt, zonder uit te leggen dat dat logisch is omdat de sensor veel kleiner is (en dus het scherptegebied veel groter).

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 13 december 2012 10:11]

Ach, sinds de Lumia 920 review verwacht ik niks meer van tweakers op review gebied. En deze review lijkt dit vooroordeel weer eens te bevestigen. Er wordt weer een standaard testprocedure riedeltje afgewerkt, kijk maar naar de voorbeeld foto's. Ik zie niet 1 foto die het waard is om te bewaren. Puur foto's omdat in de procedure staat dat er foto's gemaakt moeten worden. Hetzelfde met de ruisreductie foto's. Leuk. Niet echt iets waar je iets aan hebt.
Ben het hier eigenlijk wel mee eens. Tweakers moet in haar begrijpelijke drive om een allround en laagdrempelig tech-medium te zijn/worden oppassen dat in het streven naar kwantiteit en diversiteit van onderwerpen en reviews de kwaliteit en diepgang niet verloren gaat (dat was ooit juist de USP van Tweakers - de Nederlandse variant op AnandTech of Tom's Hardware).

Niemand zit te wachten op een tweede Webwereld en met reviews als deze (en al veel te veel andere) die duidelijk net wat buiten de expertise-scope van het redactionele team vallen, ga je een Consumentenbond idee krijgen: oppervlakkige product reviews die door mensen met een iets meer dan gemiddelde kennis over het onderwerp als niet ter zake kundig worden bestempeld... en dat gaat al snel afgeven op de reviews die wel uitblinken in kwaliteit.

Een bijzonder interessante functie van de camera is die optie van in-camera RAW bewerking waar je met een aantal presets snel een 'bewerkte' JPEG kunt bakken van je RAW image. Handig als je op locatie werkt, snel een beeld moet kunnen leveren en je niet je laptop wilt meenemen voor op locatie beeldbewerking. De praktijk moet uitwijzen of dat qua workflow ook werkbaar is, maar het concept is wel geweldig, helemaal gezien het kleine pakketje.

Overigens, Olympus is niet automatisch gelijk aan erg goede JPEG engine kwaliteit. De high-end compact XZ-1 had juist een engine die in JPEG aardig wat problemen kende.
Ik ben wel een absolute Olympus fan boy en vind het nu wel leuk om te lezen dat mensen vraagtekens bij de reviews over verschillende merken plaatsen. Volkomen terecht.
Ik gebruik nog steeds een E-1, de eerste stof en spatvrije DSLR, nog voordat de concurrentie er mee kwam. Glas in alle soorten en maten. Neem de TOP PRO lens 35-100 F2 voor Four Thirds. ik heb nooit scherpere foto's gemaakt (en ik heb ook Canon gehad) met een lens van dat kaliber. Ook de prijs van een dergelijke lens t.o.v. concurrenten is scherper. Altijd is er gehamerd over de sensor, maar de nadelige ruis heb ik nooit ondervonden.
Ook andere PRO en standaard lenzen zijn betaalbaar. Vergeet niet dat Olymps voor veel consumenten met de E-300, E-400, E-500 en E-600 reeksen toch veel bang for the back was.

Ben blij dat je durft aan te kaarten dat het gelijke monniken gelijke kappen moet zijn. Uiterlijk van een camera is smaak en zou niet zwaar mogen meetellen in de verhoudingen van de review, het moet gaan om objectieve (what's in a name ;) ) vergelijkingen en resultaten.
Ik mis inderdaad ook de consistentie van testen en objectieve conclusies hierover. Zeker als de EOS M als benchmark wordt gebruikt voor mirrorless camera's begin ik me zorgen te maken.

Het lijkt wel omdat er een iets kleinere sensor inzit deze camera al voor het schrijven van deze review al een op achterstand staat. Andere reviews tonen aan dat dit een mini of budget OM-D is (of je nu fan bent of niet, de OM-D is de camera waar je in mirrorlessland dit jaar niet omheen kunt)

Daarnaast vind ik ook dat er hier veels te weinig aandacht is voor goed glas, van de eos m weet ik het niet maar bv van sony is dit nog steeds een achilleshiel tenzij je duur zeiss glas koopt. Nikon 1 serie ook niet nikonwaardig. Het lensen aanbod van de micro 4/3 is erg groot, zowel bij panasonic als olympus is er betaalbaar goed glas te krijgen.

Nogmaals ik zou graag zien dat er meer consistentie zit in de testmethode die gebruikt worden voor een review en een objectiever oordeel. Daarnaast zou ik ook graag zien dat er meer uit het oogpunt van een fotograaf wordt gekeken.