Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 28, views: 52.182 •

Op jacht

Het dak van een hoog gebouw is ook de beste locatie voor het gebruik van een andere nieuwe optie die Heller heeft: de Hunting Ability. Het is eigenlijk een soort sonar. Je zendt een signaal uit, een soort ping, die zich in alle richtingen over de stad verspreidt. De persoon of het doel dat je zoekt kaatst het signaal terug en als je een beetje oplet, zie je waar de return pulse vandaan komt. Door in de goede richting te bewegen - gebouwen oprennen is dan een zegen - en de ping te herhalen, kun je elk doelwit vrij eenvoudig vinden. Ook dat is een ideale optie bij het uitvoeren van de diverse missies die je krijgt voorgeschoteld. Er is daarbij iets veranderd ten opzichte van de eerste Prototype. Daarin hadden de missies die Mercer kreeg een dwingend karakter, hij moest van alles. Bij James Heller is dat anders, die heeft meer vrijheid. Hij is al snel alles kwijt en heeft eigenlijk niets meer om voor te leven. Het enige dat rest is de onzekerheid die door Mercer wordt gevoed. Hij beweert dat er meer aan de hand is en dat de overheid betrokken is. Dat is ook het uitgangspunt van het verhaal, waarin Heller op zoek gaat naar antwoorden en probeert te ontrafelen welke rol Mercer en de overheid nu precies spelen. Maar Heller handelt dus meer uit nieuwsgierigheid dan Mercer in het eerste deel deed. Dat laat ook wat meer ruimte om de stad te verkennen.

Heller heeft dus wat meer mogelijkheden dan Mercer had, maar dat is niet alles wat Radical wil veranderen. Zo proberen de makers te luisteren naar de kritiek die er kwam op het eerste deel. Zo kreeg Radical destijds te horen dat het verhaal in de eerste game te warrig zou zijn. Dat willen de makers verbeteren door een duidelijk onderscheid te maken tussen de hoofdlijn - de confrontatie tussen Mercer en Heller - en de diverse zijlijnen. Verder was er kritiek op de moeilijkheidsgraad van de game. Ook dat proberen de makers te tackelen, niet zozeer door de game gemakkelijker te maken, maar wel door de uitleg te verbeteren en Heller wat meer mogelijkheden te geven. Zo leert Heller niet alleen nieuwe powers en de verbeterde versie daarvan, er is ook een simpele talent tree waarbij je kunt kiezen om eigenschappen als Health, Regeneration, Movement, Finishers en Shapeshifting op te waarderen.

Voorlopige conclusie

Dat moet een game opleveren met een meeslepend verhaal, maar vooral een game boordevol actie. De game moet aan gaan voelen als 'de ultieme power fantasy,' zoals de heren van Radical het zelf omschrijven. Je moet je ontpoppen van prooi tot jager, waarbij je onderweg kunt kiezen hoe je je mogelijkheden wilt ontwikkelen. De omgeving is daarbij beduidend groter dan in de vorige game, wat natuurlijk alleen maar meer gameplay op kan leveren. Opvallend genoeg heeft Radical daarbij gekozen om de stad niet helemaal tot een open spelwereld te maken, maar New York in drie losse stukken te hakken. De show wordt echter nog steeds gestolen door de super powers van de hoofdrolspeler. Met vuisten die op commando vergroeien tot zweep, hamer, mes of zwaard kun je heel wat oproer veroorzaken, helemaal omdat je dit keer aan elke hand een aparte power kunt toewijzen, wat hoofdrolspeler James Heller nog krachtiger maakt dan voorganger Alex Mercer.

Titel Prototype 2
Box Prototype 2
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Radical Entertainment
Uitgever Activision
Releasedatum 2012

Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2Hands-on Prototype 2

Laagste prijzen voor Prototype 2, PC (Windows):
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
Naxu (downloads)Score: 2.5 € 13,99€ 13,99
BillgamesScore: 5 € 14,-€ 15,49
Bol.comScore: 3.5 € 17,49€ 19,48
Gameshop TwenteScore: 3.5 € 19,-€ 20,88
NedGameScore: 3.5 € 20,-€ 21,95

Laagste prijzen voor PROTOTYPE 2, Xbox 360:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
gamesshoppen.nlScore: 4 € 26,-€ 28,-

Laagste prijzen voor Prototype 2, PlayStation 3:
Shop+/-lev.tijdPrijsTotaal
gamesshoppen.nlScore: 4 € 29,50€ 31,50


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Reacties (28)

Deel n was al gaaf, maar dit ziet er nog gaver (hmm, dit woord is raar...) uit.

Ik denk niet dat ik het erg ga vinden dat NY in drie delen is opgeslitst, ik maakte toch geen 100% vol gebruik van de open wereld in deel 1. Hack & Slash was t gaaf om mij druk te maken over borders.

En elk handen een soort wapen zal best wel de 'leuke' chaos met zich mee brengen.

Alleen hoop ik wel dat de system resources wat minder heavy zullen zijn deze keer. De vorige draaide wel goed, maar soepel was anders.

*Edit: gafer=gaver, thanks ChilinR.

