Door , , reacties: 18, views: 24.927 •

Lastige besturing

We raakten gaandeweg zo gecharmeerd van de 'afvalmodus' dat we zo zouden vergeten dat FIFA Street nog veel meer te bieden heeft dan alleen maar die spelmodus. We experimenteerden in Londen met allerlei spelvariaties, waaronder 3 tegen 3 tot 6 tegen 6 en Futsal, en diverse teams. FIFA Street bevat clubs uit de grootste competities van de wereld, maar daar hoort de Eredivisie niet bij. In de landenteams is het Nederlands elftal wel present. Interessanter is echter de aanwezigheid van een twintigtal straatvoetballers uit diverse landen. Volgens de makers zitten daar ook vier Nederlanders bij. Als bakermat van het pleintjesvoetbal vinden we dat niet meer dan terecht ;)

*Wennen

Het is goed om te zien dat EA Sports dat type voetbal als uitgangspunt heeft gebruikt bij FIFA Street. De engine mag dan gebaseerd zijn op die van FIFA 12, het voetbal is wel degelijk anders. Als je geen enkele knop aanraakt, dan staat de speler die je bestuurt stil met zijn voet op de bal. Vanuit die basispositie kun je dan gaan bewegen, de bal afspelen, of één van de karrevracht aan beschikbare trucjes uitvoeren. Dat alles verloopt via besturing waar je overigens best even aan zult moeten wennen.

FIFA Street

Debet daaraan is het feit dat de knoppen anders werken dan in FIFA 12. Het zit bij FIFA 12-spelers ingebakken om bijvoorveeld L2 in te drukken om een trucje te doen. In FIFA Street hoeft dat niet, en doe je strucjes gewoon met de thumbsticks. Door L2 in te drukken activeer je de 'flair modus', waardoor je speler elke handeling wat specialer maakt, en dat gebeurt dan regelmatig onbewust. L1 zorgt er voor dat je speler de bal opwipt en een 'air trick' doet. Bij vlagen zagen mooie trucjes voorbij komen, maar zelf hadden we er moeite mee om het op een gecontroleerde manier te doen. Veel spelers deden vooral maar wat, in de hoop dat er iets leuks zou gebeuren. FIFA Street lijkt dan ook een pittige leercurve te hebben als je inderdaad al die trucjes onder de knie wilt krijgen.

*Weinig panna's

Dat gegeven maakte dat we ook weinig panna's zagen. De bal door de benen van de tegenstanders spelen is in de wereld van straatvoetbal het mooiste wat je kunt doen, nog mooier dan een doelpunt maken. FIFA Street bevat dan ook niet voor niets de Panna knock-out spelmodus. Wij slaagden er, op een enkele toevallige panna na, echter niet in om de bal snel door de benen van onze tegenstanders te spelen.

Dat het niet te makkelijk gaat, is goed - in vorige FIFA Street-games was het veel te makkelijk en kon je er als verdediger ook niets meer aan doen als de aanvaller een 'panna-move' had ingezet - al lijkt het vooralsnog echter wel iets te moeilijk te zijn geworden. Dat is jammer.

FIFA Street

Dat 'vooralsnog' staat er niet voor niets bij. EA Sports werkt nog hard aan de game, en zal dat nog een aantal maanden blijven doen. De versie die wij speelden was voor ongeveer 70 procent af, maar zat nog boordevol bugs en crashte ook een aantal keer. De gameplay voelde al iets vloeiender aan dan toen we het spel in augustus op de Gamescom speelden, maar ook daarin valt voor EA nog best winst te behalen.

*Gameplay het belangrijkst

We hopen dat EA de overgebleven tijd dan ook vooral stopt in waar het om gaat: de gameplay. De ontwikkelaars waren op de Showcase aanwezig om te vertellen over de World Tour-spelmodus, waarin je langzaam je team opbouwt met steeds betere spelers, en een sociale-spelmodus waarmee je met en tegen allerlei andere speelt. Leuk en aardig, maar ondergeschikt aan de kwaliteit van de gameplay. FIFA Street lijkt vooral leuk te worden om samen op de bank tegen elkaar te spelen, dus laten we hopen dat EA dat ook inziet.

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets