Door , , reacties: 167, views: 67.469 •

Diablo III's lead designer Jay Wilson is er heel eerlijk in: Blizzard heeft het fenomeen van het Chinese 'gold selling' zelf in de hand gewerkt, door geen voorziening in World of Warcraft in te bouwen die een overduidelijke behoefte vervult. Dat gaat hij anders doen in Diablo III, en dus kondigt hij een Auction House aan, maar dan in Diablo-stijl. Diablo III-stijl, om precies te zijn, want de vorige edities van de game moesten het zonder stellen. Dat leidde tot onhandige omwegen, zoals het in de chatkanalen van Diablo II leuren met een voorwerp dat je wilde verkopen, om vervolgens een locatie af te spreken in het spel waar de verkoper het voorwerp op de grond liet vallen. Het kan handiger, zoals Blizzard in WoW al bewees.

Het Auction House van Diablo III is niet heel anders dan dat in World of Warcraft. Spelers kunnen voorwerpen die ze hebben gevonden, verdiend of veroverd, te koop aanbieden, zodat andere spelers ze kunnen kopen tegen betaling van het virtuele goud dat in het spel als betaalmiddel fungeert. Net als binnen WoW hebben spelers daarbij volledige vrijheid. Wie iets te koop zet, bepaalt zelf de prijs. Daar bemoeit Blizzard zich niet mee. Er is echter wel een groot verschil met WoW: in Diablo III zijn de koper en de verkoper anoniem. Je ziet dus niet wie iets te koop aanbiedt. En er is een nog veel groter verschil met WoW: in Diablo III kan zowel met virtueel goud als met echt geld worden betaald. Hoe er betaald wordt, bepaalt de verkoper, die de keuze al maakt bij het te koop zetten van het voorwerp.

* Goud en geld

Er zijn dus eigenlijk twee Auction Houses in Diablo III; een waarin je voorwerpen vindt die je met virtueel goud kunt kopen en een waarin je met echt geld betaalt. Een voorwerp kan maar in één van de Auction Houses worden geplaatst. Het betalen met goud verloopt zoals je dat van WoW gewend bent, daar is niet zo heel veel bijzonders aan. Het betaalde bedrag verhuist van de inventaris van de koper naar die van de verkoper. Net als bij WoW rekent Blizzard echter wel kosten. De ontwikkelaar rekent een klein bedrag voor het plaatsen van een voorwerp en nogmaals een kleine som in het geval je het voorwerp daadwerkelijk verkoopt.

Diablo III op BlizzCon 2010

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.