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 16 februari 2012 12:00]

Offtopic: gafer moet gaver zijn, ik denk dat je het er daarom raar uit vond zien.
deel een was leuk alleen te langdradig om in een keer uit te spelen.
hopelijk is dat bij deze niet... and now we wait......
dit vond ik dus ook. Het was vreselijk eentonig zodra je een beetje fijne powers had. (en daarvoor was het weer wat traag allemaal)

Hoop dat er wat meer afwisseling in gaat zitten
Ik las dat over economische malaise en veel daklozen en dacht meteen he shit zometeen lijkt het nog op Infamous.
Vond deel 1 echt geweldig was alleen jammer dat je na de storymode niks meer te doen had dan hive's en marinebases uitroeien en dat was het.(kon je nog wel je moves upgrade maat totaal zonder reden aangezien er niks meer om te doen was)
Ik las dat over economische malaise en veel daklozen en dacht meteen he shit zometeen lijkt het nog op Infamous.
Je bedoelt, als in tegenstelling tot deel 1 dat helemaal niet op Infamous leek? :P
</sarcasm>

Die spellen kwamen ook nog ongeveer tegelijkertijd uit, misschien dat dat ook meespeelde, maar ik vond ze zowel qua gameplay als qua uiterlijk/sfeer enorm veel op elkaar lijken.

Gastje met een flinke berg superhuman powers loopt door een free-roam stad, en daarbij kun je ook nog springen/klimmen/zweven/whatever. Oftewel kort samengevat: onbegrensde mogelijkheden om de boel te slopen. Dat is meteen ontzettend verslavend, maar als er daarnaast niet snel een goed verhaal met genoeg afwisseling bij komt, gaat het wel vervelen. Het gaat niet eens heel erg snel vervelen, dat viel me in Prototype nog mee, maar het gaat uiteindelijk onherroepelijk wel vervelen. Die missies die je moet doen zoals sloop een legerbasis, sloop een geinfecteerd gebouw, etc. werden op een gegeven moment *ontzettend* repetitief. Want om de stad "schoon" te houden moest je dat behoorlijk vaak doen, maar elke keer is *exact* hetzelfde, ook nog omdat elk legergebouw of geinfecteerd gebouw *exact* dezelfde vorm en layout heeft. Daar tussendoor had je ook nog de "verhaal" missies, maar als ik het me goed herinner waren dat er maar een handjevol en bestond het spel voor het grootste gedeelte uit dingen die vroeg of laat erg repetitief werden. Van Infamous heb ik alleen de demo gespeeld, maar daar had ik dezelfde indruk van.

Ik las dan ook in de intro van het artikel dat de makers de kritiek op Prototype 1 hopen te hebben opgelost in Prototype 2; verder in het artikel lees ik daar niets meer over, maar ik ga ervan uit dat dat sloeg op het punt dat ik hier aanhaal? In dat geval hoop ik dat ze dt inderdaad hebben aangepakt in deel 2, want ik verder in het artikel over deel 2 lees is erg interessant, maar zegt hier nog niets over!

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 16 februari 2012 16:31]

Dit stukje gemist?
Zo proberen de makers te luisteren naar de kritiek die er kwam op het eerste deel. Zo kreeg Radical destijds te horen dat het verhaal in de eerste game te warrig zou zijn. Dat willen de makers verbeteren door een duidelijk onderscheid te maken tussen de hoofdlijn - de confrontatie tussen Mercer en Heller - en de diverse zijlijnen. Verder was er kritiek op de moeilijkheidsgraad van de game. Ook dat proberen de makers te tackelen, niet zozeer door de game gemakkelijker te maken, maar wel door de uitleg te verbeteren en Heller wat meer mogelijkheden te geven. Zo leert Heller niet alleen nieuwe powers en de verbeterde versie daarvan, er is ook een simpele talent tree waarbij je kunt kiezen om eigenschappen als Health, Regeneration, Movement, Finishers en Shapeshifting op te waarderen.
Wellicht doelen ze met dat warrige verhaal op hetzelfde als jij?
Overigens vond ik het spel niet echt gaan vervelen, tenminste, niet zolang als de storymode duurde en dat was best een tijdje (in ieder geval een stuk beter dan veel games die je tegenwoordig in 5 tot 10 uur uitgespeeld hebt). Juist de moeilijkheidsgraad vond ik daarbij helpen, het bleef vaak wel een uitdaging.
Laten we hopen dat het wat is.. deel 1 was wel amusant, maar het was gewoon te saai vergeleken met Infamous. Daarentegen is Infamous 2 gewoon ruk, en kunnen ze dus wel wat inhalen
Prima aantal uurtjes mee vermaakt. Grootste minpunt vond ik de af en toe wat warrige besturing en vooral de wat lege stad. (Behalve de basissen en de hordes rondlopen mensen was er eigenlijk niet echt iets te doen). Hopelijk kunnen ze de stad wat meer 'tot leven wekken'.
Ik had nogal wat problemen met prototype 1, en nadat ik de hands-on gelezen heb denk ik dat geen daarvan ook echt verholpen zal worden.
Wat waren jouw problemen dan? Ik had er namelijk geen, buiten dat het soms wat langdradig aanvoelde. Ben wel benieuwd wat er echt mis mee was voor sommige mensen. Toen kwam geloof ik Infamous uit en daarom was er een kleine oorlog over welke de beste was, maar ik had niet het idee dat een van beide echt slecht was toch?
Idd, die hele prototype vs infamous discussie was echt belachelijk (zeker als er Xbox prototype spelers tussen zaten terwijl infamous ps3 only is...)

