Door , , reacties: 46, views: 66.258 •

Daar zaten ze dan, al die stoere game-journalisten. Tijdens de E3-gamebeurs van dit jaar zaten ze te bulderen van het lachen toen Sony tijdens zijn persconferentie het Wonderbook voor het eerst toonde. "Veel te kiddy", luidde het oordeel van een deel van het publiek. Maar drie keer raden welke doelgroep Sony met het wonderboek voor ogen heeft? Juist. Kinderen, geen stoere gamejournalisten.

Gespeeld op: PlayStation 3 (enig platform)

Waar moesten de aanwezige journalisten dan zo om lachen? Het Wonderbook is echt een boek, een tastbaar ding van flinke omvang. Het is een boek van dik karton, het karton waar kleuterboeken ook wel van worden gemaakt, met stijve in plaats van slappe bladzijden. Het boek is met 28 bij 24 centimeter flink aan de maat, net als diezelfde kleuterboeken. Aan het boek zelf valt niet veel te beleven. Het heeft maar twaalf bladzijden, die bovendien een wat saaie inhoud hebben. Net als op de voor- en achterkant staat op elke bladzijde een vreemd, hoekig teken. Het is hetzelfde soort tekens dat kan worden teruggevonden op de kaartjes die Sony en Nintendo meeleveren met de PS Vita en de 3DS. De tekens krijgen pas betekenis als ze worden gebruikt in combinatie met een PlayStation 3 en PlayStation Move. Via de camera van Move kan de met het Wonderbook meegeleverde software de tekens herkennen. Het zijn als het ware QR-codes waar een willekeurige betekenis aan kan worden gekoppeld. In dit geval niet door snelle reclamemakers, maar door spelontwikkelaars.

Aankondigingstrailer Wonderbook: Book of Spells.

Kijken naar jezelf

Bij het Wonderbook is het dus de bedoeling dat de speler met het boek voor de tv gaat zitten, waarbij de camera van Move zowel speler als boek waar kan nemen. De speler ziet zichzelf dus met het boek op tv terug. Alleen ziet het boek er op de tv niet meer uit als een boek. Althans, niet meer als een boek met saaie codes. Spelontwikkelaars kunnen de codes gebruiken om van alles en nog wat op te projecteren.

Dat gebeurt ook in de eerste game die voor het Wonderbook verschijnt en die met het boek wordt meegeleverd; Book of Spells. Dat is dus niet zozeer een boek, maar een game waarvoor de inhoud is geschreven door niemand minder dan J.K. Rowling, de vrouw die Harry Potter bedacht. Book of Spells sluit ook naadloos aan op de Harry Potter-boeken. Book of Spells is een game waarin de speler zelf - net als Harry Potter - Zweinstein betreedt om de opleiding aan de toverschool te doorlopen. De start is dan ook herkenbaar. Net als Harry kan de leerling vooraf kiezen uit een aantal verschillende toverstafjes en kiezen tot welke van de vier afdelingen van Zweinstein hij wil behoren. De sorteerhoed komt er niet aan te pas, maar je kunt kiezen of je bij Griffoendor, Huffelpuf, Ravenklauw of Zwadderich wilt behoren.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen