Door , , reacties: 74, views: 154.728 •

Inleiding

Begin dit jaar bracht Samsung zijn Series 5-ultrabook uit. Met dit model introduceerde het bedrijf een betaalbaar alternatief voor zijn Series 9-ultraportable, waarmee het zich meer op de high-end richtte. Ook kwam dit jaar een nieuwe generatie van de Series 9-laptop uit, die onder andere over een pls-scherm beschikt: Samsungs eigen versie van ips.

Daar bleef het echter niet bij. Hoewel Samsung het wat design betreft bij de behuizingen van de Series 5 Ultra en de nieuwe Series 9 liet, kwamen er verschillende configuraties uit. Tweakers bekeek drie van de interessantste: een goedkope Series 5 met een AMD-apu in plaats van een zuinige Intel-cpu, een Series 5 Ultra met een touchscreen voor Windows 8 en een 15"-versie van de nieuwe Series 9, voorzien van een behuizing van magnesium in plaats van aluminium. Het model met AMD-apu wordt niet als ultrabook verkocht: om de ultrabook-aanduiding te mogen voeren, moet een laptop over een zuinige Intel-chip beschikken.

Omdat we zowel de Series 5 Ultra als de Series 9 13,3" al uitvoerig besproken hebben en het een kleine round-up betreft, staan we wat korter stil bij het uiterlijk en de indruk dan gebruikelijk, en geven we ook geen advies over alternatieven.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Samsung Series 5 NP535U3C
Samsung ATIV Book NP900X4D
Samsung NP540U3C-A01NL

Door Olaf van Miltenburg

- Nieuwsco÷rdinator

Olaf werkt sinds begin 2007 bij Tweakers en snapt als geen ander wat nieuws is. Hij heeft een voorliefde voor computers, internet, wetenschap en techniek en gebruikt die kennis sinds 2008 dan ook in zijn rol als nieuwsco÷rdinator. Ook test Olaf nog regelmatig zelf laptops en bezoekt hij internationale beurzen om op de hoogte te blijven.

Volg Olaf op Twitter

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets