Door , , reacties: 26, views: 38.250 •

Van de titel moet Kindoms of Amalur: Reckoning het nog steeds niet hebben. Wel van de lijst met medewerkers. Naast schrijver R.A. Salvatore heeft ontwikkelaar Big Huge Games ook striptekenaar Todd McFarlane aan boord gehaald en de studio heeft bovendien Ken Rolston weten te strikken, die verantwoordelijk was voor de gameplay van zowel The Elder Scrolls: Morrowind en The Elder Scrolls: Oblivion. McFarlane is vooral bekend van zijn werk aan stripheld Spawn. Maar bekende namen, mooie praatjes en flitsende presentaties maken nog geen goede game, dus waren we blij om alvast een middag lang de pc-versie van de game te mogen spelen, om te zien wat Rolston en consorten ons begin volgend jaar voor willen schotelen.

Wat opvalt tijdens het spelen is dat Big Huge Games de tijd neemt om je in een richting te dwingen en bovendien veel vrijheid biedt om daarin te veranderen. Reckoning is het makkelijkst te omschrijven als een offlinevariant op World of Warcraft. Dat wil zeggen dat je een personage aanmaakt waarmee je de campagne van het spel doorloopt. Geheel volgens bestaande conventies kies je daarbij ras en klasse. Ras kies je aan het begin van het spel, klasse komt echter later pas en, als gezegd, valt daar nog in te switchen. Bovendien hoef je niet voor één klasse te kiezen, je kunt combinaties maken en elementen van alle klassen in het spel combineren tot een mix die je prettig vindt.

Preview Kindoms of Amalur: Reckoning

* Volop variatie

Met warrior, rogue en mage zijn er maar drie classes in het spel opgenomen, maar doordat je naar hartenlust eigenschappen kunt combineren, is er toch volop variatie. Je kunt dus een soort battle mage maken, die met zwaarden of dolken vecht en tegelijk spreuken kan gebruiken. Of een sluipende warrior, die vooral poison gebruikt, maar ook met zwaarden kan zwaaien. Bovendien, Reckoning is enkel singleplayer, wat maakt dat er minder behoefte is aan een ondersteunende klasse als een healer of een tank, waardoor niet het hele palet van een game als WoW voorhanden hoeft te zijn.

De keuzevrijheid begint al met de keuze van je wapen. Daar ben je vrij in, dus ongeacht je klasse kun je gebruiken wat je wilt. Er zijn zwaarden, hamers, dolken, toverstaffen en zogenaamde chakrams. Dat is een soort ringvormige vlijmscherpe boemerang die je naar je tegenstanders kunt smijten. Bij sommige wapens horen bepaalde eigenschappen. Zo kun je sluipen zodra je dolken (die enkel in paren voorkomen) in handen neemt. De dolken maken dat je een oogvormig icoon te zien krijgt boven elke tegenstander. Dat icoon geeft aan of je door die tegenstander gezien wordt of niet. Mocht je pijl en boog ter hand nemen, dan is er een richtkruis in beeld, dat niet te zien is als je bijvoorbeeld tegenstanders met magische spreuken bestookt.

Preview Kindoms of Amalur: Reckoning

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Populair: Tablets Samsung Smartphones Beheer en beveiliging Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True