Door , , reacties: 21, views: 36.317 •

Een echte komkommertijd kent de videogame-industrie inmiddels niet meer. Uitgevers zorgen er over het algemeen voor dat ze het hele jaar bij elkaar uit de buurt blijven voor wat de releasedata van toptitels betreft, met als uitzondering de feestdagen – die gereserveerd zijn voor de echte knallers. En dan gebruiken we natuurlijk een maatstaf waarbij 'de grootte' van een titel wordt bepaald door het marketingbudget. Inversion, de nieuwste uitspatting van Namco Bandai in het shootergenre, heeft geen van al die zaken. Geen groot marketingbudget, geen grote ontwikkelaarsnamen, noch een grote reserve aan ontwikkelingsgeld. De ontwikkelaar die erachter steekt, Saber Interactive, kennen we van de Halo Anniversary-remake en het matige TimeShift. Niet bepaald een CV waar veel gamers steil van achterover zullen slaan. De verwachtingen zijn dan ook laaggespannen, bij wie deze game überhaupt al in het vizier had.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook beschikbaar voor: pc en PlayStation 3

Inversion is een volledige nieuwe 'Intellectual Property' die niet kan voortborduren op de bekendheid van een serie. Traditioneel is dat één van de moeilijkste entertainment- producten om te lanceren. Er zijn veel factoren die het succes van zo’n jong en fragiel idee kunnen opbreken en er zijn er maar een paar die het tot een succes kunnen maken. De laatste keer dat Namco Bandai een nieuw IP van deze omvang probeerde te lanceren, kwam het met Enslaved: Odyssey to the West. Een ietwat simpele, doch vermakelijke game die uiteindelijk faalde, maar wel één met nog aardig wat potentie. Dat laatste kwam onder andere doordat hij ontwikkeld werd door Heavenly Sword-makers Ninja Theory, inclusief de gelauwerde Andy Serkis - bekend van Gollum.

Inversion kent eigenlijk maar één selling point dat zich als interessant mag classificeren: je kunt met de zwaartekracht spelen en daardoor op alle vlakken van de spelwereld vechten en bevochten worden. Tegelijk! Ook een idee met potentie, zeker voor gebruik in een videogame, maar het zal van de implementatie afhangen of het wat wordt. De te kloppen concurrentie op het games-met-zwaartekracht-elementen-gebied is ook niet mild. Om er zomaar een paar te noemen: Half-Life 2 en Dead Space. Ga er maar aan staan.

De makers over het gebruik van zwaartekracht in Inversion.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets