Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 64, views: 59.060 •

Goed, als Valve nu besluit Half-Life 3 maar eens officieel aan te kondigen, dan levert dat meer reuring op dan wat Electronic Arts vorige week bereikte met de aankondiging van Crysis 3, maar dat mag de pret niet drukken. Vergeet niet dat Crysis ooit het spel was dat bepaalde of je pc iets waard was of niet. De door Crytek gemaakte game bracht 'als prima' geachte set-ups op de knieën en dreef menig gamer snikkend naar de plaatselijke videokaartenboer, die zich afvroeg wat er met al die mafketels aan de hand was. Dan game je toch gewoon niet op 'Ultra High'?

Verschijnt voor: pc, PlayStation 3, Xbox 360

Interview met Rasmus Hojengaard van Crytek, waarin onder meer het al dan niet overleden zijn van Prophet ter sprake komt, en in wordt gegaan op de graphics van de pc-versie in verhouding tot die van de consoleversies.

Nee. Zo is Crysis niet bedoeld. En zelfs al zou het voor het spelplezier niet uitmaken, dan nog kreeg een pc-gamer die zijn muis en toetsenbord waard is de woorden "ik heb de settings maar bijgesteld want mijn pc trok het niet" niet over zijn van uitdroging wit uitgeslagen lippen. Crysis definieerde. Crysis onderscheidde de hardcore gamer van de pc-gebruiker die ook weleens spelletjes speelt. Kaf en koren, servet en tafellaken. Kun je nagaan hoe teleurgesteld die lui waren toen Crysis 2 uitkwam.

Invloed van consoles?

Niet dat Crysis 2 een slechte game was, maar er was wel iets veranderd. Waar Crysis zonder concessies het liefdesbabytje was van Cevat Yerli en zijn kornuiten bij Crytek, daar was Crysis 2 veel meer een product dat voor een breder publiek geschikt moest zijn. Geschikt voor gamers die de eerste Crysis misschien niet hadden gespeeld en geschikt voor die apparaten die mensen thuis hebben staan als ze geen goede pc hebben, of als ze het leuk vinden om een potje FIFA te spelen op de bank met vrienden. "De consoles hebben Crysis vermoord", klonk het. En ergens klopt die gechargeerde uitspraak wel een beetje.

"Nou, zo werkt het niet", liet een woordvoerder van Crytek ons onlangs op het line-up-evenement 'EA Showcase' van Electronic Arts weten. Er valt veel te schalen en uiteindelijk levert dat de pc toch nog wel de voordeeltjes op ten opzichte van de consoleversies. Toch is dat wat anders dan een game specifiek voor de pc ontwikkelen. Zie bijvoorbeeld het veel grotere verschil tussen Battlefield 3 op de pc en op de consoles. De excellentie van de pc-versie moet echter werken voor het bereiken van een veel grotere doelgroep. En daar zullen PlayStation 3- en Xbox 360-gamers op hun beurt weer blij mee zijn.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013