Door , , reacties: 24, views: 29.659 •

De game ligt pas op 20 november in de winkel, maar uitgever Square Enix wil er nu al de volle aandacht voor trekken. Vandaar dat de uitgever een complete bioscoop afhuurde in Keulen, zodat nog voor de GamesCom officieel van start ging kon worden ingegaan op de ontwikkelingen rond Hitman: Absolution, de game waar IO Interactive de laatste hand aan legt.

Zo is de Deense studio toe aan het optimaliseren van de game, wat wil zeggen dat de laatste grafische tweaks worden doorgevoerd. Dat betekent met name dat het tijd is om aandacht te besteden aan de pc-versie, want daar komen die optimalisaties het best tot hun recht. Het belangrijkste werk is daarbij echter al gedaan. Bij het maken van de vele textures van het spel zijn de artistieke mensen van IO grondig te werk gegaan, door alle textures op een flink hoge resolutie op te slaan. Dat maakt het nu mogelijk om een extra set met hoge-resolutie textures mee te leveren met de pc-versie van het spel, textures die te zwaar zijn voor een console, maar die door een beetje pc wel kunnen worden weergegeven. Dat moet zorgen voor flink veel extra detail in de wereld. Dat niet alleen, ook de shadow maps hebben een hogere resolutie.

Gamesredacteur Paul Hulsebosch over Contracts en de pc-versie van Hitman: Absolution.

Licht van onder

De rest van de extra's die de pc-versie biedt, komt van grafische trucjes waar een pc wel en een console niet mee overweg kan. Zo is de grafische kant van de Glacier 2 engine die IO Interactive gebruikt van oorsprong gebouwd met DirectX 10 in het achterhoofd. Gelukkig hebben we al geruime tijd DirectX 11 en IO heeft voldoende tijd gehad om de engine daar op aan te passen. Dat wil zeggen dat je op pc kunt genieten van deferred rendering, waarbij IO vier verschillende buffers gebruikt. Verder past IO 'global lighting' toe bij de pc-versie, wat inhoudt dat in Hitman Absolution licht vanaf de ondergrond lijkt te komen. Stel: Agent 47 loopt door een woestijn, met een strak blauwe hemel boven zijn kale kop. Dan wordt alles van boven verlicht door blauw-geel zonlicht. Dat zonlicht schijnt echter ook op de rode woestijngrond, en met global lighting zorgt IO ervoor dat op dat moment rood licht van de ondergrond komt, om de scene van onderaf in te kleuren.

Verder passen de Denen wat post-filtering toe. Zo krijgt met name de huid van gezichten een extra behandeling die voor wat extra inkleuring moet zorgen van de beschaduwde delen. Verder besteedt de studio veel aandacht aan regen. Met een filter kan het druppels langs een muur laten lopen zodra het regent en voor plasjes op de grond zorgen, waar druppels kringen in veroorzaken ter verhoging van de sfeer. Met eenzelfde nabewerking kunnen de makers ook spelen met de depth of field, zodat ze de achtergrond wazig kunnen maken, mocht dat voor het juiste dramatische effect kunnen zorgen. Vergelijk het een beetje met de manier waarop je met een goede fotocamera kunt spelen met scherptediepte. Post-filtering kan daarbij volledig op de gpu draaien. Van een heel andere orde is dat IO bij de pc-versie gebruikmaakt van Steam. Steamworks is dus ingebouwd en je kunt profiteren van de mogelijkheid om via Steam savegames op te slaan.

Populaire gebruikersreview

Meer gebruikersreviews over deHitman Absolution

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus