Door , , reacties: 24, views: 26.362 •

Met de officieuze slogan ‘Moeilijker dan Demon’s Souls!’ moet uitgever Namco Bandai de game Dark Souls aan het grote publiek zien te slijten. Ga er maar aan staan. Grote broer en voorganger Demon’s Souls heeft het pad met moeite bewandeld. Wat begon als een culthit, groeide uit tot een importhit, om vervolgens een status als succesvolle klassieker te bereiken. Die game heeft inmiddels meer dan een miljoen gamers gefrustreerd, uitgedaagd, uitgelachen, opgekauwd en uiteindelijk verleid. Dark Souls moet dat succes minstens gaan evenaren, maar dit keer met hoge verwachtingen vooraf.

Dark Souls - Hands-on

We hebben ons goed voorbereid op de eerste exclusieve speelsessie met Dark Souls. Urenlang hebben we doorgebracht in het bootcamp dat Demon’s Souls heet en wekenlang hebben we een dieet gevolgd dat louter uit de meest meedogenloze NES-games bestond. We worden door Namco Bandai zonder pardon in het diepe geworpen. Net als de uitgever zelf hebben we geen idee waar we zijn en waarom we daar zijn, en niemand kan ons vertellen of het donkere gangenstelsel waarin we staan in het begin of juist verderop in de game zit. Het enige dat direct duidelijk wordt, is dat ons hoofdpersonage een nogal, nou ja, flamboyante persoonlijkheid heeft. De grauwe, doorgewinterde ridder waarmee we Demon’s Souls te lijf gingen zou zich doodschamen. Het wederom naamloze hoofdpersonage waar we mee gaan spelen, is een opvallende verschijning. In plaats van een roestig stuk armor dat hem tijdens de zware veldslagen heeft bijgestaan, dragen we een felle paarse top met lichtgroene ornamenten. Op ons hoofd prijkt een gouden helm, die eruitziet alsof iemand hem dagelijks driftig oppoetst. Moeilijker dan Demon’s Souls? Kan zijn. Maar deze queer-eye-for-the-straight-guy-ridder is in ieder geval van plan om stijlvol ten onder te gaan.

* Grote zwaarden, snel thuis

De wetenschap dat iedereen die Dark Souls speelt zijn eigen hoofdpersonage compleet naar wens kan upgraden en uitdossen, is de eerste verademing. De tweede is het setje zwaarden dat onze held bij zich draagt. In zijn ene hand draagt hij een, hoe verrassend, licht purperen schild, in zijn andere hand een gigantisch zwaard van een metertje of twee. Een snelle blik op het inventory-scherm leert dat we nog een extra zwaard bij ons hebben, dat zich beter laat omschrijven als een reusachtige stenen pilaar met punten. Hij mag er dan uitzien alsof het fashion week is, onze man weet zijn instrumenten feilloos uit te zoeken. Ondertussen dwalen we nog steeds door het donkere gangenstelsel, dat The Depths wordt genoemd. Het heeft het donkere, smerige en benauwde uiterlijk van een riool dat is overgoten met de duistere fantasy-sfeer die we kennen uit Demon’s Souls. En ineens lopen we de eerste vijand tegen het lijf: een rat die drie keer zo groot is als wij.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Dark Souls, PlayStation 3
Dark Souls, Xbox 360
Dark Souls - Limited Edition

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets