Door , , reacties: 52, views: 49.203 •

Bij Funcom doet men alles graag net even wat anders. De games van de Noren hebben een geheel eigen stijl. Wie ooit games als Dreamfall en The Longest Journey heeft gespeeld, weet wat we bedoelen. Meestal zijn de games realistisch, maar met een duidelijke twist. Dat geldt ook voor The Secret World. Het is deels realistisch, maar deels ook helemaal niet. Het spel speelt zich af in het heden, een zeer herkenbaar heden, maar je loopt tegelijkertijd in een duidelijk alternatieve werkelijkheid. Daarbij is de invloed van een schrijver als H.P. Lovecraft nooit ver weg. The Secret World is dan ook een mmog vol horror, en alleen daarom al is de game verfrissend. Al zou je dat op grond van de hoeveelheid 'gore' in de game niet zeggen.

Gespeeld op: pc (enig platform)

Het is wel een setting waar je iets mee moet hebben. Niet iedereen is gecharmeerd van het duistere van horror, van zombies en andere gedrochten die je tegenover je zult krijgen. Want de clichés van het genre komen allemaal voorbij. Er schuifelen wandelende lijken op je af, je ziet afzichtelijk misvormde menselijke gedrochten rondrennen en spoken, geesten en andere zwevende verschijningen vliegen je aan. Bovendien kotsen ze je allemaal onder of hebben ze magische krachten waarmee ze je het leven - soms letterlijk - zuur maken.

Redacteur Jurian Ubachs over een vroege versie van The Secret World.

Horror

Voor wie minder bekend is met het werk van Funcom: de sfeer heeft iets weg van Alan Wake, maar dan met extra horror-gedrochten. Het is dus vaak donker en je loopt rond in realistische omgevingen die er zelfs hedendaags uitzien. Zo kom je in bestaande steden als New York, Londen en Seoul terecht. De sfeer van de steden is daarbij herkenbaar, maar ze zijn niet nagebouwd. Ook spelers en veel npc's zijn normaal geproportioneerd. Of, om het anders te zeggen: je wordt in The Secret World geen superheld met rollende spierballen en een opgeblazen torso. De game biedt ook opvallend weinig opties om vooraf aan het uiterlijk van je personage te sleutelen.

Het uiterlijk van The Secret World is daarmee verzorgd en sfeervol. Zoals bij veel mmog's is het technisch niet hoogstaand. Er zit weinig detail in de wereld en personages en je zult geen flitsende effecten zien. Als we de game met de concurrentie vergelijken, komt The Secret World er al iets beter af, al is de game dan nog steeds niet top. Maar goed, geen enkele mmog is top. De sfeer in The Secret World is prima en dat zal spelers over de streep trekken. Wie flitsende beelden wil, zoekt zijn heil wel bij offline games.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Gamescom 2014 Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Windows Sony Microsoft Games Consoles Besturingssystemen