Door , , reacties: 242, views: 213.439 •

Het blijft een shooter

Hoe inventief je ook te werk gaat, je zult af en toe toch gezien worden en betrokken raken bij een vuurgevecht. Dat is maar goed ook, want Far Cry 3 is en blijft natuurlijk een schietspel. Het schieten voelt prima en Far Cry 3 biedt een gevarieerd arsenaal aan wapens, dat wordt uitgebreid naarmate je meer gebieden ontdekt en verder komt in het verhaal. De meeste wapens kun je ook voorzien van een of meer attachments en je kunt je wapens desgewenst een kleur geven.

Piraten pesten

Wij waren vooral gecharmeerd van de assault rifles in combinatie met een reflex sight en een demper. Vooral die laatste is handig. Zoals gezegd kun je er vijanden in stilte mee uitschakelen, maar het gaat verder dan dat. Ook als je namelijk al ontdekt bent, is een demper handig om ervoor te zorgen dat vijanden je af en toe kwijtraken. De ai is in Far Cry 3 niet alwetend. Als je uit het zicht bent en pijlsnel een omtrekkende beweging maakt, heb je een aardige kans een vijand in de rug te verrassen. Als je die vijanden dan met een stil wapen uitschakelt, heeft de rest geen idee waar je bent en slaat de paniek langzaam toe. Dit blijft leuk, of het nu het eerste of het twintigste kamp is dat je inneemt.

Far Cry 3

Ook in de gevechten is het bijna altijd zo dat Brody diverse mogelijkheden heeft om vijanden uit te schakelen. Iemand met enige ervaring in shooters knalt zichzelf zonder veel problemen een weg door het spel, maar wie graag meer 'speelt' heeft daar alle ruimte voor. Zo scoorden wij een paar prachtige multi-kills door slim geplaatste boobytraps met C4 of landmijnen en het lukte ons zelfs een paar keer vijanden in te sluiten met vuur.

Prima checkpoints

Hoewel we het spel 'slechts' op Normal speelden, legden we het in verschillende vuurgevechten af. Zeker wat verder in het spel schieten de piraten en de huurlingen die je later tegenkomt met scherp. Zorgen dat je body-armor hebt en je gezondheidsbalk flink hebt uitgebreid, is dan ook geen overbodige luxe, maar ook dan zul je nog af en toe doodgaan. Groot voordeel van Far Cry 3 is dat Ubisoft het checkpointsysteem flink onder handen heeft genomen. Far Cry 3 slaat je voortgang regelmatig automatisch op en buiten missies om kun je ook handmatig opslaan. Daarmee is een van de grootste irritatiepunten uit Far Cry 2 verholpen.

Wat dat betreft doet Far Cry 3 het toch al erg goed. Ingenomen outposts worden eigendom van de Rakyat, dus je hoeft een eerder ingenomen outpost nooit nogmaals te veroveren omdat de vijanden respawnen, zoals in Far Cry 2 het geval was. Ook beschikt Far Cry 3 over een prima fast-travel-systeem, waardoor je vrijwel nooit lange stukken hoeft af te leggen. Zo zijn er meer zaken die een wereld van verschil maken tussen Far Cry 2 en 3, en waardoor beide games weinig met elkaar te maken hebben.