Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 29.356 •

Er zijn niet zoveel mensen van wie de naam aan een game wordt verbonden. Gears of War heet niet Cliff Bleszinski's Gears of War en Fable staat niet bekend als Peter Molyneux' Fable, hoewel de ego's van de beide heren er toch groot genoeg voor zijn. De uitzondering op de regel is opmerkelijk genoeg de bescheiden Sid Meier, naar wie een hele reeks games is vernoemd. Sinds Meier in 1996 Firaxis Games oprichtte, zijn alle games van de studio onder zijn naam uitgebracht, met als recentste voorbeeld het in 2010 verschenen Sid Meier's Civilization V.

Daar gaat verandering in komen: het later dit jaar te verschijnen Xcom: Enemy Unknown is de eerste Firaxis-game zonder Meiers naam in de titel. Dat zou ook onterecht zijn: de game is gebaseerd op het in 1994 verschenen X-Com: Enemy Unknown, waar Meier nauwelijks iets mee van doen had. Meier was in die tijd werkzaam voor MicroProse, de uitgever van  dat spel, maar sleutelde destijds aan Sid Meier's Colonization.

Xcom: Enemy Unknown

Squad op pad

Waar Firaxis de laatste jaren juist geëxperimenteerd heeft met de eigen Civilization-games, blijft het met Xcom: Enemy Unknown opvallend dicht bij het origineel. In Xcom: EU bestuur je dus opnieuw een squad militairen die het slagveld betreedt om aliens te lijf te gaan. De actie is turn-based en je bekijkt de wereld met een isometrisch perspectief. Verder wordt het slagveld, afgezien van je directe omgeving, bedekt door een laag mist. Het speelveld is verdeeld in vierkante tegels, al zie je daar pas wat van als je een soldaat opdracht geeft om zich te verplaatsen.

Je bestuurt echter niet alleen de squad op het slagveld, je staat aan het hoofd van Xcom, een organisatie die belast is met het verhinderen van de wereldwijde invasie van aliens. Om deze operatie te leiden heb je een hoofdkwartier, maar dat is een dure grap: naast de militairen die je eropuit kan sturen, lopen er ook nogal wat wetenschappers rond. Zij helpen je met het ontwikkelen van nieuwe militaire middelen, en die zul je hard nodig hebben om de aliens te verslaan. Om het hoofdkwartier te bekostigen, ben je afhankelijk van de internationale gemeenschap. Die is jouw opdrachtgever en die wil ook best een financiële bijdrage leveren, maar er wordt wel resultaat verwacht. Dat was zo in de oude game en dat is zo in de nieuwe versie.

Xcom: Enemy Unknown


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013