Uiteindelijk ging het allemaal om persoonlijke smaak. Ik vond prototype helemaal niet zo leuk. Je had vooral veel melee mogelijkheden terwijl infamous 1 voornamelijk ranged attacks waren (ik had het dus zowat meer voor de electric ranged powers). Een goede story line maakt bij mij ook al heel veel goed.

Resultaat: prototype nooit uitgespeelt terwijl ik voor infamous 1 & 2 de platinium throphies heb.

Ik heb wel eerst infamous 2 gespeelt en das pas prototype, ik denk dat dit ook wel veel zal hebben gedaan. Deel 2 speelde veel soepeler dan deel 1 dat zo goed als even oud is als prototype 1.

Ik ben echter wel benieuwd naar dit nieuwe deel! Als de reviews mee vallen is dit wel een koopkanshebber (alhoewel ik in die perdiode wss fanatiek diablo begin te spele :p)
Ik heb infamous nooit gespeeld. En verder ook nooit die vergelijkingen kunnen maken. Wat me o.a. stoorde aan Prototype(PC) was:

A) Het was een beetje arbitrair welke "wapens" je geselecteerd had, het grootste deel van het spel iig. Het schild en de armor die je kreeg waren naar mijn smaak gewoon nutteloos, en hoewel het klopt dat sommige wapens beter zijn voor sommige opponenten is het spel over het algemeen makkelijk genoeg om gewoon continu the gebruiken wat je leuk vind.

B) Er waren te veel powers en wapens. Dat kwam heel mooi tot uiting als ik telkens weer de flow van het spel moest onderbreken voor het powermenu. Ik heb me daar destijds dood aan gergerd.

C) Besturing was over het algemeen but te noemen. Het ergste dat me bijstaat is die van de tanks, maar ook de heli's en Mercer zelf waren niet je van het. De lock on werkte naar mijn smaak ook helemaal niet lekker.

D) In het laatste stuk van het spel wordt de moeilijkheidsgraad IMO veel te sterk opgeschroefd. Opeens heb je twee baasgevechten, het hele mutant leger, het halve Amerikaanse leger en ook nog eens het voltallige Blacklight leger of hoe dat ook weer heette. En dan moet je je door de stad verplaatsen en missies uitvoeren. En die vliegende infected radars zijn al helemaal irritant en komen juist dan in gigantische getallen te voorschijn.
Het idee van deel 1 was goed maar de uitwerking was minder, te veel herhaling en te weinig vernieuwing.. dus ben benieuwd..
Hmmmm, als ik het goed begrijp... speel je dus tegen een bad guy, maar word je na besmetting zelf ook een bad guy? Ik zie em namelijk meer militairen killen dan monsters eigenlijk :S
Prototype 1 was een prima game, hoop me ook deel 2 weer te vermaken. De "powers" waren erg vermakelijk. Gameplay was intressant tot op zekere hoogte en het verhaal was goed. Overigens zag ik in n van de laatste frames van het filmpje iets over 7-10 staan, wellicht een voorlopige hint naar een release datum in juli?
De release datum voor de PC versie staat nu op 24 juli. De console versie komt op 24 april al als het goed is. De eerste aankondiging was dat beide versies op 24 april uit zouden komen, maar later kwam er een bericht dat de PC versie uitgesteld is tot 24 juli.

[Reactie gewijzigd door SanderHG op 16 februari 2012 11:19]

Ohh, deeltje een was zo verschrikkelijk saai! Alleen waren de powers zo vet uitgewerkt dat een half uurtje sandboxen wel aanstekelijk was. Net zoals in "just cause het gewoon heerlijk is om een basis aan te vallen en dan eens met een mooie straaljager lekker rond de klooien. Van mooie uitzichten genieten, lekker te klauteren, dat is wat zn voorganger wel goed deed.. Nu maar hopen dat de rest nu ook eens goed is gebalanceerd, dan word dit echt een topper! Daarnaast ziet dit deeltje er nog beter uit dan zn voorganger, ouch!

[Reactie gewijzigd door millman op 16 februari 2012 14:03]

Snap niet dat mensen de game zo saai vonden.

Het was zeker geen game om echt uren achter elkaar te spelen
Ik speelde het spel vaak uurtje of 1/2 achter elkaar, maar de actie was gewoon zo vet dat het voor mij echt niet saai werd.

Wat me opvalt uit deze preview is dat veel dingen (voor mijn gevoel) als nieuw worden gestempeld, maar dat het ook allemaal in het oude deel zat

Heb ieder geval weer zin in deze game

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Mobiele netwerken Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013