Door , , reacties: 258, views: 203.340 •

Singleplayer: verhaal niet meer lineair

Het verhaal van Call of Duty: Black Ops II is een vervolg op dat uit het originele Black Ops. Hoewel de belangrijke gebeurtenissen uit dat spel af en toe wel worden uitgelegd in Black Ops II is het wel fijn als je Black Ops zelf hebt gespeeld. Je bent dan namelijk al bekend met de helft van de personages die in Black Ops II opduiken, zoals Frank Woods en Alex Mason.

Toekomst en verleden

Black Ops II speelt zich af in de toekomst én het verleden. In het verhaal vertelt de inmiddels gepensioneerde en in een rolstoel zittende Frank Woods in het jaar 2025 over gebeurtenissen uit het verleden waarbij hijzelf en Mason betrokken waren. Dat verhaal vertelt hij voornamelijk aan David Mason, de zoon van Alex Mason. De speler krijgt tijdens het ongeveer vijf tot zes uur durende verhaal van Black Ops II de controle over al deze hoofdrolspelers, en over nog een paar figuren die we hier niet hebben genoemd.

Black Ops II

Zowel in het verleden als het 'heden' draait alles om de jacht die de diverse CIA-agenten en soldaten maken op terrorist Raul Menendez. Hij is de leider van 'Cordis Die', een beweging die streeft naar een eerlijkere verdeling van de welvaart in de wereld. De strijd tussen Mason junior en de zijnen om Menendez te stoppen speelt zich vooral in 2025 af, terwijl via de verhalen van Woods de historische context van de gebeurtenissen wordt uitgelegd. Dat zorgt op zich al voor een goed in elkaar zittend verhaal, maar daarmee is de helft nog niet verteld.

Vertakkingen in het verhaal

Veel belangrijker is namelijk dat wij je het verloop van het verhaal niet kunnen vertellen. Voor het eerst in de geschiedenis van Call of Duty kent de singleplayer namelijk een zogenaamde 'branching storyline'. Kortom: op basis van hoe jij het spel speelt en welke keuzes je maakt, verandert het verhaal. Soms is het duidelijk wanneer je zo'n vertakking tegenkomt, maar vaak genoeg zijn het subtiele handelingen die later gevolgen hebben. Dave Anthony van Treyarch, die samen met David S. Goyer het verhaal schreef, vertelde ons dat er scènes in Black Ops II zitten die op twaalf verschillende manier kunnen uitpakken, en daarbij telt het verhaal zes verschillende eindes.

Zo verandert de traditionele achtbaanrit die de singleplayer van Call of Duty altijd was in een een verhaal met veel meer diepgang, waarbij het oprecht de moeite waard wordt de spelmodus nog eens door te spelen. Niet langer kauwt Call of Duty de speler alles voor, er is ruimte voor eigen invulling. Er zijn keuzes en die keuzes hebben consequenties. De uitwerking van het verhaal deed ons bij vlagen zelfs denken aan een game als Mass Effect 2, en een groter compliment kunnen we Treyarch bijna niet maken.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets