Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 52.733 •

Hoewel iedereen het wel redelijk eens is over de onmiskenbaar hoge kwaliteit van Heavy Rain, is de strijdbijl tussen zij die de titel een echte game vonden en zij die hem meer op een film vonden lijken nooit echt begraven. Dat moet ontwikkelstudio Quantic Dream niet lekker hebben gezeten, want voor het nieuwe project, Beyond: Two Souls, wordt flink gehamerd op het feit dat het hier wel degelijk om een game gaat. Dat doe je kennelijk door wat meer vrijheid aan de gamer te geven en heel erg vaak te zeggen dat je een game aan het maken bent en geen film.



De cast achter de personages zou je best in verwarring kunnen brengen. Op de persconferentie van Sony, voorafgaand aan de E3, maakte Quantic Dream bekend dat hoofdpersonage Jody Holmes vertolkt wordt door actrice Ellen Page, die voornamelijk bekend is door de rol in Juno waar ze een Oscarnominatie voor kreeg. Volgens Quantic Dream-directeur David Cage is Ellen een betere Jody dan hij zich ooit had kunnen voorstellen toen hij Beyond: Two Souls schreef.

Eigen visie op de dood

Aan die voorgeschiedenis zit overigens een verhaal vast. David Cage blijkt zijn games namelijk te ontlenen aan zijn eigen leven. Heavy Rain was gemaakt als ode aan de band die David met zijn eigen zoontje heeft. Nadat hij een sterfgeval meemaakte in zijn familie, kwam David op het idee voor Beyond: Two Souls. "Het greep me erg aan, maar ik kon geen voldoening vinden in de verklaring die religie geeft voor de dood. Daarom besloot ik er mijn eigen uitleg aan te geven, en het resultaat daarvan is Beyond: Two Souls geworden", aldus Cage.

Buiten het feit dat beide games dus hun inspiratie vinden in het leven van David Cage, blijft een aantal andere 'pilaren' uit eerdere games van Quantic Dream overeind in Beyond: Two Souls. Het spel draait om emotie. Het gaat niet om de acties van de personages, maar om wat ze drijft om die acties te ondernemen. "We gebruikten die aanpak in Heavy Rain en richtten ons toen op de emotionele kant van de personages. Het succes van dat spel bewijst dat die aanpak werkt."


Door Jurian Ubachs


Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.