Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 225, views: 495.594 •

Accu: lekker groot

De accu van de Galaxy S III heeft een capaciteit van 2100mAh, terwijl de One X bijvoorbeeld 1800mAh heeft en de Galaxy S II het met 1650mAh moet doen. De extra capaciteit is op papier hard nodig: het scherm is groter en heeft veel meer pixels dan dat van de S II. Volgens Samsung ligt het stroomverbruik echter lager. Erg fijn is dat het accupercentage op de S III standaard in de notificatiebalk kan worden weergegeven, wat bij vorige Samsungs alleen met een externe app mogelijk was.

Accutests

Accuduur - browsen (250cd/m²)
Telefoon / TabletSchermtypeTijd in minuten, hoger is beter
LG Prada IPS lcd
*********
401
Galaxy S III Super Amoled HD
********
396
Apple iPhone 4S IPS lcd
********
365
Sony Xperia S IPS lcd
*******
345
HTC One S Super Amoled
******
276
Galaxy Note Super Amoled HD
*****
253
HTC One X IPS lcd
*****
233
Galaxy Nexus Super Amoled HD
****
202
Galaxy S II Super Amoled Plus
****
196

Bij de browse-test wordt vier keer per minuut een andere website opgeroepen. De schermhelderheid bedraagt daarbij 250cd/m². Hoewel amoled-schermen bij deze test doorgaans bovengemiddeld veel energie verbruiken vanwege het vele wit op de sites, houdt de Galaxy S III het meer dan 6,5 uur vol. Dat is uitstekend; alleen de LG Prada, met een kleiner scherm op een lagere resolutie, wist eerder een dergelijk resultaat neer te zetten. Andere telefoons met amoled-schermen, zoals de Galaxy Note en de Nexus, doen het in deze test veel minder goed.

Accutest - Film (250cd/m²)
Telefoon / TabletSchermtypeTijd in minuten, hoger is beter
Samsung Galaxy S III Super Amoled HD
*******
549
HTC One S Super Amoled
*******
520
Apple iPhone 4S IPS lcd
******
490
Samsung Galaxy S II ICS Super Amoled Plus
******
438
Sony Xperia S IPS lcd
****
314
HTC One X IPS lcd
****
298
Galaxy Nexus Super Amoled HD
****
285

Bij de filmtest wordt een video herhaaldelijk afgespeeld. Omdat films donkerder zijn dan websites, kunnen telefoons met amoled-schermen hier in het voordeel zijn. De Galaxy S III weet hier dan ook de koppositie te pakken, met een speelduur van ruim negen uur. De One S is een half uur eerder klaar en de iPhone 4S gaat bijna een uur minder lang mee. Het verschil met Samsungs eigen Galaxy S II is zelfs bijna twee uur.

Accutest: een uur bellen
Telefoon / TabletAfname acculading in %, lager is beter
Sony Xperia S
****
6 / 16,6 uur
HTC One X
****
7 / 13,7 uur
HTC One S
****
7 / 13,7 uur
LG Prada
****
/ 13,7 uur
Galaxy Note
****
/ 13,7 uur
Galaxy Nexus
******
10 / 10 uur
Galaxy S II
******
10 / 10 uur
Apple iPhone 4S
*******
11 / 9,1 uur
Galaxy S III
*********
14 / 7.1 uur

Bij de beltest wordt een gesprek van een uur gevoerd, waarbij een audiostream voor de 'conversatie' zorgt. Deze test wordt steeds op dezelfde locatie, op hetzelfde tijdstip en met dezelfde simkaart uitgevoerd.

De Galaxy S III gaat tijdens het bellen niet zuinig met de accu om: van alle recente toptoestellen presteert de S III het slechtst. Het toestel verbruikte maar liefst een zevende van de acculading en dat is teleurstellend.

Standby-test
Telefoon / TabletAfname acculading in %, lager is beter
HTC One S
*
3
HTC One X
*
3
Apple iPhone 4S
**
5
Samsung Galaxy S III
**
5
Samsung Galaxy S II ICS
**
6
Samsung Galaxy Note ICS
***
7
Galaxy Nexus
***
9
Sony Xperia S
*********
22

De vierde en nieuwste test is de standby-test: de telefoon wordt gereset en ligt vervolgens een nacht op een vaste plek. Het toestel moet daarbij 3g- en wifi-verbindingen in stand houden, maar krijgt geen push-meldingen, omdat die nu eenmaal lastig te controleren zijn. De S III blijkt redelijk goed in nietsdoen: de smartphone verloor ongeveer 5 procent van zijn acculading. Dat is net zoveel als de iPhone 4S en iets minder dan de S II en de Note.

In de dagelijkse praktijk, met diverse pushmail-accounts en veel geïnstalleerde apps, is de gebruiker na een nachtje ongeveer acht procent van de acculading kwijt. Bij een One X met dezelfde apps, een simkaart op hetzelfde netwerk en met dezelfde accounts bleek dat de S III opnieuw iets meer verbruikte: de One X verstookte 18 procent van zijn accucapaciteit, de S III maakte 21 procent op. Dat is geen schokkend verschil.

Screenshot S III accu

Lees ook de gebruikersreviews

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deSamsung Galaxy S III


Door Arnoud Wokke

- Redacteur

Arnoud werkt sinds 2008 bij Tweakers en heeft een voorliefde voor alles wat met smartphones te maken heeft. Niet alleen is hij nieuwsjager en schrijft hij achtergronden voor Tweakers, ook test hij geregeld smartphones in het Testlab of op een beurs.

Volg Arnoud op Twitter


Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Apple Sony Microsoft Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013