Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 77, views: 87.452 •

Conclusie

Hitman: Absolution is een prima game en een waardig vervolg. De kenmerkende gameplay van de voorgangers is intact gebleven, ondanks dat IO Interactive wat heeft bijgeslepen in de vorm van Instinct. Het blijft leuk en lastig bovendien om je te vermommen of ongezien door een level te sluipen. Verder is het nog steeds een uitdaging om je wapens op zak te houden en zo min mogelijk slachtoffers te maken. Dat er wat minpuntjes zijn aan te wijzen in uiterlijk en bediening mag de pret niet drukken. Die van ons niet, althans. Dat maken de Denen goed door een verhaal in de game te stoppen dat veel meer afwisseling biedt dan je van de serie gewend bent. Hitman: Absolution smaakt naar meer, in de hoop dat de makers in de tussentijd op een andere engine overstappen. Een vervolg ligt ook zeker in het verschiet. Er is in ieder geval alle aanleiding toe, want de game eindigt met een torenhoge cliffhanger.

Dan nog even terug naar het begin, naar de rol van Nixxes bij de ontwikkeling van de game. We hadden al geconstateerd dat de game niet heel erg goed oogt. Er is gelukkig wel verschil te zien tussen de versies voor de pc en de PlayStation 3, waarbij het spel er op de pc duidelijk gedetailleerder uitziet. Dat neemt de beperkingen van de engine echter niet weg. De animatie van wapperende kleding en de reflectie op water blijft onnatuurlijk ogen. De besturing van de pc-versie is bovendien duidelijk afgeleid van die van de console-versie, al functioneert hij op zich prima.

Pluspunten:

- Veel meer verhaal
- Klassieke gameplay-formule blijft overeind
- Challenges, Contracts en Instinct zijn goede toevoegingen

Minpunten:

- Engine grafisch niet top
- Interactie met voorwerpen is soms lastig

Eindcijfer: 8

Titel Hitman: Absolution
Box Hitman: Absolution
Platform Pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar IO Interactive
Uitgever Square Enix
Releasedatum 20 november 2012

Hitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: AbsolutionHitman: Absolution




Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (77)

Nah, wat belachelijk is dit. Heb ik iedereen in een veld met moeite verdoofd en allemaal netjes opgeborgen. Save ik het met de Savepoint.
Nadat ik ben gezien wil ik de savepoint starten, komen alle mannetjes ineens tot leven en lopen ze allemaal richting de savepoint!!!
breek iemands nek dan als je niet wil dat ze opstaan. jeez life and death 101

cheers
breek iemands nek dan als je niet wil dat ze opstaan. jeez life and death 101
Hmm ik ben wel zo netjes om geen agenten dood te maken.
Goeie game hoor. De hitman formule is intact. De game bloodmoney is ook zwaar underrated. Het vorige deel was al onzettend goed

Nu hebben ze meer gemaakt met dezelfde middelen en voor mij kijk ik niet alleen door schoonheidsfoutjes heen, maar ik zou het zelfs raar vinden als hitman niet een beetje vierkant speelt zegmaar. Veel detail in omgevingen en acteurs die overtuigen maken de sets die ze hebben gemaakt opnieuw speelbaar.

Over de nieuwe features, best handig instinct en al helemaal om de game te verkennen.
Helaas wat hij zegt over het niet kunnen dumpen van lijken is niet waar. Als je de body aant dragen bent en een geweer ligt er bij de kist. Moet je gwn zo draaien met de camera of goed staan dat dumpen highlighted is en geweer oppakken niet. In de hele game heb nergens gezien dat het niet kon. En dan spreek ik over de PC versie.
Wat mij erg opvalt is dat Hitman: Absolution best een zware game is. Ik speel op mijn Intel Core i5-2500k 3.9 Ghz GTX 560 Ti. En ik merk dat wanneer ik alles op medium zet ik nog net niet aan de 50 FPS kom. En als ik alles op Ultra zet kom ik uit op 24 FPS, licht dit aan mijn videokaart? Aangezien er op de site staat dat de GeForce GTX 260 Recommended is. Dus ik dacht zo dat mijn GTX 560 Ti het wel aan zou moeten kunnen?
Natuurlijk krijgt CoD een 9, Tweakers krijgt namelijk goodies en andere zooi van Treyarch, maken reclame voor hun, etc. etc. Welkom in de moderne gamewereld, waarin reviews die ooit iets betekenden, nu enkel laten zien hoeveel geld ze vangen van de betreffende game. Hoe hoger je 'm scoort, hoe meer geld je krijgt.
Ik heb Absolution gespeeld op de 360 (ik speel em nog steeds) en kan je zeggen dat de game er goed uit ziet. Geen flauw idee hoe tweakers erop komt dat hij 'out-dated' is, op de pc zal hij nog strakker er natuurlijk uitzien! Als je de review leest dan krijg je het gevoel dat de game als een playstation 1 game eruit ziet en dat is echt niet zo. Ik heb daarbij het gevoel dat ze toch stiekem de pc versie helemaal niet hebben gespeeld/gezien, want die zal toch echt wel beter eruit moeten zien met AA erbij.

