Door , , reacties: 67, views: 96.781 •

Ontwikkelaars en uitgevers die het aandurven om een dure nieuwe titel op de markt te brengen, verdienen bijna bij voorbaat lof. In een wereld waarin series de markt domineren is het dan ook een verademing dat Bethesda het aandurfde om geld te pompen in Dishonored, een project van Arkane Studios, toch niet de bekendste ontwikkelaar. De Franse studio leverde in 2002 Arx Fatalis af en in 2006 Dark Messiah of Might and Magic, en daar bleef het wel zo'n beetje bij. Toch durfde Bethesda het aan om de studio te kopen, mede omdat de Fransen al aan de game werkten die nu als Dishonored in de winkel ligt.

Gespeeld op: Xbox 360 en Windows
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Videorecensie Dishonored

De overname door Bethesda gaf Arkane niet alleen financiële zekerheid, de studio kreeg er ook een heleboel nieuwe collega's bij die goed van pas zouden komen. Zo is in Dishonored duidelijk de hand te herkennen van Viktor Antonov, die als creative director over alle Bethesda-games waakt. De invloed van Antonov is groot geweest. Hij was voorheen in dienst bij Valve, waar hij het uiterlijk bedacht van City 17, de stad die aan het einde van Half-Life 2 opduikt. Voor Dishonored zijn Antonov en zijn Franse collega's dicht bij die bron gebleven. Je zult veel van City 17 herkennen in Dishonored. Arkane had zelf inmiddels Harvey Smith ingelijfd, die zijn sporen heeft verdiend met games als System Shock, Deus Ex en opvolger Deus Ex: Invisible War. Ook die voorbeelden zijn duidelijk herkenbaar in Dishonored, waarin sluipen en onopgemerkt blijven belangrijke voorwaarden zijn.

Nu met magie

De Bulgaar en Amerikaan hebben samen met de Franse collega's prima werk afgeleverd. Zo is er duidelijk veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de game. Antonov en consorten hebben daarbij gekozen voor een stijl die nog het meeste weg heeft van BioShock. Dat wil zeggen dat het lijkt alsof je rondloopt in een wereld van ruim een eeuw geleden, een wereld waarin voertuigen en elektriciteit nog maar net hun intrede hebben gedaan. Arkane vond daarbij inspiratie in het Londen van rond 1900, al is de stad in Dishonored omgedoopt tot Dunwall. Terecht, want ondanks de historische basis van het spel stap je in Dishonored in een fantasiewereld die hooguit lijkt op de onze. Het voornaamste verschil is dat er magie is te vinden in Dunwall en dat er zo hier en daar opvallend moderne bouwwerken opduiken.

Meer gebruikersreviews over de Dishonored, PC

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.