Door , , reacties: 138, views: 99.222 •

Het hergebruiken van gametitels is allang niet nieuw meer in de game-industrie, en zeker niet bij Electronic Arts. Denk immers maar aan Medal of Honor en SimCity. Toch zal de keuze van EA en ontwikkelstudio Criterion om de nieuwe Need for Speed-game 'Need for Speed: Most Wanted' te noemen nog wel voor verwarring zorgen. Bij die andere games kwam het origineel immers al minstens een decennium geleden uit, en de oorspronkelijke NFS: Most Wanted dateert van zeven jaar terug.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc
Mobiel beschikbaar voor: iOS, Android, PS Vita

Daar heeft Criterion geen boodschap aan. De in het Engelse Guildford gehuisveste studio gebruikt weliswaar de titel als inspiratie, maar daar houden de lijntjes tussen beide games op. Criterion, bekend van Need for Speed: Hot Pursuit en natuurlijk de hele Burnout-franchise, wilde graag zijn visie geven op wat een Most Wanted-game zou moeten zijn. Het vorige week op de markt gekomen Need for Speed: Most Wanted is daar het resultaat van.

Centraal in deze arcaderacer staat de ranglijst van tien 'most wanted' bestuurders. Je doel is uiteraard om jezelf op te werken in de rangschikking en uiteindelijk nummer één te worden op die lijst. Speelt geen van je vrienden Most Wanted ook of houd je je console offline, dan is het simpelweg een kwestie van afrekenen met de tien AI-bestuurders die in die top tien staan. Is je game wel online, dan kunnen ook je vrienden in die lijst opduiken en heb je er dus een aantal concurrenten bij.

Daar houdt overigens het verhaal van Most Wanted wel op. Meer dan 'ga de wijde wereld in, vind nieuwe auto's en race ermee tot je nummer één bent' krijg je niet mee, en eigenlijk is dat wel prima. Verhalen hebben we in het verleden van Need for Speed vaak genoeg gezien en die kwamen lang niet allemaal even lekker van de grond. Dit jaar dus geen pretentieus gebabbel rond een flinterdun plotje: gewoon racen.