Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 258 reacties

Conclusie

Al met al een uitgebreid verhaal. Wat moet je daarvan vooral opslaan? Allereerst: de veranderde opbouw van het verhaal in de singleplayer, met zijn vele vertakkingen en verschillende eindes. Uniek in de wereld van Call of Duty, in combinatie met een goed geschreven plot zeer de moeite waard om meer dan eens te spelen. Iedereen mag roepen dat hij Call of Duty 'speelt voor de multiplayer', maar laat je de singleplayer liggen, dan doe je jezelf echt tekort. Ergens geldt dat ook wel een beetje voor Zombies, al blijft die spelmodus ook een kwestie van smaak. Feit is wel dat áls je Zombies al leuk vond, je je met de veel uitgebreidere Zombies-modus in Black Ops II nog beter zult vermaken.

De multiplayer heeft inhoudelijk niet dezelfde stappen gezet als de overige spelmodi. Pick 10 en de keuze voor scorestreaks in plaats van killstreaks pakken positief uit, en datzelfde geldt voor een aantal kleinere wijzigingen. Toch zul je bij het spelen van de multiplayer niet erg het gevoel hebben dat je een totaal ander spel speelt, want de basis blijft hetzelfde. De wijzigingen verbeteren die basis, maar zorgen niet voor een revolutie.

Dat vormt, samen met het uitblijven van al teveel voortuigang op audiovisueel gebied, het grootste struikelblok voor Call of Duty: Black Ops II. Voor beide punten geldt dat je ze van tevoren kent en dus ook al kunt bepalen of je ze wel of niet accepteert. De eventuele claim dat Activision 'weer hetzelfde spel met een andere skin heeft gereleased' halen we echter bij voorbaat vast onderuit: daarvoor zijn de stappen die Treyarch heeft gezet op het gebied van de singleplayer-campagne en Zombies echt te groot. Het werkt voor ons enorm verfrissend om eens écht onder de indruk te zijn van een Call of Duty-singleplayer, in plaats van dat het vooral een logisch opstapje richting multiplayer vormt. Alleen dat al maakt het de moeite waard Black Ops II eens in je pc of console te stoppen.

Deze review is geschreven op basis van de Xbox 360-versie van Call of Duty: Black Ops II, de enige versie die voorafgaand aan de review beschikbaar was om uitgebreid te worden gespeeld. Een review op basis van de overige versies, inclusief die voor de pc, publiceren we op maandag 19 november.

Update, maandag 19 november: tijdens de reviewsessies is inmiddels geconstateerd minpunt niet voorbij gekomen. Black Ops II blijkt online namelijk een fijne speeltuin voor zogenaamde 'quickscopers'. Het fenomeen bestaat al enkele jaren in Call of Duty, maar is in Black Ops II meer dan ooit aanwezig, en ogenschijnlijk zelfs effectiever dan in Modern Warfare 3. Om die reden hebben we besloten het cijfer voor de Xbox 360-versie van Call of Duty: Black Ops II alsnog met een half punt te verlagen.

Pluspunten

+ Beste Call of Duty-singleplayer ooit...
+ ...met name door het uitstekende verhaal
+ Variatie en spektakel in singleplayer
+ Zombies flink uitgebreid
+ Scorestreaks en Pick 10
+ Basis multiplayer blijft sterk
+ Veel ondersteuning voor Pro Gaming

Minpunten

- Grafisch achterhaald
- Gameplay multiplayer grotendeels hetzelfde als in vorige games
- 'Quickscopers'

Cijfer: 8,5

Titel Call of Duty: Black Ops II Call of Duty Black Ops II
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
(Wii U-versie verschijnt later)
Ontwikkelaar Treyarch
Uitgever Activision
Releasedatum Inmiddels verschenen

Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IIBlack Ops IIBlack Ops IIBlack Ops IIBlack Ops IIBlack Ops IICall of Duty: Black Ops 2Call of Duty: Black Ops 2Call of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops IICall of Duty Black Ops II


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (258)

Reactiefilter:-12580243+1123+29+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 13
Update, maandag 19 november: tijdens de reviewsessies is inmiddels geconstateerd minpunt niet voorbij gekomen. Black Ops II blijkt online namelijk een fijne speeltuin voor zogenaamde 'quickscopers'. Het fenomeen bestaat al enkele jaren in Call of Duty, maar is in Black Ops II meer dan ooit aanwezig, en ogenschijnlijk zelfs effectiever dan in Modern Warfare 3. Om die reden hebben we besloten het cijfer voor de Xbox 360-versie van Call of Duty: Black Ops II alsnog met een half punt te verlagen.
Quickscoping is een 'feature' in CoD, snap niet dat de game daarvoor dan weer wel aftrek krijgt.. Het is een lekker arcade-ish implementatie van snipers in close combat en als je daarop gaat afrekenen mag je ook wel iets gaan zeggen over knife runners, GL-spammers enzovoorts. Quickscoping als negatief punt bestempelen is wat dat betreft gewoon scheef.

