Door , , reacties: 36, views: 19.341 •

Tv-maatschappij AMC heeft goud aangeboord met The Walking Dead, de serie die is gebaseerd op de stripboeken van schrijver Robert Kirkman. De laatste aflevering van seizoen 2 brak alle kijkcijferrecords in de VS en er wordt dan ook reikhalzend uitgekeken naar het derde seizoen, dat in oktober van start gaat. Het is dus geen verrassing dat er een game in de maak is rond de wandelende doden. Sterker, er worden verschillende games ontwikkeld. Telltale Games koos voor de stripboeken en werkt aan een game die bestaat uit vijf episodes, waar er tot nu toe twee van zijn verschenen. Activision hoopt in 2013 een game op de markt te zetten die is gebaseerd op de veel populairdere tv-serie. De uitgever huurde ontwikkelaar Terminal Reality in om de game te maken. Geen verkeerde keuze, aangezien de studio is gevestigd in het diepe zuiden van de VS, het decor van de strips en de serie, en daarmee ook van beide games.

Gamesredacteur Paul Hulsebosch over The Walking Dead.

Terminal Reality koos daarbij een origineel uitgangspunt voor de game, want het laat de gebeurtenissen uit de tv-serie enigszins links liggen. De serie start als Rick Grimes, de hoofdpersoon, ontwaakt uit een coma, om te ontdekken dat er een catastrofe heeft plaatsgevonden. Die heeft ervoor gezorgd dat het niet pluis is. Overal duiken Walkers op, zombies die het op mensen hebben voorzien en die de meeste mensen ook al hebben gedood. De serie draait om Grimes en de spaarzame overlevenden.

Voor de serie

Terminal Reality zoekt het echter voor die tijd. Het plaatst de game voor de gebeurtenissen uit de serie, maar wel na de catastrofe. De game vindt daarmee plaats tijdens de coma van Grimes. Terminal Reality moest daarmee op zoek naar een nieuwe hoofdpersoon, want Rick is ten tijde van de game immers buiten kennis. De studio vond een nieuwe held in de persoon van Daryl Dixon, de ruige redneck die ook in de serie voorkomt. Daryl is de jager in de serie, gewapend met een kruisboog. Ook Merle, de oudere broer van Daryl, krijgt een rol in de game. Het is een slimme keuze van Terminal Reality. Daryl is niet alleen een van de sterkste personages uit de tv-serie, het is bovendien een rol die niet in de strips is terug te vinden. Dat was althans oorspronkelijk zo, want door de populariteit van het tv-personage is er sprake van een rol voor Daryl in de strips.

In de game van Terminal Reality leer je dus wat er gebeurde voordat Rick Grimes ten tonele kwam. Je volgt Daryl Dixon, die probeert Atlanta te bereiken. Onder de overlevenden gaat namelijk het gerucht dat het daar veilig is. Atlanta zou de 'safe haven' zijn waar de Walkers nog niet tot zijn binnengedrongen. Maar uiteraard is de weg naar de stad nog lang en Dixon zal onderweg de nodige Walkers op zijn pad vinden.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets