Door , , reacties: 150, views: 92.927 •

World of Warcraft is al jaren heer en meester op het mmog-front. Zo nu en dan verschijnen er mmog’s die proberen Blizzards melkkoe van de troon te stoten, maar vooralsnog is dat niet gelukt en de meeste mmo’s sterven dan ook een vroege dood. Hoge ontwikkel- en exploitatiekosten zorgen ervoor dat mmo’s een dure grap zijn waarvoor je een lange adem nodig hebt, en helaas is dat slechts voor enkele bedrijven weggelegd.

Electronic Arts lijkt een van de weinige partijen te zijn die zowel de middelen als de expertise heeft om de alleenheerschappij van Blizzard aan te vechten. Daarnaast is de uitgever geen nieuwe speler als het om mmog’s gaat. EA runt al lange tijd Ultima Online, en het kocht een aantal jaren geleden mmog-ontwikkelaar Mythic waarmee het Warhammer Online produceerde. Deze World of Warcraft-kloon werd met veel tamtam aangekondigd, maar wist geen deuk te slaan in het succes van WoW. Warhammer Online wordt momenteel met minimale middelen in leven gehouden. De aanhouder wint echter en samen met ontwikkelaar BioWare probeert EA het nu opnieuw, en wel met een franchise waarbij het succes in ieder geval niet afhankelijk is van de naamsbekendheid. Daarnaast is BioWare geen onbekende met het Star Wars-universum. Ondanks dat Star Wars-games al lange tijd niet meer synoniem staan voor kwaliteit en succes, is BioWare een expert op rpg-gebied. Knights of the Old Republic was dan ook geweldig rollenspel die de Star Wars-naam weer wat van zijn glans teruggaf. Maar zal BioWare dat trucje ook op grote schaal kunnen flikken met een mmog?

Classes

Star Wars: The Old Republic borduurt enigszins voort op de Knights of the Old Republic-games en het is dan ook een mmog waarin het verhaal een belangrijke rol inneemt. Je begint door te kiezen tussen Republic en Empire en een van de vier ‘classes’. Aan beide zijden hebben deze classes een andere benaming, maar inhoudelijk zijn ze vrijwel gelijk. Je keuze voor een specifieke class is niet bepalend voor de rol die je speelt in het spel. Ondanks dat het spel onder de motorkap gebruikmaakt van archetypische rollen als tank, healer en damage, kies je pas op een later moment voor een specialisatie in een van deze richtingen. Daarbij moet wel worden gezegd dat niet alle classes deze keuze bieden. Zo kan de Jedi Knight / Sith Warrior zich zowel bekwamen als damage class - Sentinel- en tank - Guardian - terwijl een Smuggler / Imperial Agent bijvoorbeeld ook als healer kan optreden. Behalve een rol kun je ook een ras kiezen, waarbij de verschillende rassen die elk hun voor- en nadelen hebben, maar waarbij de keuze vooral van esthetische waarde is. De keuze is daarbij niet reuze, alle rassen zijn mensachtigen, waarbij de Twi’leks en Zabrak nog het meest bekend voorkomen. Vooralsnog hoef je dus geen Wookies, Ewoks of andere uit de Star Wars-films bekende rassen te verwachten. Als je eenmaal een personage hebt samengesteld, kan het spel echt beginnen.

De heren van BioWare vertellen over de ontwikkeling van SWTOR.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over: