Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 36, views: 47.959 •

Agent 47 heeft een dilemma in Hitman: Absolution. De eerste opdracht die hij krijgt in de game is het uitschakelen van Diana Burnwoord, maar Burnwood is jarenlang zijn 'handler' geweest, oftewel zijn contactpersoon binnen de Agency, de organisatie waarvoor 47 zijn huurmoorden pleegt. Burnwoord was het menselijke gezicht van een verder uiterst kille organisatie. Ze is er echter vandoor en heeft het bestaan van de Agency wereldkundig gemaakt. Daarmee heeft ze het bedrijf ten gronde gericht. Daar moet ze uiteraard voor boeten en 47 is degene die haar uit de weg moet ruimen. Burnwood is ook de blote dame die je onder de douche ziet staan in de indrukwekkende trailer die ontwikkelaar IO Interactive van de game heeft vrijgegeven.

De scène vindt helemaal aan het begin van het spel plaats en vormt slechts de opmaat naar de verwikkelingen in Hitman: Absolution. Die verlopen anders dan je gewend bent. In de voorgaande delen was Agent 47 slechts de koele killer, zonder band met zijn slachtoffers. Het ging om de manier waarop, niet zozeer om wie 47 ombracht. Dat is in Hitman: Absolution anders. Met de opdracht om Burnwood uit te schakelen wordt alles opeens persoonlijk. Ziedaar het dilemma. Hoe koel is de killer? Als gezegd, de opdracht vormt slechts de opmaat naar een game waarin 47 niet meer van opdracht naar opdracht gaat. In Absolution doorloop je een verhaal waarin de persoon van de voorheen zo anonieme Agent 47 centraal staat. Of zoals uitgever Square Enix het stelt: in de voorgaande delen was 47 de hunter, nu is hij niet alleen de jager, maar ook de gejaagde. Waarom er op 47 gejaagd wordt, mag je zelf ontdekken.

Keurig pak

Dat hij achterna wordt gezeten is hem af te zien. Waar 47 aan het begin van het spel nog keurig in het pak zit, zie je hem gedurende het avontuur aftakelen. Het leven van een gejaagde voert nu eenmaal niet via de bovenwereld, maar via de sloppen, de kelders en de goten. Uiteraard zal 47 in Absolution nog steeds de nodige mensen omleggen. Het verhaal zit zo in elkaar dat er altijd wel iemand is die uitgeschakeld moet worden. Toch is er meer. Omdat er meer verhaal zit in het spel, is er ook meer variatie in wat je meemaakt. Zo zijn er diverse verbindende levels tussen de stukken waarin je op vertrouwde wijze ergens binnen moet zien te dringen, op zoek naar een slachtoffer. De variatie doet de game goed.

E3-trailer van Hitman: Absolution.

Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+