De besturing van Asassins Creed III is 'onhandiger' dan Absolution daarbij. Enige wat mij tot nu toe heeft geirriteerd is je wapen snel sheeten. Dan vind ik niet een extreme minpunt.

De sfeer is echter wel ongeevenaard en het verhaal is tot nu toe ook interessant (ben tegen het einde van Part 2). Als je daarbij een fan ben dan zal je van de openheid van Absolution echt houden. Niet elke level is zo sandybox achtig als Blood Money was, maar enkele levels zijn - net als BM - memerable. Blood Money was een parel en Absolution is tot nu toe ook een super game en het is tenminste ook weer iets niew, niet zoals CoD (Sorry hoor maar als je CoD game na CoD4 een 8+ geeft dan ben je gewoon weg geen echte gamer maar iemand die de hype achteraan rent) of de nieuwe FIFA (Goed maar je weet wat je kan verwachten en het komt iedere jaar uit). Ja ik vind het dus zeer debieus dat CoD een 9 krijgt en dit game een 8. Dat had andersom moeten zijn.

editted op spel- en gramaticafouten

[Reactie gewijzigd door Sankara op 20 november 2012 23:05]

Het gekke - en daarmee ook de valkuil van cijfers - is dat mensen tegenwoordig geen reviews meer lezen maar gewoon kijken naar het cijfer wat het krijgt. Ik vind dat cijfer gegeven moeten worden aan toetsen, proefwerken of andere op feiten - goed of fout - gerelateerde zaken moeten worden toegepast.

Reviews of Tweakers zijn over het algemeen genomen niet consequent. Bij de ene game wordt de verouderde engine en grafische vormgeving veel erger afgestraft dan bij een ander spel. Bij sommige spellen wordt de eentonigheid van de series warm onthaald en bij de ander afgevuurd.

Een cijfer geven heeft dus absoluut geen waarde want er is geen referentiekader. Een negen voor een spel betekend niet dat het andere spel met een negen evengoed is. Integendeel.
Natuurlijk kun je twee verschillende soorten games niet met elkaar vergelijken.

Maar wel de plus- of minpunten. Slechte, of verouderde, grafische vormgeving, slechte AI of eentonigheid moet met elke spel even hoog wegen. Om het voorbeeld CoD naar voren te halen.
Genoeg gamers klagen dat het spel keer-op-keer hetzelfde doet - met n-of-twee aanpassingen - bij Tweakers wordt daar bij enige reviews vaak over geklaagd, zelfs aangehaald als minpunt.
Bij CoD lees je er niets over.

Daarnaast vind ik dat je als, professionele, reviewer je mening buiten moet laten. Je moet objectief - op feiten gebaseerd - een review schrijven. Niet op een mening of gevoelens. Dan zou een review van een professional namelijk niets betekenen.

Daarom lees ik vooral reviews door Kotaku - geen cijfers - en een goed onderbouwde mening.
De "WTF is ... " series van TotalHalibut op Youtube geven ook vaak een goede indruk over een spel.
Weliswaar een mening van iemand, maar je kunt nu direct zien wrom die mening er is.

Wrom is het een slecht spel? Veel bugs? Dat zie je voor je ogen op Youtube gebeuren.
Maakt het des de makkelijker om te snappen waarop en waarom de mening is gemaakt/gebaseerd.
Op de een of andere manier vind ik het niet rampzalig dat het grafisch er minder high-end uitziet tegenover andere games van dit moment. Terwijl dat vaak toch onbewust meetelt, maar zoals voorgaande delen werkt het concept van onopgemerkt rond sneaken en mensen van het leven beroven nog steeds lekker. Voor de liefhebbers een topper anders een leuke game voor als die aantrekkelijk geprijsd aangeboden wordt ergens.
Grafisch niet zoals de games van nu, maar wat wel gaaf is gedaan is het detailniveau, als je goed oplet zie je op 9:44 een pleister geplakt over zijn streepjescode met een beetje bloed. Lijkt me een interessante game op een zondagmiddag.

[Reactie gewijzigd door iro op 19 november 2012 14:05]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.