Door , , reacties: 43, views: 58.719 •

Er zijn van die games waar om de één of andere reden heel weinig buzz rond ontstaat, hoe gunstig de voortekenen ook zijn. In die categorie valt Dishonored, een game van Arkane Studios, een Franse ontwikkelaar die eigendom is van hetzelfde concern als uitgever Bethesda Softworks.

Die voortekenen bestaan vooral uit de mensen die aan de game meewerken. Dat zijn niet de bekendste, maar wel namen met een indrukwekkende staat van dienst. Zo is de gameplay bedacht door Harvey Smith. Die kan nog gewoon over een gamebeurs lopen zonder herkend te worden, maar zijn werk is beroemd. Zo werkte hij mee aan System Shock, Deus Ex en opvolger Deus Ex: Invisible War. Het uiterlijk van Dishonored wordt in grote mate bepaald door Viktor Antonov, een Bulgaar met een voorliefde voor steampunk. Ook Antonov kan nog gewoon over de E3 lopen zonder aangesproken te worden, maar ook zijn werk zal bij veel gamefans in het geheugen gegrift staan. Zo was het Antonov die het ontwerp maakte voor City 17, de stad waar de finale van Half-Life 2 zich afspeelt. De hand van Antonov is niet alleen te herkennen in de stad zelf, maar ook in de Citadel met zijn bewegende muren, en in de Striders, de driepotige robots die de stad onveilig maken.

Eerste trailer van Dishonored.

Lekkere mix?

Wat kun je dus van Dishonored verwachten, een game die speelt als Deus Ex in het jasje van Half-Life 2? Min of meer. Wat de gameplay betreft doet Dishonored inderdaad veel aan Deus Ex denken, maar ook aan System Shock en Thief: Deadly Shadows, dat net als de eerste edities van Deus Ex werd gemaakt door Ion Storm. Overigens was Smith niet meer betrokken bij de productie van Deadly Shadows. Hij was al vertrokken toen de studio uit Austin aan Thief begon.

Ook het uiterlijk van de game is een mix van invloeden, al heeft Antonov, als creative director in dienst van Zenimax, niet zozeer gekeken naar voorgaande games, maar eerder naar historische steden. Beter gezegd, Antonov heeft - samen met Arkanes creatieve brein Sebastien Mitton - gekeken naar het oude Londen. Dat heeft alles te maken met de oorsprong van de game. Het plan van Arkane was om een game te maken die zich afspeelt in het Londen van 1666, een rampjaar voor de Britse hoofdstad. Dat was niet alleen het jaar waarin een enorme brand een groot gedeelte van de stad plat legde, het was vooral ook het jaar waarin een groot deel van de bevolking omkwam als gevolg van een pestepidemie.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Microsoft Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True