Door , , reacties: 8, views: 60.865 •

Kort voor de E3 mocht het Amerikaanse blad Game Informer alvast bekendmaken welke game Microsoft op de E3 zou onthullen. Menigeen kon dat van tevoren al wel raden: Microsoft lijkt per jaar af te wisselen tussen Halo en Gears of War, en aangezien er dit jaar een Halo-game verschijnt, zal komend jaar Gears of War wel weer aan de beurt zijn. En dus werd op de E3 Gears of War: Judgment aangekondigd.

De titel wijst direct op de setting van het spel. Gears of War: Judgment speelt zich af vóór de gebeurtenissen in de eerste drie games, maar wel na de dag dat de Locust-monsters voor het eerst tevoorschijn kwamen. Die dag staat bekend als Emergence Day, oftewel 'E-Day'.

De 'judgment' komt al vroeg in de singleplayer-campagne om de hoek kijken. Het spel draait om Kilo Squad, dat met Baird en Cole twee al bekende personages kent. In de  inleidende scène wordt uitgelegd dat Kilo Squad weliswaar heldendaden heeft verricht, maar daarbij wel grote delen van de bevolking van de planeet Sera in gevaar heeft gebracht. Vier soldaten van de COG moeten dan ook voor de krijgsraad verschijnen, en dat is het centrum van het spel. Vanuit de ondervragingen worden missies ingestart. Je speelt dus eigenlijk continu flashbacks van missies waarover Kilo Squad tekst en uitleg moet geven.

Declassified

Dat perspectief levert, als we even een sprongetje vooruit maken, na afloop van de campagne een extra voordeel op. Dan kan namelijk de 'Declassified Version' van de campagne worden gespeeld. Hierin krijgt de speler, afhankelijk van hoe goed het spel gespeeld wordt, de kans details in het verhaal te veranderen. Zo kan er in een bepaalde missie bijvoorbeeld een Hammer of Dawn opduiken die je in de normale campagne niet had. Zie het verhaaltechnisch als een detail dat een van de soldaten zich ineens nog herinnerde. We zijn over het algemeen niet heel dol op het opnieuw spelen van een al uitgespeeld verhaal, maar ontwikkelaar Epic Games doet in elk geval zijn best een merkbaar andere spelervaring te bieden.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung