Door , , reacties: 61, views: 62.611 •

De nieuwe Deus Ex begint met een dagje op kantoor. Het is alleen geen gewone werkdag, want je start met een ongemakkelijk gesprek met je ex, Dr. Megan Reed, die een belangrijke presentatie moet geven in Washington. Reed is dus zenuwachtig en terwijl je haar probeert gerust te stellen, eindigt het gesprek in wederzijdse halfslachtige excuses voor de verbroken relatie. Het gesprek wordt halverwege nog onderbroken ook. Het is maar een klein stukje van de lange intro, waarin de diverse belangen die in Deus Ex op het spel staan, uiteen worden gezet. Het is niet het sterkste deel van het spel.

Gespeeld op: pc
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, PlayStation 3

Als het intro iets duidelijk maakt, is het dat het uiterlijk niet de sterkste kant is van het spel. Met name sommige personages zien er niet al te best uit. Zo heeft Reed een ongemakkelijk waggelloopje en een raar, puntig gezicht. Ook Adam Jensen, de nieuwe hoofdpersoon van het spel, schrijdt wat merkwaardig voort als je hem in vol ornaat door de diverse cutscenes ziet schuifelen. Hij heeft bovendien een wel erg obligate diep-uit-de-keel-stem. Zo'n typische stoeremannenstem die eigenlijk helemaal niet past bij de hoofdpersoon uit een Deus Ex-game. Gelukkig is de rest van de stemmen beter gekozen. Vooral die van de twee overgebleven personages aan jouw kant: Frank Pritchard en David Sarif. Die laatste is je baas en het hoofd van het gelijknamige bedrijf dat pioniert in zogenaamde augmentations, oftewel electro-mechanische aanpassingen aan het menselijk lichaam. Pritchard is de computerexpert van het bedrijf, en hij is vooral belast met de digitale beveiliging. Jij bent er voor de fysieke beveiliging. Pritchard is ook de man die gedurende het spel via intercom contact met je houdt.

* Amoureuze verwikkelingen

Afgezien van de wat halfslachtige amoureuze verwikkelingen is het verhaal prima uitgewerkt. De primaire verhaallijn, rond een inbraak bij Sarif waarbij Reed wordt ontvoerd, is al goed genoeg, maar ontwikkelaar Eidos Montreal heeft die verhaallijn uitstekend ingebed in een groter geheel. De angst voor augmentations lijkt de wereld in toenemende mate in haar greep te houden. Er zijn uiteraard voorstanders, die lang niet altijd nobele bedoelingen hebben. Tegelijkertijd is met name de man en vrouw in de straat niet gecharmeerd van de half-mechanische medemens, zoals je zelf aan den verbouwde lijve zult ondervinden.

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.