[Reactie gewijzigd door Fid3lity op 3 december 2012 11:27]

Zo jammer,

Dat een review die veel gelezen wordt deze nieuwe cod telg een hoog cijfer geeft.

Ik heb alle shooters en vind dat ik hierover goed kan oordelen.

Mijn oordeel, beslist niet innovatief! Grafisch in 2012 een waardeloos product.

Heel erg leuk om te doen als je een half uurtje over hebt en even dom wil knallen, maar daar kan ik met geen mogelijkheid een hoog cijfer voor geven.

Wat er zo jammer aan is, is dat shooters zoals moh en battlefield spellen zijn waar veel geinvesteerd wordt in vooruitgang en lager gewaardeeerd worden dan een shooter waar de maker snel mee klaar is, lage kosten, niet innovatief en cashen maar. je kan kan de game makers hierom nier veroordelen, ze betsaan om geld te verdienen. jammer is dat reviewers hier dan zo positief over oordelen.

Het lijkt erop dat de pluggers uit de muziek industrie die met spiegeltjes, kralen en geld hun plaatjes gedraaid kregen nu ook de game recencenten hebben gevonden. Anders kan ik niet bedenken waarom een zo'n slap product zo hoog gewaardeerd wordt.

Als game liefhebber, die wat hogere eisen stelt aan games is dit een zorgwekkende ontwikkeling.

Het innoveren van een product is dankzij de positieve reviews niet nodig.
(en de klanten kopen wel, dus daar komt de stimulans ook niet vandaan om geld te investeren in innovatie.)

Misschien stel ik wel te hoge eisen.

Toch heel jammer.

Grappig, mijn zoon heeft deze uiteraard gehaald, wij delen de inkoop zeg maar. Op mijn vraag of hij deze versie innovatief vond keek hij mij glazig aan; hoezo, het is gewoon cod zoals altijd, andere mappen maar verder gewoon cod. Hij wil ook niet anders. Op mijn vraag wat de beste map was: NUKETOWN!! Dat is toch niet te geloven, een gerecycelde map van een vorige versie van COD.

Conclusie blijft hetzelfde niet innovatief. Maar onze reviewer van tweakers heeft toch maar mooi de televisie gehaald; in de reclametijd van cod komt tweakers op het beeldscherm met de conclusie onverwacht innovatief! Dat is je dan toch maar mooi gelukt Jurian.

[Reactie gewijzigd door Kismodrx04 op 30 november 2012 14:34]

ik d8 ook na de review, laat ik hem dan maar weer eens spelen. Ik vond de singleplayer namelijk altijd maar zozo en zeker als treyarch er weer mee bezig was. Alleen vraag ik me toch echt af wat er zo goed aan is. Om te beginnen is hij veel te makkelijk en voelen al die geweren heel dof aan, sniper rifle amper recoil, dragunov voelt zelfs krachtiger dan barret 8)7. strike force missions brenger ook weinig extra, komt er toch gewoon op neer dat jij achter de wapens moet kruipen, en iedereen zelf moet neer maaien. Dus voor iedereen die alles nog leuk vond tot MW en misschien MW2, maar die is ook al minder, is er niks veranderd. Voor iedereen die back ops leuk vond zal black ops II beter zijn, maar anders zou ik niet halen.
Een half punt eraf voor quickscopers? Klinkt alsof iemand nogal slecht is in multiplayer en een zondebok zoekt. Quickscopen zit in alle shooters. Erg vreemd minpunt. Ik quickscopde al in 2001 in CS.
Hij is de leider van 'Cordis Die', een beweging die streeft naar een eerlijkere verdeling van de welvaart in de wereld. Dat is natuurlijk een zeer ernstige doodzonde... oeps. Amerikaanser kan het niet. Misdadig te streven naar een eerlijkere verdeling van de welvaart. |:(
1 2 3 ... 13

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True