Door , , reacties: 104, views: 111.743 •

Er was vooral ongeloof, toen Blizzard een paar maanden terug de merknaam 'Mists of Pandaria' vastlegde. Het moest haast wel de naam van de nieuwe uitbreiding van World of Warcraft zijn, maar als dat zo was, dan zouden daarin panda’s centraal staan en dat riep grote vraagtekens op. Blizzard heeft al jaren iets met panda’s, maar gaf de beesten tot nu toe niet meer dan een bijrol. In een 1 april-grap bijvoorbeeld, of op een wallpaper. Het is vooral Blizzards lead artist Samwise Didier die graag panda’s tekent en die dit soort gelegenheden aangrijpt om zijn favoriete dier te tonen.

Toch was het precies die voorliefde van Didier die Blizzard op het idee bracht voor Mists of Pandaria, dat inderdaad de nieuwe uitbreiding voor WoW gaat worden. De ontwikkelaar denkt dat er vaak genoeg panda’s in de game hebben gefigureerd om ze een plek in het overkoepelende verhaal te gunnen, al is daar een flinke omweg voor nodig. Meerdere omwegen zelfs, want Blizzard gaf tijdens BlizzCon verschillende verklaringen voor de aanwezigheid van panda’s in de game. Chris Metzen, de man die bij Blizzard verantwoordelijk is voor de continuïteit van de verhalen in de drie grote gameseries van het bedrijf, gaf als verklaring dat Horde en Alliance op een gegeven moment zelfs op zee de strijd met elkaar aangingen. Toen wat schepen van beide partijen tijdens een zeeslag afdreven, ontdekten ze bij toeval het continent Pandaria. Na deze ontdekking trok de beschermende mist die over het continent hing als vanzelf op. J Allen Brack, producer van de mmog, gaf echter een iets andere verklaring. Daarin speelt Deathwing, de grote vijand uit Cataclysm, een rol. De aardkorstsplijtende ramp die met de ontsnapping van Deathwing gepaard gaat, heeft als bij-effect dat de mist optrekt die al zo’n 12.000 jaar over het continent van de panda’s hangt.

World of Warcraft: Mists of Pandaria

* Oude wereld

Eigenlijk doet het er niet zoveel toe, het verhaal wil in ieder geval dat Pandaria er altijd al geweest is, naast Kalimdor, de Eastern Kingdoms en Northrend, maar dat de bewoners van de bestaande continenten daar geen weet van hadden. Vice versa geldt hetzelfde. Nu Horde en Alliance echter voet aan land hebben gezet, willen beide kampen het continent veroveren en aan hun domein toevoegen. Het ronde eiland is opgedeeld in vijf flinke zones met, keurig in het midden, een centrale hub met zowaar een bank en een auction house. Daar omheen vind je dus een wereld met een geheel nieuwe stijl en vooral ook geheel nieuwe inwoners. Voor die stijl heeft Blizzard gekeken naar de leefwereld van de echte panda’s in China. Helemaal nauw neemt de ontwikkelaar het voorbeeld niet. Wie goed kijkt, zal ook Japanse en andere Aziatische invloeden terugzien. Je zult in Pandaria veel gebouwen vinden die er als oosterse tempels uitzien, met typisch Aziatisch houtwerk, papieren lampions en oosterse landerijen eromheen.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.