Door , , reacties: 242, views: 213.421 •

Far Cry 3 als speeltuin

Hoewel je in Far Cry 3 per saldo waarschijnlijk het meest aan het schieten bent, is dat toch niet dé kracht van het spel. Dat blijft de spelwereld op zich en alles wat je daarin kunt vinden. Wij zijn fan van games waarin je van de vooraf gebaande paden kunt afwijken en zelf op ontdekkingstocht kunt gaan om op die manier interessante dingen te vinden. Juist daarin blinkt Far Cry 3 uit.

Prachtige graphics

Dat begint met de wil die een speler moet voelen om de omgeving te verkennen en die komt in Far Cry 3 voor een groot deel voort uit de prachtige graphics. Dit is het mooiste spel dat wij in lange tijd hebben gespeeld. Of je nu kijkt naar de vormgeving van de omgeving, de personages, de lichteffecten op de verschillende momenten van de dag of de adembenemende vergezichten die je af en toe voorgeschoteld krijgt; alles ziet er even schitterend uit. Dichter bij een vakantie op een levensgevaarlijk tropisch eiland kom je niet zonder er een paar duizend euro voor neer te tellen en zelf in een vliegtuig te stappen.

Far Cry 3

Het is niet echt te voorspellen wat je tegenkomt als je zomaar de jungle in wandelt. Wellicht kijk je van een afstandje toe hoe een tijger jaagt op wat herten of vind je een hangglider en besluit je daar een stukje mee te gaan vliegen. En moest je niet toevallig nog wat huid van een haai hebben? Een speedboat met machinegeweer moet het jagen op die beesten iets makkelijker maken. Kun je ook meteen oefenen met duiken, want als zo'n beestje op de zeebodem ligt, wordt het Brody aardig zwart voor de ogen voordat hij weer boven is.

Gewoon, omdat het kan!

Het zijn die 'gewoon, omdat het kan'-momenten die ons de beste herinneringen bezorgen aan Far Cry 3. Misschien kijk jij er anders naar, maar als wij een hoge berg zien en in een buggy of op een quad rijden, voelen wij al snel het verlangen om met een noodgang van die berg af te scheuren. Of als je een afgrond tegenkomt met daaronder een meertje, waarom zou je dan niet proberen om met een hangglider precies in dat meer terecht te komen? Of er met een normale duik in te springen, kijken wat er dan gebeurt… Heeft dit nut? Niet echt. Is het leuk? Hell yeah!

Het besturen van auto's levert trouwens een van de weinige minpuntjes op die we in Far Cry 3 zijn tegengekomen. Zolang je op wegen of op open stukken rijdt, is er niets aan de hand. Kom je echter tussen de bomen terecht, dan wil je nog wel eens het overzicht verliezen. Het zou handig zijn geweest om de camera bij het autorijden aanpasbaar te maken naar bijvoorbeeld een camerastandpunt achter de auto. Hetzelfde geldt voor een aantal platformstukjes in het spel. We vielen af en toe kansloos naar beneden omdat we een sprongetje niet goed timeden. 'Platforms' in een first-person-game werkt vrijwel nooit heel goed, tenzij het spel toevallig Mirror's Edge heet. Het zijn minpuntjes die voor ons de pret niet drukken, laat dat duidelijk zijn.