Door , , reacties: 82, views: 64.578 •

FIFA 13: on the fly wisselen

Voor FIFA 13 geldt hetzelfde als voor Mass Effect 3: veel gamers, inclusief wijzelf, zijn al bekend met de game en dus geldt ook hier dat we ons goed kunnen richten op wat de Wii U-versie anders maakt dan de normale versies. In de eerste plaats kom je dan, net als bij Mass Effect 3, terecht bij het scherm. Het enige verschil is dan wel dat je, voor zover we het nu konden zien in elk geval, FIFA 13 niet volledig op het scherm van de controller kunt spelen. Tijdens het spelen kun je het spel zowel op je tv als op je eigen scherm volgen, maar op sommige momenten verandert de weergave op het Wii U-scherm, dus vooralsnog gaan we er van uit dat het niet raadzaam is om FIFA 13 alleen op het Wii U-schermpje te spelen.

FIFA 13

Dat maakt verder ook niet uit, want een deel van de goede features van FIFA 13 op de Wii U zit juist in de samenwerking tussen FIFA 13 zoals je het normaal speelt en de extra opties die je op het tweede schermpje kunt vinden. Zo kun je tijdens het spelen continu real-time statistieken volgen op het schermpje van de Wii U. Dat is geinig, maar nog veel beter is dat je ook 'on the fly' wijzigingen kunt doorvoeren via het touchscreen. Je kunt snel wisselen door een basisspeler aan te tikken, zijn vervanger op de bank aan te wijzen en op de 'wissel'-knop te drukken. Zoiets is echt in een paar seconden geregeld en kan bijvoorbeeld prima terwijl je tegenstander een doeltrap neemt. De meerwaarde van het kunnen regelen van wissels en tactieken terwijl het spel gewoon doorgaat kan online veel verschil maken. Het is immers best irritant om elke keer een seconde of dertig te moeten wachten als je tegenstander wijzigingen doorvoert en het spel daarvoor dus op pauze staat. Overigens is dat nog steeds een optie, je kunt wijzigingen ook gewoon via de oude manier doorvoeren.

Online spelmodi

Met 'online' is trouwens best een heikel puntje genoemd. Waar Sony en Microsoft al lang en breed gigantische online netwerken hebben staan, is het toch nog een beetje de vraag hoe dat allemaal zal gaan werken op de Wii U. Nintendo heeft niet bepaald een sterke reputatie als het gaat om online gameplay. Desondanks schuwt EA de stap naar online niet. Weliswaar is een deel van de online features van de andere versies geschrapt, maar in Head to Head Seasons is de belangrijkste online spelmodus behouden gebleven. EA bewaart andere bekende features, zoals de EA Football Club, Ultimate Team en Clubs voor volgende versies van FIFA op de Wii U.

FIFA 13

Behalve het scherm bevat de Wii U-controller nog andere features, die voor een deel doen denken aan hoe FIFA werkt op de PlayStation Vita. In de eerste plaats kun je namelijk ook in de gameplay veel doen met het touchscreen. Een mannetje selecteren en hem ergens naartoe slepen laat hem een loopactie maken, terwijl een tikje op het scherm de man in balbezit een pass laat geven naar de aangewezen locatie. Daarnaast kun je de controller kort schudden om, als je in balbezit bent, een doel weer te geven op het scherm. Je kunt dan met je vingers aanwijzen waar je je schot geplaatst wil hebben. Dat klinkt gemakkelijker dan het is; de tijd die het kost om dat te doen is vaak net te lang, waardoor je te laat schiet. We scoorden dan ook makkelijker en vaker door de normale schietknop te gebruiken.

Wennen aan de layout

Overigens is de plek van 'de normale schietknop' dezelfde als bij andere platforms, maar toch vereist het spelen met de Wii U-controller wat gewenning. Denk bijvoorbeeld aan iets simpels als de thumbstick die op de Wii U niet onder maar boven de actieknoppen aan de rechtkant zit. Elke FIFA-speler schiet met zijn duim, als hij een speler een korte versnelling wil laten plaatsen met zijn duim naar beneden, richting de thumbstick van een PS3- of 360-controller. Op de Wii U hangt je duim dan dus even in het luchtledige en is je kans meestal verkeken.

Het audiovisuele is natuurlijk ook nog een puntje voor een nieuwe console. FIFA 13 is op dat vlak op de Wii U gelijkwaardig aan de andere versies. Wel oogt de grasmat wat 'matter' dan op de andere consoles en had het spel tijdens onze sessie af en toe last van wat framerate-drops. Die waren niet zo zwaar dat ze het spelplezier vergalden, maar hevig genoeg om links en rechts af en toe wat gefronste wenkbrouwen op te leveren.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

Mass Effect 3