Door , , reacties: 56, views: 62.101 •

Het wordt op de Tweakers.net-redactie wel eens gekscherend geroepen: als je het woord 'bom' in dezelfde zin zegt als het woord 'Amerika', word je getagged en op een watchlist gezet. Dat is natuurlijk wat overdreven, de overheid zou in dat geval overal oortjes moeten hebben en alles af moeten kunnen luisteren. Maar dat is wel precies waar Ubisofts nieuwste game, Watch Dogs, over gaat. Het spel schetst een ultiem doembeeld van een samenleving die niet eens zoveel verschilt van de samenleving waarin wij nu leven.

Watch Dogs speelt zich af in Chicago, een stad die in het spel wordt gecontroleerd door een Central Operating System, oftewel ctOS. Dat systeem verbindt alle data met elkaar en houdt alles bij. Dat klinkt aardig, maar het brengt natuurlijk een groot risico met zich mee. Zo zou elke burger in Chicago goed zijn voor een 'digitale schaduw' van gemiddeld 2,3 GB groot. Die gigantische bak aan data bestaat bijvoorbeeld uit creditcardgegevens, e-mail, porno, online profielen en tal van andere zaken. Hoe eng zou het zijn als een kwaadwillende dat systeem kan hacken en op die manier toegang heeft tot al die informatie?

Natuurlijk, de grote bedrijven die in Watch Dogs verantwoordelijk zijn voor ctOS halen hun voordeel uit de informatie die ze over burgers hebben. Dat kan met de bedoeling zijn om producten te verkopen, of om de meningen van die burgers over bepaalde dingen te beïnvloeden. Op zichzelf niet direct heel gevaarlijk, maar is het wenselijk? Niet echt, zeker niet als je naam Aiden Pearce is en je beschikt over de juiste kwaliteiten om de verantwoordelijke personen achter ctOS aan te pakken.

De stad als wapen

Aiden Pearce is precies die hacker waar we allemaal zo bang voor zijn. Hij is een meesterhacker en kan ctOS in zijn voordeel gebruiken. Waarom hij dat kan en hoe hij het precies doet, is tot nog toe niet uitgelegd, maar duidelijk is wel dat Pearce de stad als wapen kan gebruiken om zijn doelen te bereiken. En dat het een effectief en machtig wapen is, was duidelijk te zien in de presentatie die Ubisoft ons behind closed doors gaf op de E3.

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deWatch_Dogs

Populair: Gamescom 2014 Gamecontrollers Smartphones Apple Sony Microsoft Games Wetenschap Besturingssystemen Consoles