Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 98, views: 181.231 •

Testsysteem

Begin maart hebben we een nieuw testsysteem op basis van Intels Sandy Bridge E-cpu's en de X79-chipset in gebruik genomen. Van Intel kregen we twee Core i7 3960X-cpu's, die in een Asus Rampage IV Extreme-moederbord werden gestoken. Deze cpu's zijn naar 4,5GHz overgeklokt en worden met de standaard waterkoeler van Intel op temperatuur gehouden. Verder gebruiken we 8GB op 1600MHz geklokt ddr3-geheugen, een Kingston Sandforce 2281-ssd van 240GB en een Corsair AX750W Gold-voeding. Alle hardware is op een benchtable van CoolerMaster gemonteerd.

Testsysteem 
Moederbord Asus RoG Rampage IV Extreme
Processor Intel Core i7 3960X
Geheugen Kingston KHX1600C9D3K4/8GX
Ssd Kingston HyperX 240GB
Videokaarten GTX 680
GTX 670 EVGA
GTX 580
GTX 570
HD 7970
HD 7950
HD 7870
HD 7850
HD 6970
HD 6950
Koeler Intel Thermal Solution RTS2011LC
Voeding Corsair Professional Gold AX750

We streven ernaar om altijd de nieuwste drivers te gebruiken en als er bètadrivers zijn gebruikt, vermelden we dat. Bij deze review werden de AMD-kaarten met driverversie 12.3 aangestuurd. De Nvidia-kaarten gebruikten versie 301.10 van de GeForce-drivers.

Als benchmarks kozen we de games Far Cry 2, Battlefield 3, Alien vs. Predator, Shogun: Total War, The Witcher 2, Batman: Arkham City, Stalker: Call of Pripyat en Metro 2033. Van deze games werden, voor zover beschikbaar, alle patches geïnstalleerd. Waar mogelijk werden de interne benchmarks van de games gebruikt.

Dell U3011Elke game is getest met een Dell U3011-beeldscherm op de resoluties 1920x1080 en 2560x1440 pixels. De instellingen verschillen per game en worden daarom telkens vermeld. In principe wordt altijd anti-aliasing toegepast, tenzij dit resulteert in onspeelbaar lage framerates. Hetzelfde geldt voor sommige ingame-settings, die naar beneden worden bijgesteld als de videokaart anders onvoldoende fps produceert. Ook wordt er altijd 16xAF toegepast. Bij games die dat niet ondersteunen is deze instelling afgedwongen met behulp van AMD's Catalyst Control Center of Nvidia's Control Panel.

In AMD's CCC staat adaptive aliasing op multisampling en is mipmapping op de hoogste kwaliteit ingesteld. In Nvidia's Control Panel staat de anti-aliasing-transparancy-modus op multisampling en is de texture quality op 'quality' ingesteld.




Populair: Tablets Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Google Laptops Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013